truhaa

MICROL 648 avfetting

37 innlegg i emnet

Brukte Microl 648 avfetting 1:9 i dag på en greit møkkete Audi, og denne funka bra den, men fikk inntrykk av at denne er bra sterk også i 1:9 blanding, på skadede alufelger løfta den i allefall lakken greit, ikke noe problem på denne bilen, men vær obs på det mht påføring på omlakkerte flater eller plastdeler, satm da alufelger med skade.

Drøy er den også, 5 liter blir jo 50 liter ferdig produkt, så en har noen dager her ;)

Noen andre som kjenner til denne og har brukt den?

syntes den funka knall, men var litt skremt av hvor sterk den er, så usikker på biler med mye svart plast etc (ala Kangoo`s sidelister)

Har blandet opp 10 liter her ferdig på kanne, noen som vet hvordan denne ter seg ferdigblandet med vann?

Noen som har noe innputt på denne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jag brukar undvika microavfettningar då jag alltid använder en petroleumbaserad och en alkalisk avfettning vid behov. Alkaliska avfettningar är mkt mer ekonomiska då man kan späda dem 1:1-1:40(sommar).

Det är väl Lahega som gör Microl 648?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er lahega som har denne her..

Bruker normalt Prickbort her som avfetting eller Ferro-Bet miljøavfetting, men ville teste denne også, funker bra denne også, men virker som den er sterkere..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microl 648 er en forsterket microemulsjon, basert på lavaromatnafta. Tilpasset nordiske vinterforhold

Produktet er ekstremt effektivt til å løse asfalt, tjære, tectylrester og veisalt.

Produktet egner seg utmerket til kjøretøyvask vintertid.

Vintersmussen løses raskt og effektivt og blir lett å fjerne.

Kan brukes både med høytrykksvask og børstevask.

Fungerer utmerket til avfetting av tunge kjøretøy, som lastbiler og entreprenørmaskiner. Tilfredstiller EU direktiv 2004/648 og er godkjent av svenske "kemikaliesvepet".

Microl 708 N/648 er en kraftig og effektiv vintervask av bil. Brukes også til motorvask, maskinvask av skogsredskaper, lastebilvask og vask av andre kjøretøy med mye smuss fra diesel, olje, ett og asfalt. Proff produkt som benyttes i bilvask-maskiner, spesielt som forvask vinterstid.

Produktet er lavalkalisk med pH ca 9,5 i bruksløsning. Produktet blandes ut i vann i forholdet 1:2 til konsentrert (ca 33-100%). Anbefaler å lese brukerveiledning nøye før bruk.

Produktet er ikke spesielt aggresivt mot lettmetaller eller deres legeringer, men prøvevasking anbefales alltid hvis du er usikker. La aldri ett alkalisk vaskemiddel tørke på vaskeobjektet, vis aktsomhet for sprut mot øyne. Utstyrt med barnesikker kork ihht EØS reglementet. (navnet 648 pga av at produktet tilfrestiller EØS forordning §648. Brukerveiledning finnes på emballasjen.

Bland ut væsken, påføres, for beste resultat, med lavtrykksprøyte, la virke 1-15 min uten å tørke (ved tørking påfør mer), spyl av med høyt trykk, påfør vaskemiddelet og vask alltid "nedenfra og opp":

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info, samme som står på kanna her ;)

Microl 708 er noe annet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Microl 708) er det samme produktet som Microl 648 (Nytt Navn). Produktet er meget effektivt i 1:2 blanding. Hvis en blander det ut mer i vann, mister produktet egenskapen det er laget for. Bruk heller et rent alkaliskprodukt som f. eks Autosafe 648 som kan blandes ut 1:20 – 1:30. Litt produkt info:

Autosafe 648. Norges mest solgte alkaliske avfetting, brukes på nær sagt alt som er vannbestandig og som er nedsmusset. Proff produkt som benyttes i bilvask-maskiner, som båtvask, vask av hus, båt, sykkel, terrasser, biler, lastebiler, campingvogner osv. osv. Produktet er middels alkalisk med pH ca 11,8 i bruks løsning. Produktet blandes ut i vann i forholdet 1:10 til 1:100 (ca 9-1%).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microl kan blandes ut opptil 1:10 det iflg info på kanna... ?

1:2 blir bra sterkt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er rett at det står at du kan blande det ut 1:10. Men da er det ikke tess på asfalt og olje som har sittet på en stund.

Autosafe 648 er da et bedre produkt å bruke.

1:2 blandingen gjør at Microlen blir sterk ovenfor asfalt og oljeprodukter som har satt seg fast i lakken. Men det er ellers skånsomt for billakken. Kanon som motor vask.

Produktet er tiksotropisk. Det vil si at det ikke renner når det blir sprøytet på og det tørker heller ikke raskt inn. Det gjør at produktet kan ligge lenge på før det tørker, det får da tid til å trenge inn i asfalten og oljen som har festet seg på lakken.

Ingen avfettingsprodukter skal tørke inn på lakken før en spyler av. Hvis produktet skulle tørke er det bare å legge på mer produkt før en spyler av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK.. takker for den infoen... noe formening på hvordan den kan reagere på plastdeler på bilen (sort plast uten lakk)

Skal teste den ut 1:2..

1:9 blandingen jeg har her blir brukt som en prewash på biler med lite møkk, men jeg syntes den tok bra greit den også som underlag før såpepåleggingen.. virker bare som en skal være obs på skadede alufelger (lakkskader, samme som mht Ferro-Bet rustvask)

Autosafe 648 er på lista mi den også....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bilforetninger kjøper bruktbiler som er inngrodd av skitt, asfalt, olje osv…vasker de hele bilen med Microl 648 1:2 blanding før den blir polert. En behøver ikke være redd for å ødelegg plastdetaljer. Det går bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får en kjøpt denne Microl'en?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mine erfaringer er Microl 648 veldig mild.. Har forøvrig også samme erfaring som Autoboss skriver; den bør ikke tynnes for mye. Bruker heller da Autosafe 648 i 1:10 som tar alt annet enn tjære/asfaltflekkene.

Jeg ville ungått å bestille noe fra pimpride; han er ikke seriøs..

Endret av madskh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Microl 648 som vintervask på jobben, blandes sånn cirka 1:2, fungerer glimrende på bilene, de vaskes også ikke helt som de bør men microlen fungerer bra til tross for det, også privatbiler blir vasket og ingen har ment den er for sterk, heller ikke hørt at den har mattet ned plastlistene til kollegaene. Synes Microl er veldig bra, viktig og skylle skikkelig av med vann, slurves litt med det hos oss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Microl 1:3 i dag på en X3 med hinnsides mye asfalt/møkk/nupper på sidene, første runde var med Prickbort, så ht vask, så ville jeg teste Microl og blandet på pumpekanne og sauset inn lavere panler og panser med den, både på steder jeg hadde brukt prickbort først og på steder jeg ikke hadde avfettet enda, konklusjonene er vel: vil tro og mene den er i samme gate som Prickbort, var i allefall ikke nevneverdig mye dritt igjen på denne bilen etter ht vasken etterpå.. vannet i bøtta var greit rent også etter vask.

Denne bilen var vel også et eksempel på hvorfor IKKE levere bilen til "bilvask kun 100 kr" opplegget, korrigerte denne her for en stund siden, og den ser IKKE ut i lakken nå, vaskeriper all mass over hele bilen... Så den skal vel tilbake hit snart og korrigeres..

Men Microl 648 blir def benyttet mer her, imponert over den i 1:3, så neste test blir 1:2 blanding....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får teste microl da, mye ekkel dritt i hjulbuene etter vinteren...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja testet i hjulbuer, først med blanding 1:9 + foamcanon (CG sitrus wash n gloss og strongwash) tok ikke mye, men med 1:3 blandinga alene så du møkka løpe forran strålen på ht vaskeren.... vakkert syn ;) 1:2 blanding tror jeg er en høydare....

Noen som vet om det er OK å ferdigblande denne på større kanner? elelr mister den effekt av å stå ferdigblandet over tid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er tett så vil ikke det bety noe.

Vil vel uansett skille seg da microl er petroleumsbasert og legge seg oppå vannet, eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som jeg blandet 1:9 skilte seg ikke i allefall... men kan jo være at den er så tynn at den holder seg blandet, og at 1:3 blanding feks kan skille seg, uansett kan en bare riste den opp da.. noe avfetting aktiveres ved kontakt på flater eller vann bare derfor jeg lurte så den ikke står i kanna å bruker seg opp ;):)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje eg må ha en ny bestilling fra autoboss, så eg får testet denne, må ha noe mannsterke greier på felgene på trekkeren.. Der kan ikje eg komme med noe puslete greier, ikje pokker om det blir reint då :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive