Gå til innhold
605

Tåkelys MB W203 C270, merkelig feil

Recommended Posts

605    140
605

Svigermor har vært på PKK, og har fått en 2'er siden tåkelysene foran ikke virker. Greit nok. (Eller skulle det vært en 1'er?)

Jeg skrider til verket, sjekker pærene, de er ok. Plugger og ledninger ser også ok ut. Sjekker håndboken og finner at det er elektronisk sikring, kan ikke byttes (De styres av SAM-modulen). Stikker til høggern og får en ny lysbryter, men fortsatt virker de fordømte lysene ikke. Heller ingen varsel om defekt pære, det viser denne bilen ellers, selv skiltlyspærene alarmerer den om når de ryker.

Så oppdager jeg at tåkelysene faktisk fungerer fint som "follow me home"-lys, de lyser i 30 sekunder etter at bilen stoppes og låses. Dessuten fungerer de fint som sving-lys når man legger over rattet. Det er bare som tåkelys de ikke virker! :wacko:

Har googlet som en gal, men finner ikke noe. Kan ledningen fra bryteren til kontrollboksen ha røket? Syns jeg høres merkelig ut, er ikke dette canbus-styrt da?

Om noen har ett godt tips, mottas det med takk! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lassen    10
Lassen

Sikkert samme modul som styrer at "follow me home" lysene skal fungere så der er nok litt merkelig. Ta å post samme spørsmål på mbentusiastklubb.no, kanskje noen som har erfaring med det på W203.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Nye regler fra i år, 2'er feil.. Skal bytte tåkelyset for en nabo nå til helgen, hu har fått 1'er feil på den i noen år. Men nå var det sluut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 911
Christer

Jeg fikk toerfeil på at jeg hadde akvarium i tåkelysene mine... har aldri blitt kommentert før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Sikkert samme modul som styrer at "follow me home" lysene skal fungere så der er nok litt merkelig. Ta å post samme spørsmål på mbentusiastklubb.no, kanskje noen som har erfaring med det på W203.

Tror jeg må opprette bruker der ja, blir vel mer gøy med denne bilen etterhvert, tenker jeg :wacko:

Tror forresten ikke det er canbus fra bryteren til modulen, det var ganske mange ledninger der (8-10 stk), på Mondeoen min er det bare 4 selv om bryteren der også har masse funksjoner. Da kan det kanskje være kabelfeil allikevel. 

Og det er riktig at det er 2'er, har sjekket forskriften. :angry:

Endret av 605

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Ser ut til at det fungerer slik (etter masse googling): Lysmodulen er canbus-styrt, bortsett fra tilkoblingen til lysbryteren. Det kan være forklaringen på at svinglys etc fungerer, men ikke vanlig tåkelys. Får heller ikke lampe-alarm, siden modulen sjekker at pærene er ok, den får bare ikke melding om å slå dem på.

Koblingen fra S1 (lysbryter) til N10/1 (kontrollmodul) er 14 ledninger, nå er det bare å finne hva som er hva ;)

Image4.jpg

Endret av 605

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Fant feilen, oppdaterer i tilfelle det kan hjelpe noen andre:

Sikring 63 (sitter i Front SAM Module) manglet (fysisk vekke, merkelig) Denne skal ifølge oversikten (og alle andre kilder) være til nærlys, men når den mangler eller ryker, så forsvinner tåkelys, tåkebaklys og mulighet for parklys på bare ene eller andre siden (to separate stillinger på lysbryteren). Nærlys fungerer fint, men står også på i parklys-stilling.

Må si dette er en snodig bil å feilsøke på, siden den driver det den kaller Light Substitution: Om f.eks en bremselyspære er røket, bruker den tåkebaklyset på samme side i stedet. Sikkerhetsmessig smart, men for en amatørmekker med begrenset erfaring med stjernebiler ganske forvirrende  :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig