Gå til innhold
DeejayTID

S&S BMW 525XD 2008 mod - Menzernas oljemareritt

Recommended Posts

DeejayTID    29
DeejayTID

H9BtCK7.jpg

BMW 525 xDrive ///M.

Velkommen.

Var utsatt for baksiden ved all oljen i Menzerna(s) (PF2500) polisher i dag. Jeg kjørte som jeg har tidligere gjort ved å kjøre område etter område, kjøre noen tilfeldige wipedowns, men vente med å fjerne alle rester til jeg er ferdig med hele bilen. Dette viste seg å være lite taktisk, i hvertfall på denne bilen.

Nok om det. Bilen var en 2008 modell som trengte seg litt oppfriskning. Noen områder med ekstra dype riper, noe som vil vises på noen av bildene, men de var ikke nevneverdige ille. Ble enig med eier om å kjøre en en-stegs utvendig polering.

Jeg ankom eier fredag ettermiddag og satte igang umiddelbart med full vask. Felger trengte litt ekstra pleie så der gikk det en god stund.

Vasking, tørking og claying var ikke ferdig før etter nesten 3 timer. 

Produkter benyttet:

For vask:

Korrosol, iron out, prickbort, gyeon bathe, autofoam, surfex hd, p21s

For felger ble ez børste, bn svamp, to bøtter med grit guard og malepensel (detailerpensel for 10,- på biltema).

For vask ble 2 bøtter, bn svamp og gritguard benyttet - god doseing med bathe oppi. 

For polering:

Kjørte ensteg med gule rupes pads og menzerna pf2500, der eier hadde blitt påkjørt eller hadde grove riper ble det benyttet rupes blå/blå også kjørt over med pf2500 etterpå. Dørhåndtak ble tatt med rupes hvit pad og pf2500 for hånd. 

JkVdLWO.jpg

qzENWfV.jpg

Vanlig DCN vaskeprosess.

Tørket og klar for action (husker ikke om det var før eller etter clay).

OvOiOFC.jpg

50/50 venstre side forran:

4pKuxqm.jpg

ybES8hi.jpg

50/50 panser:

lClSNZK.jpg

18UMOS8.jpg

50/50 høyre side forran:

Ji40mmJ.jpg

JC27qNR.jpg

(grove riper ble betraktelig dempet, noen av de til høyre gikk nesten inn til metallet)

50/50 polert nedenfor M-sport knekken:

QpHZgpS.jpg

2IRhodl.jpg

Potter før og etter autosol:

KtmyXYg.jpg

nXJ95hT.jpg

Rails før og etter polering (hvit/hvit rupes):

ms49Tf5.jpg

CYRJVL6.jpg

Før:

AfktysM.jpg

Etter:

1nqdKSU.jpg

Speil før og etter:

ggsVdpW.jpg

D978LFc.jpg

Stemningsbilde av arbeidsplassen underveis, den stolen har virkelig reddet ryggen min :):

754QVAd.jpg

Så ja, det ble nevnt ved introduksjonen at jeg fikk problemer med oljer etter endt polering.

Underveis så lakken slik ut etter kjøring:

5KVnkGO.jpg

Bilder glemt å laste opp ved første opplastning:

PF52grel.jpg

2hDE5Sjl.jpg

YMYBbC2l.jpg

Kjørte på pianolakken med gul pad og pf2500 også. Prøvde mildere kombo type rupes hvit/hvit men det tok ingenting. 

Når den så ble rulla ut, så var det noe rart på lakken, en slags hinne, lignende trafikkfilm, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor det skulle være det da jeg nettopp hadde polert bilen...

Skummet 2 ganger med Surfex/Autofoam før jeg gikk over gjentatte ganger med Gyeon Bathe og bn svampen. Trodde jeg fikk has på alt, men den gang ei. Etter vokspålegging så jeg noe rart flere steder på lakken. På taket var det flere ringer, type waterspots og på sidene var det sebrastriper. Disse gikk ikke bort ved vasking, tørking eller vokspålegging (sikkert ikke rart hvis det var oljer, brukt trossalt ikke Prickbort ved vask).

Slik så bilen ut da den ble rullet ut av garasjen for inspeksjon:

TR6s62u.jpg

pqWbtCD.jpg

På bilde 1 kan man se flekker midt på. 

På bilde 2 ser det ut som holos o.l., men det viste seg at dette bare var olje som kunne vaskes bort (ved bruk av sterkt nok middel).

Etter mye om og men så fant eier ut at han hadde liggende noe caravanvask som viste seg å strippe Collinite 845en som om det var smør. Bortevekk var urenhetene. Brukte caravanvasken på alle plasser der jeg fant spor etter oljer (dvs. 75% av bilen). 

Endelig kunne jeg tørke bilen atter en gang og påføre voks. Bilen ble tilslutt seende svært godt ut, men jeg fikk tatt altfor få bilder så jeg må få skaffet meg flere ferdigbilder :o.

la4RBkQ.jpg

hGvzkSo.jpg

cUtFk57.jpg

I3JPvsU.jpg

LeFy3vo.jpg

Vokset med Collinite 845, svært tynt påført og buffet av med engang. Ikke noe hazing (toppen 5 min). 

Takk for at så på S&Sen.

Tilbakemeldinger og tips ang. Menzerna (og andre (u)vaner med polering) taes imot med takk. 

Tidsforbruk: ~17 timer.

Endret av DeejayTID
  • DCN Poeng 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 623
Autoglaze / polishduden

Menzerna top inspection. Buffe først, og buffe en gang til med den etter hvert panel

Det ser også ut til at du har vært veldig raus med polishen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Bra det ble bra til slutt :)

Buffer konsekvent etter polering. Den smørja med olje, rusk og klarlakk må bort. Bruker så top inspection/ panel wipe på hele bilen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Buff med en gang, bytt klut ofte. Blir den mettet av polish så får du en slags hinne. til avspyling for å fjerne polishrester er det sterk surfex hd som er best, bruker 1/5 blanding :) bmw'en ble blank og fin :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
immortell    47
immortell

Knall jobb! Er hard lakk på de der. Kudos! 

Har en 525 selv, og har erfart det samme som deg med menzerna. Vet ikke om menzerna oppfører seg annerledes på annen lakk, men på bmw'en kjører jeg stort sett scholl eller rupes. Synes de er enklere å buffe av. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Menzerna top inspection. Buffe først, og buffe en gang til med den etter hvert panel

Det ser også ut til at du har vært veldig raus med polishen.

Buffer først og buffe en gang til har tydeligvis vært noe som har vært fraværende i mitt reportoar. Skal begynne med det med engang ;) Takk for tipset.

Og jeg brukte bare to dråper med polish på padsen hver gang, ca litt mindre enn erter.

Bra det ble bra til slutt :)

Buffer konsekvent etter polering. Den smørja med olje, rusk og klarlakk må bort. Bruker så top inspection/ panel wipe på hele bilen. 

Ja, til slutt så ble det veldig bra og eiern blei knallfornøyd ;)

Buff med en gang, bytt klut ofte. Blir den mettet av polish så får du en slags hinne. til avspyling for å fjerne polishrester er det sterk surfex hd som er best, bruker 1/5 blanding :) bmw'en ble blank og fin :)

Atter en gang takk for tips. Så sterk blanding skal jeg mekke meg neste gang, men jeg tror det vil være svært lite rester igjen etter å ha buffet hele bilen så problemet burde  være ikke-eksisterende neste gang. 

Knall jobb! Er hard lakk på de der. Kudos! 

Har en 525 selv, og har erfart det samme som deg med menzerna. Vet ikke om menzerna oppfører seg annerledes på annen lakk, men på bmw'en kjører jeg stort sett scholl eller rupes. Synes de er enklere å buffe av. 

Takker.

Enig med at de er enklere å buffe av. Var så lenge siden jeg hadde rørt en maskin når jeg fikk den her jobben at jeg trodde rupes gul/gul støvet, men det var jo bare padden som hadde litt støv innabords... Det tenkte jeg jo ikke på før jeg var på siste panel... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Hei:)

Fin jobb dette. Bildene var litt vanskelig å tyde noen ganger etter min mening, men når jeg fikk på brillene ble det bedre ;)

Jeg synes menzerna kan på enkelte biler legge ett "slør" på lakken som må fjenes rimelig kjapt. Pleier i de tilfellene å kjøre scholl s3 ev megs#101 eventuelt så går dette bort med finsteget, som jeg pleier å ta med duetto med passende polish/pads..

Hvorfor det blir slik er jeg ikke sikker på, og synes det kan variere fra bil til bil. wipedown er vel helt essensielt når man bruker dette merket, kanskje mer enn andre produsenter og klutene blir "fort" mettet. men det vet du sikkert :)

Uansett flott jobbet på fin børse ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Glemte å nevne produkter benyttet og glemte å laste opp bilder av pianolakken ;)

Kanskje man skulle hatt type Changelog for S&Ser også.

V1.01 - flere bilder lastet opp samt beskrivelse av produkter benyttet. 

Endret av DeejayTID

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freakshow    722
Freakshow

ble bra til slutt dette ja! :)
får håpe jeg ikke får samme problemet med menzerna på mine bmw´er! merka ikke dette på en passat jeg tok, buffa dog polish rester med en gang :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig