Gå til innhold

SprayX vs Aquapel vs Nanolotus (pluss dyprens)


MazdaMarius

Recommended Posts

Hei alle! Nybegynner her.

Jeg har forsket og sett tester på diverse produkter angående forsegling av ruter. En video viste en som polerte ruta først med stålull type 0000, altså superfin. Så hadde han på SprayX og tørket den bort med en våt t-skjorte.

Det virket jo ganske bra, ihvertfall på bilen hans. Men så kom jeg over Aquapel, som i en test viste mye lengere virketid vs SprayX. Etter 60 dager fungerte Aquapel enda ok, mens SprayX var virkningsløs. Mulig SprayX fungerer bedre ved polering med stålull.. (?)

Så har vi nanolotus som virker som et kjempeprodukt, men har ikke sett så mye tester mot de to andre på den. Noen erfaringer?

Så dere guruer innen vindus forsegling. Skal jeg bruke stålull eller svamp eller noe annet genialt for å dyprense ruta med? Altså før kjemikalier. Evt kan man bruke både og? 

Bilen min er en mazda 6 som er kjøpt sent i 2008. Har gått ca 111.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvis du skal gjøre såppass med grunnarbeid så hvorfor ikke velge en skikkelig glasscoating?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gjøre såppass med grunnarbeid så hvorfor ikke velge en skikkelig glasscoating?

Og der kommer du inn som vet hvordan man gjør det. Vet så lite om emnet at det er derfor jeg spør :)

Anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Av coatinger jeg har testet og brukt så kan jeg si følgende. Gtechniq G1 funker bra men er jævlig tung å legge. Gyeon View er sabla lett å legge men har ikke testet levetid. Max Protect UGC er lett og legge og funker meget bra.

Å legge glasscoating er veldig rett frem, dog er det litt variasjoner fra produsent til produsent i forhold til antall lag, legge og buffemåte.

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquapel fungerer bra, og er holdbar. Men krever effektivitet under legging, da den tørker fort. Gtechnic G5 og RainX er råere på vannskrekk, men slites endel mer ved bruk av viskere. G5 gir fort noe slør på min Volvo, mens det aldri har vært noe problem på Toyotaen. Usikker på hva årsaken er.... Selv bruker jeg mest RainX for tiden da den gir knall vannskrekk, og tar desidert minst tid å legge nytt lag jevnlig av samt er rimeligst i bruk, selv om jeg ofte reapplikerer.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gtechniq G5 er veldig lett å legge! Lofrie bomullpads til påføring, la den ligge i 5min å buff av med en terry-klut. Holdbarheten er litt kortere en oppgitt (ca 4-5 måneder har jeg fått), men vannprellingen er veldig bra.  Veldig billig å enkelt produkt å ha med å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquapel har holdt i over 1 år på firmabilen min, men er viktig at ruten er ren og helt tørr når den påføres, fikk litt skjolder som kun er synlig ved regn, ser forskjell på vannavvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquapel fungerer bra, og er holdbar. Men krever effektivitet under legging, da den tørker fort. Gtechnic G5 og RainX er råere på vannskrekk, men slites endel mer ved bruk av viskere. G5 gir fort noe slør på min Volvo, mens det aldri har vært noe problem på Toyotaen. Usikker på hva årsaken er.... Selv bruker jeg mest RainX for tiden da den gir knall vannskrekk, og tar desidert minst tid å legge nytt lag jevnlig av samt er rimeligst i bruk, selv om jeg ofte reapplikerer.

Bestilte like godt en flaske RainX for å prøve den. 200ml til 149,- ink frakt var ikke avskrekkende nei! Hvordan re applikerer du da?


 

Aquapel har holdt i over 1 år på firmabilen min, men er viktig at ruten er ren og helt tørr når den påføres, fikk litt skjolder som kun er synlig ved regn, ser forskjell på vannavvisningen.

1 år høres jo enormt ut med tanke på at det er en firmabil du kjører.. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte like godt en flaske RainX for å prøve den. 200ml til 149,- ink frakt var ikke avskrekkende nei! Hvordan re applikerer du da?

Reapplikere/applikere. Samme prosedyre for min del.

Skikkelig vask, og subbe over med en billig nanosvamp fra Ebay sørger for godt feste. Skyll godt og la det være helt tørt før du legger produkt. Jeg liker å legge vertikalt, deretter horisontalt og tilslutt vertikalt igjen. Buffer med litt fuktig mikrofiber uten press.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquapel'n jeg har på min bil også har holdt ca 1 år! Dyr, men helt rå!


Hvor har du kjøpt den da? Ser på ebay at du får en single til ca 66,- Dobbel litt dyrere og en pakke med en aquapel og renseklut til ca 200,-. Og det inklusiv frakt.

 

Endret av MazdaMarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...