Gå til innhold

Volvo XC90 - Alextech - Selges!


alextech

Recommended Posts

Audi S8

Takk og god jul til deg å :) ser det er akkurat samme hengerfeste systemet som eg har på min gammle 850, men der måtte eg kappe boltene for å få den av hehe

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til slingrebolter... men estetisk tror jeg de passer fint [emoji4]

Hva tenker du på da? Er ikke slingrebolter ok så lenge sentrering osv er ok ? [emoji4]

Mulig det finnes løsninger som er godkjent, men jeg har hørt fra flere kilder at slingrebolter er like populært som spacerplater når det kommer til teknisk kontroll.

Hvis det finnes papirer på dem og de er godkjent av TÜV f.eks. så bør det vel være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel kopi av BMW felger. Fine felger som vil passe bra, men slingrebolter er vel litt.... Jalla?

I følge finn.no annonsen bildet er hentet fra er det originale BBS Challenge, altså ikke kopi av noen ting men de er gjerne OEMet av BMW, og uansett et hyppig kopiert design.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Mye bra sammenligninger her nå. Det er to helt ulike ting å sammenligne kappa fjører og slingrebolter, det viter om lite kunnskap. Nå har det seg slik at bla BBS leverer oem hjul til Bmw i varierende grad, så det er heller andre veien rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig og få respons i det minste. Men enighet er det jo ikke :) 

Bilen skal EU godkjennes nå i februar. Dvs med orginale vinterfelger. Har en oppfatning av hva som er lovlig ikke alltid forenes med hva som er sikkert.. Men jeg kan ta feil her. 

Hvis det sies at slingrebolter er skikkelig jalla vil jeg gå for noe annet. Og nei, jeg skal IKKE på noe bane med den traktorn her :D 

Her er finn linken.. Det sies at det er orginale BBS felger. Syns prisen var innafor.. Regnet jo og bruke nærmere 15 på dette så. 

Jeg kan huske at det fulgte med slingrebolter orginalt til min SAAB en gang i tiden?

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt har vel alle nyere Volvo (2000-) med alufelger bolter med løs kon originalt med litt slingringsmonn. Men det er klart de har kanskje ikke nok mm å gå på for de felgene du har sett på, når det er sagt så tviler jeg på at det finnes slingrebolter som kan forflytte boltsirkel spesielt mye uansett. 

Slingrebolter som det kalles er vel da ikke noe annet enn bolt med løs kon, som originalt fra volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra sammenligninger her nå. Det er to helt ulike ting å sammenligne kappa fjører og slingrebolter, det viter om lite kunnskap.

Det var satt på spissen fordi det alltid er noen som mener det går fint.

Etter litt googling ser det for meg ut som hovedproblemet, i den grad det er et problem, er at kjøretøyprodusentene spesifiserer b.la. hvilken boltsirkel bilen skal ha på felgene og det er en del av typegodkjenningen SVV forholder seg til.

Det samme kan vel sies om felg- og dekk-dimensjoner også, så om det med boltsirkel-avvik håndteres (dvs ignoreres innenfor et visst toleransenivå) samme måte vet jeg ikke..

Men hvis det ikke er noe problem og går helt fint, hvorfor skulle det være et større problem ved banekjøring?

Fint hvis de som har kunnskap kan bidra med den og ikke bare påpeke at andre mangler kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Sorry mr! Ser det ble litt uheldig formulert. Ble bare mye gjetting, men feks spacere/adapter er ugunstig grunnet ekstra høy slitasje på hjullager ved sving. Slingrebolter vil også få store påkjenninger ved slik ekstreme påkjenninger. :)

Nok OT, smørgåss limo'n blir grym med BBS hjula!  Ser frem til bilder.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere rundt omkring på forumer som har spurt Vegvesenet om slingrebolter og fått beskjed om at det ikke er lov.

Fra kjøretøyforskriften:

"2.6    Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke."


Litt usikker på om "Felg med variabel boltesirkel" eksisterer eller om det er en tungvinn måte å skrive slingrebolt på?
Men generellt er ikke Vegvesenet voldsomt fan av ting som ikke er originalt...
 

Det står litt om slingrebolter i denne tråden også.

 

Slingrebolt:

Betraktelig mer slinger i valsen enn en vanlig bolt med løs krave.

excentr.gif

 

Må du bruke sånt virker det som at de fleste er enige om at senterring må passe, eller så må det en adapter til der og.
Og skikkelige ting fra velrenomerte merker. Ville ikke spart på kronene der.


" Vår" SAAB bruker ikke slingrebolter, men bolter med løs krave.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du helt rett i BSA. Ikke så godt å vite forskjell for sånne som meg :) 

Når det er sagt - Hvor ofte hører man om hjul som faller av i fart på bakgrunn av at de har slingrebolter? De kan vel streng tatt heller ikke se om jeg har slingrebolter før de demonterer felgen? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...