Gå til innhold
Havard-

Nybegynner polering - produkttips

Recommended Posts

Havard-    0
Havard-

Hei!

Jeg har aldri polert før, men har fått skaffet meg en DA-maskin (Krauss 500w) og noen pads; School lilla, spiderpad hvit/sort og spiderpad gul.
Jeg har sett mye video og lest mye, og håper jeg hvertfall har kontroll på stegene før selve poleringen. Jeg har også kjøpt Swissvax Shield som jeg har tenkt til å legge etter polering.

Jeg har en 2014 rav4 som dessverre har en del småriper etter vaskehall på vinteren (jeg vet, aldri igjen), og innsektsmerker som har etset fast i grillen fra forrige sommer.

I tillegg har jeg en 2003 mazda 6 som ikke har fått noen form for behandling de 5 årene jeg har hatt den hvertfall. Tenkte å prøve meg på denne først ... :)

Er det noen som har noen gode tips til polish jeg bør velge? Jeg trenger da noe som er relativt "nybegynnervennlig" og litt trygt, og som gjør jobben. Gjerne for begge bilene.

Og, har jeg nok/riktige pads?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    403
Michael

Du har svært gode, men relativt grove pads. Du bør vurdere å anskaffe noen mildere/mykere også, spesielt ettersom du har japanske biler med myk lakk. Uber-pads er rimelige, gode å jobbe med og standhaftige.

Se farge- og grovhetsskala her: http://www.detailersclub.no/forums/topic/23236-info-fargeskala-og-grovhet-på-poleringsputer/

Menzerna sine poleringsmidler er lettforståelige, gode og sikre i bruk.

Du kan finne masse nyttig info her: http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-å/

PS: SV Shield = :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

En grov og en fin polish er ofte alt som skal til.

F.eks:

Scholl S03Gold/S30+

eller:

Menzerna FG400/FF4000

Prøv med det du har av puter. Start med mild polish/pute på lav hastighet. Etter hvert blir du kjent med maskinen og ser hva den utretter på akkurat din lakk.

Man kan nesten aldri få nok pads og mikrofiber, hvis planen er å ta andres biler i en kontinuerlig arbeidsøkt. Men hva du strengt tatt trenger for å shine egen bil, er en annen sak. 

Ta en karosseridel av gangen og vask/bytt putene før neste del. Det viktigste er å komme i gang. Hva du trenger, blir mye klarere for deg når du rett og slett spretter ut i garasjen og begynner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Havard-    0
Havard-

Tusen takk for gode tips og veldig gode guider!

Jeg har sett litt på Menzerna, og det virker veldig greit. Eventuelt S20 black (?)

En ting jeg ikke blir klok på i det hele tatt er dette med IPA/wipedown, og hva som avgjør når man skal bruke det og ikke :) Hvis jeg bestemmer meg for menzerna f.eks, skal jeg bruke det før jeg legger SV Shield? Og i så fall hvilket produkt – menzerna top inspection?

Hva med SV cleaner fluid ... er det nødvendig, og har det noe med saken å gjøre? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

I poleringsmidlene er det ofte oljer eller andre ting som skjuler riper. Wipedown tar vekk oljene. Da ser du om du har klart å ta vekk ripene. Trenger ikkje å ta på heile bilen. Er ofte nok å sjekke eit par plasser. 

Brukes ikkje maskin, kan det være greit å gå over med Cleaner fluid før voks. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    403
Michael

En ting jeg ikke blir klok på i det hele tatt er dette med IPA/wipedown, og hva som avgjør når man skal bruke det og ikke :) Hvis jeg bestemmer meg for menzerna f.eks, skal jeg bruke det før jeg legger SV Shield? Og i så fall hvilket produkt – menzerna top inspection?

Wipedown brukes, som todleif skriver, til å fjerne oljer etter poleringsmidler slik at du skaper en helt ren og optimal overflate for voksen du legger etterpå. Hvis du polerer hele bilen syns jeg du bør bruke det over hele bilen, evt. vaske bilen i sterk surfex-blanding om du har den.

Wipedown/IPA kan du enkelt selv lage med 50/50 batterivann og Blårens. Da får du flere L/kroner. Men Menzerna Top Inspection er også finfin :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Vær obs på at noen lakktyper ikke er noe glad i wipedown. Spesielt hjemmelaget IPA

På de fleste lakktyper går det helt fint ann å bruke Wipedown. 

På lakktyper som ikke tåler Wipedown pleier jeg å bruke en QD. En QD vil i mange tilfeller fjerne det meste av oljene i polishen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    403
Michael

Vær obs på at noen lakktyper ikke er noe glad i wipedown. Spesielt hjemmelaget IPA

På de fleste lakktyper går det helt fint ann å bruke Wipedown. 

På lakktyper som ikke tåler Wipedown pleier jeg å bruke en QD. En QD vil i mange tilfeller fjerne det meste av oljene i polishen. 

Hvilke lakktyper gjelder dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Hvilke lakktyper gjelder dette?

Av det jeg har hvert borti så gjelder det gammel Volvo 019 (90 tallet) og noen forskjellige SS lakk typer fra Volvo. 

Når det gjelder SS lakk så tror jeg også at lakken har godt av å beholde oljene som er i produktene som brukes ved korrigering. Derfor synes jeg det er bedre å bruke QD som wipedown fremfor IPA og lignende sterke produkter. 

Når jeg hentet bilen min fra lakkerer inspiserte jeg bilen nøye i solen uten å se noe ugang. Allerede etter 1 vanlig håndvask så jeg at bilen var full av kjørespor. Etter det så er jeg overbevist om at man ikke alltid trenger så spreke produkter får å få bort oljene før inspeksjon. Dette er kun en teori fra min side, ikke noe jeg har testet side om side. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fuglestein    43
Fuglestein

Er det godt nok å gå over med wipedown etter polering før voks, eller er det fordel å gå over med autoglym high defenition cleanser fluid for å få voksen til å sitte?

bruker autoglym HD voks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Polerer du med maskin? Da holder det med wipedown for å fjerne polishrester og oljer. Selv bruker jeg wipedown for inspeksjon av resultatet mens jeg polerer, så skumlegger jeg bilen til når jeg er ferdig for å få bort de siste restene før voks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fuglestein    43
Fuglestein

Polerer med maskin så da kan jeg tydeligvis spare litt jobb med å bare bruke wipedown. :) er IPA godt nok som wipedown til menzerna polish?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    403
Michael

Jeg bruker IPA etter Menzerna, så det skal gå bra. 1:1 batterivann:blårens eller mildere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fuglestein    43
Fuglestein

Takk for svar. batterivann og blårens står ferdig blandet 1:1 så får gjøre det neste gang. polerte med maskin for første gang i helgen, brukte da IPA + AG HD cleanser så skal ikke stå på renholdet da hvertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig