Gå til innhold
Master

Hjelp til Lexan-vindu med riper og hologrammer

Recommended Posts

Master    0
Master

Heisann!

Håper noen med erfaring med fjerning av riper/hologrammer på plast/Lexan kan gi tips til hva som funker / ikke funker for å få vinduet fint igjen.

Litt bakgrunnshistorie:

Jeg har hatt et mikrofly fra 2002 i snart 3 år, og i vår bestemte vi oss for å kjøpe nytt frontvindu pga stor slitasje. Fikk ferdigskjært 2mm Lexan fra den lokale glassmesteren. Fint og flott! Etter kort tid begynner det å bli grått og vi forsøker vask og polish med Plexicoat som skal forhindre "clouding" osv. Vinduet er alltid vasket godt med litt surfex HD, ullhanske, rikelig med vann og såpe før vi har tatt i vinduet! -Men det virker som bare man tenker på å ta i glasset så riper det opp! Utrolig irriterende når solen står på og man prøver å ta et fint bilde i lufta.

Står at Plexicoaten skal fjerne riper, men tror den gjør mer skade enn godt. Det dere ser på bilde/videoen nedenfor er resultatet av kanskje 3 vask og forsøk på påføring av plexicoat.

I dag gjorde jeg et forsøk med 3M gul og blå gjentatte ganger (for hånd) på et lite område for å teste. Fjernet noe av hologrammene, men er fortsatt tusenvis av sirkler med småriper. Har solgt Makitaen for et par år siden, så har ikke maskin og pads lengre... :/ Spørsmålet er vel egentlig om jeg nå bør satse på maskin og pads hvis noen kan si at det er håp å berge vinduet? Har lest litt rundt og noen sier at man har jo 2mm med materiale å gå på...

Alternativet er å kjøpe nytt vindu igjen, og aldri røre det med annet enn vann fra vannslangen. Hva kan man evt beskytte et nytt Lexanglass med for at det ikke skal fade, og da til seg skitt så lett? Uten å ripe, vel og merke!

På forhånd takk for alle erfaringer og tips!

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=5brNHfSd1Ns

IMG_3171.thumb.JPG.38151f5aeee056e40f11b

IMG_3176.thumb.JPG.fdbd8af4bcf0a331a603a

Endret av Master

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Er vel kanskje forholdsvis likt som vinduene på campingvogner? Der har eg brukt roterende, poleringsmidler ifra scholl og uber pads. Har vel brukt forskjellige kombinasjoner, akkurat som på lakken på ein bil. Avslutter med Meguairs PlastX. Den skal vel beskytte litt, men klarer nok ikkje å beskytte mot riper. 

Men blir vel fort dyrt om du skal kjøpe alt på nytt ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Master    0
Master

Er vel kanskje forholdsvis likt som vinduene på campingvogner? Der har eg brukt roterende, poleringsmidler ifra scholl og uber pads. Har vel brukt forskjellige kombinasjoner, akkurat som på lakken på ein bil. Avslutter med Meguairs PlastX. Den skal vel beskytte litt, men klarer nok ikkje å beskytte mot riper. 

Men blir vel fort dyrt om du skal kjøpe alt på nytt ;-)

Får du det helt ripefritt da (som nytt) ? Hvor hardt går du til verks med maskina, hastighet osv ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Hastigheit, press, middel og pads må jo testes der og da. Som alltid: test med ein mild kombinasjon. Fungerer ikkje det, so går ein litt grovere til verks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig