Gå til innhold
alfano

Forklare 1 stegs til 4 stegs?

Recommended Posts

alfano    66
alfano

Hei, ville vært fint om noen av proffene her inne ville forklart hva ?

• 1 stegs =
  • 2 stegs =
  • 3 stegs =
  • 4 stegs =

Leser att mange tar 1 og 2 stegs uten og være sikker på hva dere mener her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 080
Øyvind G

Med dette mener man hvor mange steg man polerer/korigerer. Det kan sammenlignes med f.eks våtslip der man begynner med P1000, fortsetter med P2000 og avslutter med P3000. Da har man slipet i 3 steg. 

Det samme gjelder polering. Bruker du f.eks blå/blå Rupes og avslutter med gul/gul så har du kjørt 2 steg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Fin forklaring fra Øivind.

Tar man 2 steg er snakker man også gjerne om grovsteg og finsteg. På grovsteget bruker man pads og polish med større grad av cut for å fjerne dypere riper og ugang i lakken. Grove pads og polish avslutter gjerne ikke så fint, både med tanke på glans og fordi de ofte etterlater hologrammer/kjørespor. Derfor går man over med et finsteg som fjerner holos mv. samtidig som man henter frem enda mer glans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alfano    66
alfano

Så om jeg har skjønt dere riktig, så kan man si att blå pute som er grov er 1 stegs, grønn pute som er medium er 2 stegs, gul pute som er myk er 3 stegs og hvit som er ekstra myk 4 stegs....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 622
Autoglaze / polishduden

Så om jeg har skjønt dere riktig, så kan man si att blå pute som er grov er 1 stegs, grønn pute som er medium er 2 stegs, gul pute som er myk er 3 stegs og hvit som er ekstra myk 4 stegs....

Delvis. Man også ta et medium steg som grovsteg/steg 1 og finsteg som steg 2.

Ofte kjører jeg 1 steg med medium som avslutter bra nok.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinagard    9
Steinagard

1-stegs jobb : Poler bilen med 1 pad og 1 polish.

2-stegs jobb : polere bilen med 2 forskjellige pads og to forskjellige polisher. 

Eksempel på 2-stegs jobb. Scholl s03g på lilla rubbing pute for og fjerne riper. Kjør så over med s30+ og finishing pad for og fjerne hologrammer og øke glans. 

Om du kjører en riktig så grov kombo først må du kanskje ta et mellom steg før fin polishen. Da har du plutselig en 3-stegs jobb. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minqen    9
Minqen

Roter opp denne tråden istedenfor å lage en ny.

Hva må til for å kunne kalle en behandling for en flerstegs-behanding? Tenker da i de tilfeller der det for eksempel kun er nødvendig med grovsteg på et par paneler for å korrigere RDS, og man rydder opp i holos og kjørespor med medium/finsteg etter endt grovsteg -

Må man kjøre det groveste steget på hele bilen for at det skal kunne kalles en flerstegs-behanding , eller holder det å bare fullføre grovsteg det panelet som har behov for det?

For eksempel, hvis det er kun panser og bakluke som har såpass kraftige RDS at det er behov for et grovere steg enn resten av bilen, ville det vel være unødvendig å kjøre samme steget på resten av bilen? Eller er dette bare jeg som lurer meg selv? Det viktigste er vel at man burde avslutte med samme finish på hele bilen?

Setter pris på innspill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer    161
Skydancer
11 timer siden, Minqen skrev:

Roter opp denne tråden istedenfor å lage en ny.

Hva må til for å kunne kalle en behandling for en flerstegs-behanding? Tenker da i de tilfeller der det for eksempel kun er nødvendig med grovsteg på et par paneler for å korrigere RDS, og man rydder opp i holos og kjørespor med medium/finsteg etter endt grovsteg -

Må man kjøre det groveste steget på hele bilen for at det skal kunne kalles en flerstegs-behanding , eller holder det å bare fullføre grovsteg det panelet som har behov for det?

For eksempel, hvis det er kun panser og bakluke som har såpass kraftige RDS at det er behov for et grovere steg enn resten av bilen, ville det vel være unødvendig å kjøre samme steget på resten av bilen? Eller er dette bare jeg som lurer meg selv? Det viktigste er vel at man burde avslutte med samme finish på hele bilen?

Setter pris på innspill emoji4.png

1 stegs med spottrubbing hender det jeg bruker. 2 steg er rubbing og fin polering i mine øyne. Foruten om ved våtsliping så har jeg bare brukt 3 steg 2 ganger, grov, medium og fin. Da på kranglete lakk, med masse holos etter grov steget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minqen    9
Minqen

Ok, da er ikke tankegangen min helt bak mål ihvertfall. Blir ofte lettere å forstå når man har et begrep å forholde seg til, og spottrubbing er greit å forstå og forklare videre når det skulle være nødvendig. Men det blir vel mest korrekt som du sier ja, at 2 stegs er grovsteg og finsteg - da over hele bilen. Spottrubbing er jo et alternativ hvis man ikke ser det nødvendig med en fullverdig 2stegs behandling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    300
kaw

En godt vedlikeholdt bil trenger jo ofte ikke 2 steg hele veien. Greit å ikke lage seg mere arbeid enn nødvendig. Og greit å ikke polere grovere enn nødvendig. Tenker jeg da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minqen    9
Minqen

Jepp, helt enig i tankegangen din. Tenker man polerer med så fint steg man kan, og heller kjører på ned grovere der det trengs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig