Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Kjøpte for ikke så alt for lenge siden en Golf 4, der fikk jeg med ett sett med 19" sommerhjul med dimensjonene 225/35R19. Men når jeg hentet bilen så stod den på vinterhjulene, ettersom forrige eier hadde blitt stoppet med sommerhjulene og måtte vise bilen med originale dimensjoner. Jeg glemte å spørre hvorfor man ikke kunne kjøre lovlig med sommerhjulene, da jeg var ganske så fokusert på å bare få handlet bilen. :P Anyways, hvilke regler gjelder for hjul sånn bortsett fra at rulleomkretsen ikke skal endres med mer enn +\- 5%? Forøvrig så er avvike på sommerhjulene vs originale hjul kun 0,93%. 

Vurderer å bare sette på igjen disse hjulene da det virker for meg at det er fullt lovlig. Prøvde og selge dem, men når det er helt nye dekk på dem og jeg ikke får den prisen jeg vil ha så vil jeg mer enn gjerne bare bruke dem selv. Jeg gidder ikke å styre med å vise bilen til etterkontroll og sånt tull, så om det av en eller annen grunn ikke er lovlig så blir det ikke aktuelt å ta dem på. 

Setter pris på svar! :)

• Forhandlere
Concker
Skrevet

Kort fortalt er det vel dette som er reglene:

• Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimal fjæringsbevegelser.
  • Dekk og felg skal være innenfor hjulbuen.
  • Rulleomkretsen på dekkene må ikke endres mer enn +/- 5% i forhold til original dimensjon oppgitt i vognkortet
  • Hastighet og belastningskode skal ikke endres i negativ retning og må derfor være lik eller høyere den koden som er oppgitt i vognkortet
  • Sporvidden skal ikke endres med mer en 15mm ellers skal det foreligge godkjenning. Dersom man endrer sporvidden med mer enn 15 mm +/-, dvs. at felgens innpress endres med mer enn 7,5 mm pr.felg må det fremlegges dokumentasjon i form av TÜV eller ABE for at sporviddeendringen skal bli godkjent.

Eksakte lovverket finner du her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13
Del 6. Står det ang felger.

Vil tippe at han kan ha blitt stoppet pga felgene har stikki uttafor eller lignende.. :)
Bare å vise på org hjul isåfall.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Aha, takk! :D 

Men er det mange som kjører med "ulovlige" hjul? Altså si jeg skal på langtur, til Sverige for eksempel. Kjører noen timer før jeg blir stoppet og får beskjed om at hjulene ikke kan brukes på denne bilen sånn helt uten videre og at jeg må vise bilen med org hjul. Hva skjer da? Må jeg dra rett hjem, skifte hjul og vise den hos nærmeste biltilsyn, eller får jeg en grei frist på meg? Og kan jeg få bøter for det, eller er det verste som kan skje at jeg må vise den med et annet sett hjul? 

Skrevet

Alltid kjørt med "ulovlige" hjul, om det er for bredt, forskjellige bredder fremme og bak, ligger helt i kanten med hjulbue(for lavt innpress komtra orginalt), aldri blitt stoppet eller fått problem av det.

Du blir bedt om å vise bilen hos biltilsynet, å du får frist på 30 dager vanligvis. Det skal mye til før en får kjøreforbud, men da er det nok en god grunn for det.

Forøvrigt er det lovligt med 19" på golf 4, med rett bredde og innpress på felg, rett dimensjon på dekk.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Okei, det høres bra ut! :D Jeg har bare sett bilder av bilen med felgene på og da ser det greit ut. Tror jeg tar sjansen på å kjøre med dem da, iallefall ut sesongen. 

Skrevet

Neida, men jeg tenkte litt mer på om de stakk noe ut av hjulbuene. ET er iallefall 35 og bredden tror jeg er 8" uten at jeg helt vet hva som er "innafor ".

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Standarddekk og felg for bilen din er som følger:

Dekkdimensjoner
Dekk foran
195/65 R 15
Dekk bak
195/65 R 15
Felgdimensjoner
Felg foran
6"
Felg bak
6"
Innpress foran
38
Innpress bak
38

Hvis sommerfelgene er 8" brede og har innpress på 35mm, så er senter av felgen 3mm lenger inn i hjulhuset enn originalt, men felgen er 50,8mm bredere enn originalt. Det betyr at felgen stikker 22,4mm lenger ut enn originalt og 28,4mm lenger inn i hjulhuset enn originalt. Dette kan bety at felg eller dekk tar i oppheng eller karosseri ved fullt ratt- eller demperutslag, eller at slitebanen på dekket stikker for langt utenfor hjulbuekanten. Slike forhold er grunn for underkjenning ved kontroll.

Interessant nok ser jeg ikke lenger i kjøretøysforskriften at det er et krav at slitebanen skal være innenfor hjulbuen (men det sto der før), så hvis bilen blir underkjent på dette grunnlaget burde det være adgang til å klage og begrunne med at lovverket ikke forbyr dette. Det ser fremdeles teit ut, men det er tillatt. :)

• DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Eh, ja.

Jeg er syk og trøtt og klarer knapt tenke... [emoji14]

Skrevet

Det som er ganske rart med desse reglene er at to like biler feks Audi a4(siden eg har sjekket grundigt opp i det før), med samme motor, årsmodel, men ene er levert med 16" og andre med 18". Da har ene bilen ET43 som standard, andre har 38. En bør derfor alltid gå ut fra vognkort, eller få oppgitt alternative godkjente innpress fra importør.

Kan også nevne at for mye endring på innpress vil tære mer på hjullager. Også ved bruk av spacer, som også er fy fy.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Skjønner, men hva er for mye endring på innpress da? 35 og 38 er vel ikke store forskjellen? Har kjørt en del idag med hjulene og det virker ganske greit. Tar ikke borti noe og merker egentlig ikke så mye forskjell fra org hjul. 

Tror jeg tar sjansen på å kjøre med dem, iallefall ut sesongen så får jeg heller se om jeg får kjøpt meg noe nytt til våren.

Skrevet

Okei, takker for svar folkens! Jeg tar sjansen og kjører med hjulene jeg. B)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Sleng på hjulene og ta litt bilder sånn at vi får se hvordan de sitter i forhold til hjulbuer og sånt da :)

Skrevet

Det kan jeg sikkert få til. Pøser ute nå, så om det ikke blir opphold idag skal jeg hive ut noen bilder imorra til dere. Har kjørt på hjulene i ett par dager nå og det virker veldig greit å kjøre med selv om jeg aldri har kjørt med så lav profil før. 

• Forhandlere
Concker
Skrevet (endret)

Husk også at om felg leverandøren leverer TUV papirer til din bil kan man godkjenne i prinsippet alt av dimensjoner både på dekk og felg, da TUV overstyrer generelle regler. :)
F.eks kan man med tuv papirer fra felg leverandør få godkjent forskjellige dimensjoner foran og bak som et eksempel :)

Min gamle A4 gikk jo med 9.5" 18" uten problem da de gikk jevnt med hjulbuen ved senk, fikk aldri spørsmål om dette under visning på EU eller Biltilsynet.. 
Så jeg TROR i praksis at så lenge felgene går innenfor hjulbuene så er nok sjansen for å bli stoppet veldig liten.. Har du evt noen org hjul liggende, så er det jo bare å putte på dem å vise :) Koster deg ingenting for en slik visning heller :)

Endret av Concker
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Husk også at om felg leverandøren leverer TUV papirer til din bil kan man godkjenne i prinsippet alt av dimensjoner både på dekk og felg, da TUV overstyrer generelle regler. :)
F.eks kan man med tuv papirer fra felg leverandør få godkjent forskjellige dimensjoner foran og bak som et eksempel :)

Min gamle A4 gikk jo med 9.5" 18" uten problem da de gikk jevnt med hjulbuen ved senk, fikk aldri spørsmål om dette under visning på EU eller Biltilsynet.. 
Så jeg TROR i praksis at så lenge felgene går innenfor hjulbuene så er nok sjansen for å bli stoppet veldig liten.. Har du evt noen org hjul liggende, så er det jo bare å putte på dem å vise :) Koster deg ingenting for en slik visning heller :)

Ja, jeg har jo vinterhjulene med originale dimensjoner å vise om jeg skulle bli stoppa. Men de felgene du hadde på A4'en de var ikke godkjent, eller skrevet inn i vognkortet? 

Disse felgene er ganske så store. Tror 18" hadde vært finere på denne bilen, så blir bare å kjøre med disse frem til jeg får råd til noe nytt, eller finner noe brukbart på finn.no 

Slenger ut noen bilder: 

DSC_0147E_zps5o99j0l5.jpg
DSC_0150E_zpslftslbvu.jpg
DSC_0149E_zpsudvwbmvs.jpg
DSC_0153E_zpsooo7mkhq.jpg

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Kan ikke se noen som helst grunn til at de der ikke skulle være godkjente eller lov å kjøre på...

Skrevet

Kan ikke se noen som helst grunn til at de der ikke skulle være godkjente eller lov å kjøre på...

Så bra! Da kjører jeg med de en stund iallefall. Men jeg syns de er for store, rett og slett. Med tiden så satser jeg på å kjøpe meg noen nye 18" og kanskje litt senk, men før det må begge hjulbuene fremme byttes, samt få unnagjort en service og forhåpentligvis få ettermontert hengerfeste, om ikke det blir alt for dyrt. 

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Bytte hjulbuer foran? Dvs skjermene?

Burde være mulig å finne brukte skjermer i samme farge i grei stand til en billig penge hos en hugger, vel?

Skrevet

Bytte hjulbuer foran? Dvs skjermene?

Burde være mulig å finne brukte skjermer i samme farge i grei stand til en billig penge hos en hugger, vel?

Ja, forskjermene selvfølgelig. Kom ikke på det igår kveld, så da ble det hjulbuer.:P

Kanskje, men da må jeg finne riktig svartfarge først. Planen var egentlig å få tak i nye skjermer og få dem lakkert og montert av fagfolk. Men det blir kanskje stor fargeforskjell da? Blir neppe før utpå våren dette her, så jeg har litt tid å tenke på.^_^ 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår