Gå til innhold

Led lys tilhenger


Erik-w

Recommended Posts

 

 

Har en henger som vi friske opp med nytt kabelsett og belysning og bunnplate.  Kjøpte kabelsett fra valeryd (13 pin) . Og to led baklykter med passende bajonettkobling (valeryd )Koblet opp og plugget I audien til svigerfar. Det ble bare masse blinking med påfølgende feilmelding.  

Er det noen som vet om der fins en canbus modul eller noe som kan monteres på hengeren for og slippe dette? Vet at den audien (2006 q7) er ekstremt nøye på pære feil . Er vel flere biler som og er det.

Håper vi kan beholde led baklykter. 

 

Erik W 

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ingen "CAN-bus-modul" som kan monteres på hengeren, CAN-bus er en betegnelse på måten bilens elektroniske moduler er koblet sammen for å kommunisere, men hvilke signaler de forskjellige modulene sender og modulene i seg selv varierer fra bil til bil slik at noe slikt ville i alle fall kun fungert for bare den bilmodellen og kanskje noen andre fra samme merke fra samme generasjon av modeller. Når CAN-bus nevnes i sammenheng med LED-pærer er det vel i hovedsak snakk om en misforstått, men akseptert brukt, fellesbetegnelse på at modulen som styrer det aktuelle lyset har funksjonalitet for å sjekke om pæren virker og rapportere dette videre over CAN-bus. I de aller nyeste bilene med originale LED-lykter finnes det eksempel på at lykte-modulen sitter i selve lykten, men jeg tror det enda er en stund til dette blir brukt på tilbehør (slik som hengere) som skal kunne brukes av alle biler.

Det vanligste for å få LED-pærer som byttes inn til å virke problemfritt er å "lure" lyktemodulen (muligens hengermodulen i dette tilfellet) i bilens CAN-bus-system, ved å sette inn en motstand i parallell med pæren. Motstanden må såvidt jeg har skjønt bruke en effekt på nærmere 100 % av det original glødepære brukte, og motstanden må ha kjøleribber og monteres slik at den tåler kontinuerlig drift. Til pærer som byttes inn i originale lykter fås pærer med enten integrert motstand eller medfølgende motstand. I ditt tilfelle, dersom du ønsker å beholde baklyktene du har montert, må du da koble eksterne motstander i parallell med hver pære i disse (bak, brems og blink), f.eks. slik som disse, i en vanntett boks som tåler varmen. Dette vil jo være litt arbeid å montere, og strømforbruket vil bli minst like stort som det var med glødepærer, men det betyr kanskje ikke så mye på en henger som brukes av og til, og denne løsningen skal fungere på alle dagens biler.

Et annet alternativ er å sette inn en rele-modul i bilen, slik som denne, eller rett å slett få programmert vekk pære-sjekken som bilen gjør mot hengeren. Effekten vil være den samme: dersom det er pærer tilkoblet, LED eller annet, vil de virke, men bilen vil ikke gi noe beskjed dersom pærene ryker, eller kabelbrudd til en av pærene eller lyktene oppstår. Hengeren vil da også være like problematisk med andre biler med pære-sjekk.

Edit: Jeg vil tro andre har hatt behov for lignende, slik at om du leter kan du kanskje finne en ferdig boks med motstander som kan kobles i mellom med bajonettkoblinger.

Endret av Nordlands
Glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme ganske korrekt det, hadde samme greiene da jeg lånte en bilhenger en gang. Alt av feilmeldinger som kunne komme, ja de kom. Men så lenge lysene funker og alt er på stell sånnsett så hadde jeg ikke orket å engasjere meg så mye i det. Er nok mer jobb enn "glede".. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...