Gå til innhold

Iron-X vs. Biltema syrefri felgrens

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lenge brukt Iron-X som felgrens, sammen med Surfex 1:10. Biltema har en felgrens (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Felgrengjoring-2000031743/) som etter beskrivelsen har samme egenskaper som Iron-X, men er vesentlig billigere. Den skifter farge til lilla ved kontakt med metallpartikler. Er det noen som har prøvd denne? Mistenker at dette er rebrandet Iron-X? I så fall bør denne kanskje kunne erstatte Iron-X også på lakk?

Skrevet (endret)

Jeg tror nok ikke det er tale om rebrandet IronX. Mange av de "ordentlige" metallpartikkelfjernerne,slik som Korrosol, når ikke en gang opp til IronX. De gjør en skikkelig jobb, for all del, men ikke like effektivt som IronX. Det er ikke dermed sagt at Biltema sin variant ikke funker. Jeg har aldri prøvd den selv.

Ellers synes jeg at valget av IronX eller andre metallpartikkelfjernere som felgrens er litt odd. Man får jo rene felger av det, bevares vel. Men jeg ville heller ha gitt felgene ordentlig beskyttelse slik at det ikke er nødvendig å vaske dem med så sterke saker på regelmessig basis. Med vettug beskyttelse får man stort sett rene felger av vanlig forvaskkjemi. Selv bruker jeg bare metallpartikkelfjerner på felgene når jeg skal legge LSP på dem. 

Edit: så ikke at det var tale om en _felgrens_ fra Biltema. Uansett forandrer det ikke på det jeg svarte :)

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

selv om den skifter farge når den finner skitt betyr ikke at det er samme som iron x. Står heller ingenting om at det er en metal partikler fjerner. Dette er nok en vanlig felgrens. Må og legge til at å bruke iron x på hver felgvask er veldig unødvendig dyrt :)

Skrevet

Biltema sin variant gjør jobben på felgene dine, men sammenligner du med Iron-X er dette en helt annen liga. Det virker rett og slett som om Biltema sitt produkt ikke virker like godt

Skrevet

Ellers synes jeg at valget av IronX eller andre metallpartikkelfjernere som felgrens er litt odd. Man får jo rene felger av det, bevares vel. Men jeg ville heller ha gitt felgene ordentlig beskyttelse slik at det ikke er nødvendig å vaske dem med så sterke saker på regelmessig basis. Med vettug beskyttelse får man stort sett rene felger av vanlig forvaskkjemi. Selv bruker jeg bare metallpartikkelfjerner på felgene når jeg skal legge LSP på dem. 

Jeg bruker Iron-X på svært skitne felger, deretter Surfex, før de får en skikkelig beskyttelse med SW Autobahn.  Dette er ikke noe jeg bruker ved hver vask. Vi er derfor helt enige :-)

selv om den skifter farge når den finner skitt betyr ikke at det er samme som iron x. Står heller ingenting om at det er en metal partikler fjerner. Dette er nok en vanlig felgrens. Må og legge til at å bruke iron x på hver felgvask er veldig unødvendig dyrt :)

Nå vet ikke jeg hva det er som får produktet til å skifte farge, men noe av de samme kjemikaliene bør jo produktene inneholde. Iron-X er sikkert unødvendig dyrt som felgrens, men jeghar svært god erfaring med dette.

Biltema sin variant gjør jobben på felgene dine, men sammenligner du med Iron-X er dette en helt annen liga. Det virker rett og slett som om Biltema sitt produkt ikke virker like godt

Du har sikkert rett, jeg har ikke prøvd den. Syntes bare prisen virket fin :-)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Sonax Extreme felgrens skifter også farge til lilla uten at det er et alternativt produkt til IronX av den grunn.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Iron-x kan vel skade/falme caliper lakk og etter hva eg har forstått, utan at eg noen gang har brukt akuratt denne.

IGL Kenzo master installer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

.

Nordic BilSpa
Skrevet (endret)

Jeg bruker den Felgrensen fra Biltema og syns den gir mye for pengene.

Du spray'er på venter par minutter og spyler av all skitt med høytrykk rett og slett,veldig god produkt for så lite penger.

Jeg har ikke prøvd IronX,den er helt sikkert bedre,men Biltema sin felgrens er ikke noe dårligere enn andre litt dyrere produkter jeg har prøvd,den gjør jobben.Jeg var faktisk litt overrasket selv at den var så god,når jeg prøvde den første gang.

Anbefaler at de som vil,prøver den selv og bedømmer.Koster jo ikke all verdens :)

Endret av Nordicshine

GYEON Certified Detailer

Facebook: Nordic BilSpa

Mine jobber: Nordic BilSpa / Bilpleielogg

Skrevet

Iron-x kan vel skade/falme caliper lakk og etter hva eg har forstått, utan at eg noen gang har brukt akuratt denne.

Iron-X og tilsvarende skal ikke falme lakk nei, men den tærer ganske godt på galvaniseringen på kalipere.

Skrevet

Iron-X og tilsvarende skal ikke falme lakk nei, men den tærer ganske godt på galvaniseringen på kalipere.

Ikkje ved bruk en gang sånn av og til, med ved bruk av denne som felg rens, så kunne visst dette skje.

IGL Kenzo master installer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

.

Skrevet

Felgrens med Iron-X gjøres kun når felgene er av bilen :-)

Skrevet

Bruker selv Biltema sin felgrens. Synes den er super til felger. Men den kan nok ikke sammenliknes med Iron-X eller Korrosol.

Jeg bruker kunn Iron-X/Korrosol før eventuelt polering og voks.

Felgrens bruker jeg litt oftere når felgene er veldig skitne. 

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Skrevet

Prøvde den på en bil i dag, og den gjør absolutt jobben. Ble skinnende rent. Lukter vondt, men det skal det vel gjøre.

Skrevet
Prøvde den på en bil i dag, og den gjør absolutt jobben. Ble skinnende rent. Lukter vondt, men det skal det vel gjøre.

Jeg tror sånne type produkter stort sett lukter mindre godt alle sammen [emoji40]

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

• 4 months later...
Skrevet

Det er helt sikkert mange produkter som gjør en god jobb, både som felgrens og for å fjerne metallpartikler / flyverust på karosseri.

Men jeg legger merke til at noen produkter gir det "lille ekstra" med tanke på hvilken mengde produkt en må bruke i forhold til resultat og i forhold til hvor lang virketid det har.

Jeg er helt enig i at å bruke unødvendig sterke produkter kan forhindres med god forebygging i form av vedlikehold og beskyttelse.

Det jeg IKKE er opptatt av er hva det heter. Så lenge felgrensen til Biltema virker og er billig, hvorfor ikke? 

Jeg har et vist inntrykk av at mange produkter funker "best" fordi det er et hype rundt navnet og er "in".

• DCN Poeng 2

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår