Gå til innhold
KristianLomeland

Felgrestaurering: Ronal. Rs6

Recommended Posts

KristianLomeland    312
KristianLomeland

God dag! 

Jeg trengte nye vinterhjul, og handlet et sett originale Ronal Rs6 felger for 200 spenn. Som prisen kanskje avslører, så ser hjulene ut som søppel. De er fulle av riper, korrosjon, lakkslipp og hu&hei. 

Disse skal pusses opp, og i den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg håper dere kan svare på.

1. Kan disse sandblåses? Underforstått at jeg bruker en finere type sand. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i sand som er passende for dette formålet? 

2. Når felgene er fri for lakk, korrosjonsskader og ferdig sparklet hvor det er riper; hvilken type grunning bør jeg bruke? Jeg har god erfaring med 2K epoxy grunning/filler, men har aldri jobbet med aluminium før. 

3. Lakkering. Vil jeg komme unna med å lakkere hjul som jeg ville lakkert et panel på en bil? -altså med normal billakk og 2K klarlakk. Jeg ser jo flere pulverlakkerer, men jeg er veldig gira på å gjøre jobben selv ettersom jeg er interessert i lakk og slikt. 

Legger ved et bilde av herligheten:

image.jpg1_zpscogm6bwx.jpg

setter stor pris på svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonlo    12
Jonlo

Jeg hadde noen felger i tilsvande tilstand. Var faktisk samme felg også. :-) Her sandblåste jeg med soda. Vet ikke om man trenger en spesiell blåser for dette, men det var nå noe vi hadde liggende på jobb. Funket som gull, og felgene ble flott og klar for 2k Epoxy/fyllsparkel/grunning.

Etter 2K sparkel, så tok jeg noen strøk med billakk etterfulgt av 2K klarlakk.

Funket som fy, og etter to vintere så var det ingen synlig slitasje på dette.

Så det virker som om du har kontroll på fremgangsmåten i alle fall. Hvor flink du er, er en annen sak. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KristianLomeland    312
KristianLomeland

Takk for svar! 

Ja, det høres veldig fint ut. Problemet er vel å finne noen med utstyr for slikt på Sørlandet. Men kan forsåvidt krype til korset og slipe dem også. Er heldigvis bare 5 tykke eiker.

Flott å få bekreftet fremgangsmåten hvertfall. Ja, jeg har nå fått gode resultater med lakk tidligere. Kun gått på blemmer når det gjelder flash-tid mellom strøkene. Men nå har jeg fått litt input fra fagfolk, og føler jeg kan få et veldig greit resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KristianLomeland    312
KristianLomeland

Forresten: Kan jeg anta at disse er pulverlakkert? Isåfall vil vel kanskje ikke malingsfjerner fungere særlig godt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roadrune    21
roadrune

Jeg har pusset opp samme felger, begynte med pussing og ga fort opp, prøvde Duxola med lite hell og endte med sandblåsing men vanlig sand, noe som ga litt vel grov overflate og som gjenspeiler seg i finishen dessverre (de som blåste fikk beskjed om å glassblåse, men gjorde det ikke).

De ble pulverlakkert hos en kjenning, og lakken er like fin i dag 4 år senere med unntak av ett par steinsprut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KristianLomeland    312
KristianLomeland

Okei, skjønner. Da kan jeg glemme Duxola hvertfall! Jeg ser jo for meg det er litt av en jobb å slipe dem, ja!
Men angående sandblåsing, så skjønner jeg som nevnt at man må ha fin sand, evt glassblåsing/nøtteblåsing osv. Samtidig skal jeg nok overleve en noe ru finish, ettersom jeg kan slipe over noe etter blåsinga. (såfremt det ikke er helt galt selvsagt)

Er denne sanden for grov for å blåse felger med? Jeg har ingen erfaring med dette, og vet ikke om denne er i det grovere skitet eller i det fine. http://www.torshovbil.no/sand-for-sandblaser

Kan man ikke komme unna med å blåse med litt lavere trykk også? Det vil jo i mine øyne kanskje være litt mer skånsomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TomTom    9
TomTom

Jeg kjøpte meg utstyr for Sodablasting, men har ikke kommet skikkelig i gang fordi en kamerat har lånt utstyret. Men Sodablasting er skånsomt og etterlater en fin flate til videre behandling.

På mine egne felger har jeg lakket opp med Biltemalakk og det har fungert utmerket i to sesonger uten flassing. Jeg fant ut at de også har aluprimer så hvis du vil gå den billige veien har du en mulighet med de produktene. Jeg brukte spillkort til å maskere langs kanten av dekket. Fungerte helt utmerket!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig