Gå til innhold

Mistet førerkortet - trenger råd!

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

For litt over 3 måneder siden tok jeg en u-sving og klarte mesterstykket. Min kone og jeg skulle til byen for å handle inn til bryllupet vårt, som var dagen det smalt bare 4 dager til.

Jeg oppdaget store køer på E-18 i det jeg kjører over brua og bestemmer meg for å ta en u-sving for å rekke butikken som selger slike papir/vinylduker. Jeg tar en god kikk rundt meg og bak meg og speilene og anser det som trygt å kunne legge bilen inn på bussholdeplassen for å foreta en u-sving. I det jeg legger over ut fra holdeplassen, rekker jeg såvidt å legge hode over til blindsonen min før det smeller. En motorsyklist traff meg i førerdøren i ganske god fart. Han hadde åpenbart kommet ut fra krysset rett borti veien og opp bak meg innen den tid jeg kikket vekk fra speilet for å foreta u-svingen. Det endte med at han nesten mistet benet, men legene har heldigvis reddet det. Besøkte ham på sykehuset, han er en kjempehyggelig kar. Sliter mye med denne hendelsen psykisk etter det, da jeg sitter med skylden i dette.

Uansett: Jeg mistet førerkortet i denne smellen, og politiet planlegger å dømme meg for uaktsom kjøring. Greit nok det da jeg må ta straffen for det jeg har gjort. Har erkjent straffskyld i saken.

Nå til problemet: Jeg har nå gått 3 måneder uten førerkort, uten at politiet har gjort noe med saken min. Jeg samtykket til beslaget da de hentet førerkortet. Jeg vurderer nå å trekke mitt samtykke siden politiet ikke viser særlig interesse for å løse denne saken i nærmere fremtid. Står jeg da i fare for at de 3 månedene jeg gikk uten førerkort ikke teller på min straff? Er møkk lei av å vente på politiet nå, så ønsker å få en fortgang i sakene.

Takk for alle råd jeg måtte få!

Skrevet

Er det ikke slik at du har krav på å få førerkortet tilbake dersom saken ikke er tatt opp til retten innen 3 uker?

Kun noe jeg mener jeg har lest ett sted så er på ganske tynn is her.

- 2016 LR D4 3.0SDV6 HSE

- 1995 AR GTV 2.0TS

Skrevet

Er det ikke slik at du har krav på å få førerkortet tilbake dersom saken ikke er tatt opp til retten innen 3 uker?

Det gjelder bare hvis du ikke har samtykket

AppelsinSkall
Skrevet

Som førstemann svarte, du har allerede "sonet" 3mnd av straffen så det er ikke noe problem. Hvis du trekker deg og får tilbake lappen, kan det hende du må begynne på nytt.

Ta en telefon til en advokat. De er eneste som kan hjelpe (og som politiet gidder å høre på) i sånne sammenhenger. En advokat trenger kun 1 samtale med deg for å mene om saken er verdt å gå videre med.

Skrevet

Jeg mener også at dette er som du beskriver.

Skal politiet ta lappen uten dit samtykke mener jeg at de må ha godkjenning av en politi jurist først, tror ikke de kan ta lappen din på eget initiativ?

Nordic BilSpa
Skrevet

Så lenge du har samtykket at de tar lappen ifra deg,så haste det ikke for politiet.Hvis du ikke hadde gjort det ,da hadde saken

gått til domstolen(tingretten) og du hadde iallefall fått en brev i posten til nå,når du skal møte i retten..det beste er å ikke samtykke og ta det videre til tingretten,da du som regel får en mildere straff enn det du hadde fått fra politiet.de har kanskje sagt til deg på stedet der og da hvor lenge du mister lappen,hvis det er opptil 1 år du mister den,da kan det gå opptil faktisk 4-6 måneder før du får noe i posten fra politiet.men uansett så er det en lov som sier ,når politiet senest må behandle saken din,anbefaler at du ringer politiet og spør om det.politiet er en ganske treg system,ser ikke vekk ifra at du fått en brev i posten av politiet 1 uke før den behandlingstiden går ut.lykke til

GYEON Certified Detailer

Facebook: Nordic BilSpa

Mine jobber: Nordic BilSpa / Bilpleielogg

Skrevet

Det fremkommer ikke at du har vært i kontakt med politiet for å få saken opp og avgjort, men det kan jo være en start. 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår