Gå til innhold
Tombola

Få opp glans på Audi

Recommended Posts

Tombola

Hei

en kompis lurte på om jeg kunne vokse a3'n hans før vinteren.

etter skikkelig vask ser jeg at lakken er rimelig bra, 2 år gammel bil som står i garasje, kjørt 16.000 (!)

noe småriper på panser og bakfanger ellers bra. 

Hva kan jeg bruke av kombo (menzerna/ uber) for å heve glansen her? Flex 3451. 

Forsøkte en del fine kombinasjoner, syntes ikke det forandret noengang, men må på oransje og fg400 for at det skjer noe som helst. Vil jeg heve glansen noe særlig med denne kombinasjonen?

eller må jeg kjøre med spesiell hastighet og annen kombo? 

Edit: ibishvit bil

Hilsen fersking 

Endret av Tombola

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Når ein køyrer med grov kombo for å ta riper, er det nok som oftest greit å bruke ein finere kombo etterpå. Det er for å få opp glansen og ta vekk eventuelle hologrammer o.l.

Vil noken ha voks på bilen, so bruker eg vanligvis ikkje maskin. Etter vask so blir det lakkrens for hånd før voks/lakkforsegling legges på.  Da går det fortere og eg går ikkje lei ;-)

So spørs det kor omfattende du vil gjere det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB

Det er tydligvis medium-hard lakk om det var lite endring når du testet.

FG400 kan være såpass grovt at det blir grått slør og holos.

Noe ala scholl s17 eller menzerna 2500/orange uber eller gå med grovere pute. skal vel ta de mindre stripene og heve glansen(avhengig av tilstand såklart)

Flex 3401 du mener? Ergo DA maskin? Spre på lavt turtall, så på høyt turtall(typ 5-6) 4/5/6 pass på mindre områder om gangen.

Men på hvit bil er det ofte vanskeligt å få samme 50/50 bilde/reaksjon som på slitt svart lakk, nå sier du denne bilen er velholdt er det ikkje nødvendigvis så masse å hente utenom å fjerne småripene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tombola

Da er det forskjell på disse Audi lakkene også, for jeg tok min egen '12 a6 for en måned siden, var ganske bra den også, bortsett fra noen "veskeriper" på fruen sin side og et par på fangeren bak siden bikkja insisterer på å tråkke utenfor beskyttelsestapen.!! kjørte 3000 med blå pute, helt strøkent og blankt, vokset med polishangel.

Da skal kompisen få en runde med 2500 og enten oransje eller gul pad og en runde voks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB

Klart lakk kan variere fra batch til batch, men tyske biler som audi, bmw og mercedes er kjent for hard lakk. Med unntak.

Du gjør jo alltid rett i og starte med mildest kombo, men på enkelte merker trengs det grovere middel til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl

Her ser du forskjellen på finishen på grov- og finsteg. Dette er en Audi A6 Allroad. Så enten må du kjøre finsteg, eller begge deler. Ikke kjør kun grovsteg.. 

Edit: Er forøvrig brukt FG400 på grovsteget og SV CFP Regular på finsteg :)

DSC00629_zpsltwgmpsu.jpg

Endret av robinrl
edit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G

Det er ingen fasit som sier at du ikke kan kjøre 1 steg med grovt produkt, men man vet aldri før man har prøvd. Dette kan variere veldig fra lakk til lakk og også iforhold til hvordan lakk og produkt fungerer sammen. 

Siste jobben jeg tok (S&S Chevrolet C10 Stepside 1980) kjørte vi kun med grovt produkt (S3 Gold fra Scholl) kjørt på DA maskin. Nå skal det sies at S3G er et grovt produkt som er kjent for å avslutte pent, men jeg har også hvert borti andre lakktyper som takler grov 1 steg med grov kombo. 

Mao. her gjelder det bare å prøve seg frem. Prøv litt forskjellig side om side og se hva som gir et tilfredsstillende resultat. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle

Scholl S20black og navyblue spiderpad, har faktisk spart meg for et steg før! :) Avslutter veldig bra til å være så grov, den kan være litt tung og buffe men det er det verdt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig