Gå til innhold
cheffen

Selge bil i deler?

Recommended Posts

cheffen

Har en sliten 2001 Renault Laguna som står og godgjør seg på gårdsplassen. Av kjente feil kan jeg nevne problemer med elektronikk som gjør at bilen plutselig tar kontroll over styringen på gassen og jager på 2000-3000 omrdreinger, katalysator er plukket ut, kondensator i klimaanlegget er defekt +++. Bilen er i praksis søppel, men da vi kjøpte ny bil i fjor høst var tanken å selge den til noen som hadde lyst til å kaster bort tiden sin på å skru på en fransk galning ;) 

Men det er jammen ikke mange kronene man kan kreve for vraket. Det enkleste vil selvsagt være å vrake bilen, cashe inn 3000,- og sette en større ordre hos en av DCN's samarbeidspartnere :) Men så har jeg også begynt å tenke litt på å selge bilen i deler. Har blant annet nytt gasspjeld, ny frontrute, en del forholdvis nye klosser og skiver, ny nøkkelkortleser og ålreite sommerfelger. Finner jeg kjøpere til slike deler ser jeg for meg at det fort blir mer enn 3000,- i kassa.

Jeg er ikke spesielt bilkyndig, men litt demontering skal jeg alltids klare. Og plass til å oppbevare delene på usjenerte steder i huset har jeg mer enn nok av.

Er dette noe å satse på eller er det like greit å bare få den til høgger'n med en gang? Og hvis man skal gjøre det kan man vel også cashe inn vrakpanten på det som er igjen av kjerra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Uheldigvis er Laguna en bil som har mye større bruksverdi enn salgsverdi. Tror du bør selge den i deler og kjøre den i kverna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH

Legg ut annonse på finn at du selger den i deler, men at den vrakes iløpet av desember..? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Uheldigvis er Laguna en bil som har mye større bruksverdi enn salgsverdi. Tror du bør selge den i deler og kjøre den i kverna

Ja, salgsverdien er helt ubrukelig. For min del også bruksverdien :D

Legg ut annonse på finn at du selger den i deler, men at den vrakes iløpet av desember..? :)

Tanken var å plukke "verdifulle" deler av den, annonsere dem på Finn/andre relevante plasser og få resten av vraket til høgger'n på henger og cashe inn vrakpanten. Om jeg får solgt delene er det en hyggelig bonus, så får jeg heller bite i det sure eplet og kjøre dem på søpla om det ikke lykkes. For det er vel ikke noe nedre grense for hva man for vrakpant for? Innenfor rimelighetens grenser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden
Ja, salgsverdien er helt ubrukelig. For min del også bruksverdien Tanken var å plukke "verdifulle" deler av den, annonsere dem på Finn/andre relevante plasser og få resten av vraket til høgger'n på henger og cashe inn vrakpanten. Om jeg får solgt delene er det en hyggelig bonus, så får jeg heller bite i det sure eplet og kjøre dem på søpla om det ikke lykkes. For det er vel ikke noe nedre grense for hva man for vrakpant for? Innenfor rimelighetens grenser.

Lag heller ei liste med hvilke deler du har og at du demonterer på bestilling. Så slipper du dobbel jobb :) Eventuelt selges hel for 5000,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Lag heller ei liste med hvilke deler du har og at du demonterer på bestilling. Så slipper du dobbel jobb :) Eventuelt selges hel for 5000,-

Mulig det er det beste. Fordelen med å plukke av delene på forhånd er at jeg da vil se om jeg får de ut hele og fine. Dumt å selge en del, så ødelegger man skiten under demontering. Da kan jeg også kvitte meg med vraket raskere, i stedet for å vente på at noen kanskje kjøper delene. Selvsagt mulig å sette en frist slik Stian foreslår, men siden jeg har plass til å oppbevare mye rart innendørs kan jeg bruke så lang tid jeg vil på å selge delene. I stedet for at samboeren blir mer og mer irritert på vraket som forsøpler gårdsplassen ;)

Men jeg hører selvsagt at anbefalingene går i retning av å ikke plukke av deler på forhånd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern

I teorien er det bare rammenummeret som må leveres for at bilen skal kunne vrakes. Men de blir som regel ikke veldig fornøyd :)

Men du kan demontere så mye du vil på bilen, og selge det som måtte passe deg.

kravet fra myndighetene, unntak kan gjøres om det er avtalt:

er som følger:

Levering til godkjent mottak/biloppsamlingsplass.

Bilen leveres med hel, og ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget, jamfør § 10 i forskrift om kasserte kjøretøy av 26. juni 2002.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Takk for opplysningen, Torgeir :) 

Kan tenke meg de ikke blir så fornøyd, nei. Men nå er ikke jeg i den ligaen at jeg klarer (eller gidder for den del) å strippe den totalt, så en del brukandes vil alltids stå igjen. Vil først og fremst prøve å dra inn litt mer cash enn bare vrakpanten på deler jeg vet er kurante.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall

Hvis du tar timepris med i beregningen, så tror jeg ikke du kommer så godt ut av det.
Skru av et speil, pakk det i en eske, dra på posten, sende pakke, kjøre hjem... Motta 150kr+frakt..

Tror jeg hadde lagt den ut på finn til 5000kr og vært ferdig med det. 2000kr over vrakpant er alt som er kjørbart verdt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Er med på tankegangen din, RuZleBiFf. 

Gidder ikke holde på med å skru av del for del etter hvert som interessen (kanskje) melder seg. Tar heller noen utvalgte deler som lagres et sted de ikke er i veien, så prøver jeg lykken. Får tenke litt på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O

Hadde iallfall ikke solgt den som hel bil for litt over vrakpant. Samme hvor mye man skriver i kontrakt at det selges som det står, er som delebil å regne ++++, så kan man komme over noen som kan lage mye kvalme (med loven i hånd) om han/hun finner noe som helst galt som ikke er detaljbeskrevet i kontrakten. 

http://www.dinside.no/932625/er-en-delebil-deler-eller-en-bil

Ta en sjekk på finn.no først, se hva som ligger ute av brukte deler tilsvarende de du mener er verdt noe - har det noe for seg så skru av å ha liggende. Har det ikke så få bilen på dynga og bli ferdig med saken :) Ikke alt som lønner seg å bruke tid på kanskje.. F.eks om bilen har ny frontrute, så skal en være mer enn dreven for å få ut en limt frontrute uten at det sprekker. Og 99% av de som trenger en ny frontrute tar det uansett på forsikring uten bonustap, mot en egenandel på 2k.

Endret av Haakon O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Gode poeng, Haakon. Ruslet meg en tur på Finn før du skrev posten din og ser at det er mange som selger deler til Laguna. Mange av selgerne er biloppsamlere, så det er ikke så mye informasjon om konkrete priser på enkeltdeler.

Jeg er også litt skeptisk til å selge den som hel bil. Hadde en innom på tunet som ville gi meg noen tusenlapper og ta den på rappen, uten å vite noe som helst om den. Da skulle den brukes som fungerende bil til polske håndverkere. Det sa jeg nei til fordi jeg ikke vil komme i en situasjon der klagene renner inn om ting som er galt og som ikke er gjort oppmerksom på. Selv om fyren muntlig aksepterte at bilen egentlig var søppel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Selges som den står. Bilen er å anse som et reparasjons/restaureringsobjekt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern

Bilen selges som reperasjonsobjekt, og kan inneholde skulte feil og mangler som kjøper selv må ta kostnaden / risiko for.

Som ikke er opplyst i denne kontrakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O

Vil anbefale dere som tipser her nå til å trykke på den linken jeg la ved.. Det er jo akkurat dette som folk har blitt satt i knipe for i etterkant... 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt

Hvis den selges for 5000,- så legger du lista på hva folk kan forvente. Tar du 30000,- så kan det hende at folk som klager kunne fått gjennomslag for klagene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O

Min søster var ute for akkurat den samme situasjonen her i vår. Hun hadde en 2003 Passat som brukte endel olje (kjent feil - billigere å bytte den 1,6 motoren med en brukt en, enn å overhale den eksisterende). En bil til 25-30k i ellers normal bruksstand med ok motor. 

Hun hadde kjøpt seg en flunk ny Fiat 500, og var "ferdig" med passaten, og ville ikke bruke penger på å få motoren byttet for så å selge bilen til markedspris. Heller da selge den for 10k eller noe som den står. Men hun var på NAF med den for å få en tilstandsrapport, og de kom jo tilbake med sidevis med merknader. 

Da har man sitt på det rene, men med tanke på hvor vrange folk kan være - og hvor gode rettigheter de har med loven i hånd ang bruktkjøp, så var det ikke verdt det for hun å sette seg i en slik posisjon for 7k i fortjeneste der og da. Så den bilen gikk på skroten som den var. 

Kan man tjene seg et par tusen raske på å skru av kurrante og lettsolgte deler så er det jo helt greit, men å tjene de samme par tusen på å selge en "lei" bil så setter man seg iallfall i en situasjon der man KAN få masse styr i etterkant. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel

De som kjøper deler kan komme å demontere de selv vel. Når bilen er tom, så kjøres den på dyngen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Jeg er jo i utgangspunktet enig med med dem som sier at man kan selge bilen som den er og fraskrive seg mye ansvar, men man vet aldri hva slags personer man kommer ut for. Hvis det er snakk om å tjene 2 laken mer enn vrakpanten på å selge den hel, gidder jeg ikke å risikere det. Det kan gå helt fint, men man kan likegodt komme ut for personer som er kranglete og til og med spekulerer i situasjonen.

De som kjøper deler kan komme å demontere de selv vel. Når bilen er tom, så kjøres den på dyngen.

Det er en mulig løsning, men da blir fort bilen stående en stund. Kan ikke forvente at den blir ribbet på veldig kort tid og jeg vil helst ha den bort. Med et par kvelders innsats kan jeg skru av kurante deler og deretter kjøre resten av rallemikket på dynga og få vrakpanten. Så får det bli bonus om jeg får solgt noen deler. Men jeg skjønner jo at det fort kan bli til at jeg selv må kjøre delene på dynga fordi jeg ikke får solgt dem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O

Jeg har et veltebur til en Mazda 323 GT-R stående (siden 2002) og en original Mitsu Colt C50 GTI frontfanger som har ligget siden 2008. Verdifullt for de ytterst få som er i behov for det, men av null verdi for 99.9999999999% (eller hva 1 av 5 miliioner blir i prosent) av befolkningen. Så ser den, hehe... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig