Neguah

Rustflekker/steinsprang

Hei!

Har noen bittesmå rustflekker som mest sannsynlig kommer av steinsprang. Det er ikke type rustflekk som fjernes med clay. 

Jeg har googlet og jeg finner guide for å fjerne med clay og pussing. Jeg ser for meg pussing er mitt alternativ siden det ikke er veistøv, salt eller metallpartikler.

Men må jeg virkelig pusse ned? Da må jeg vel lakkere hele området?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve såret bør renses for rust og smuss. Å få det til helt skikkelig, er gjerne en jobb for lakkerere som har nødvendig produkter som erstatter fabrikkens rustbeskyttelse, grunning, lakk, utstyr og kompetanse.

Når det er sagt, er det mange som får til en grei forbedring ved å rense med silikonfjerner og legge i "touch up" lakk av neglelakktypen fra forhandler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel 10-12 sånne bittesmå (1-2mm) flekker rundt omkring på bilen. Blir hullet mye større når det pusses og renses? Og vil ny lakk vises godt når arbeidet er ferdig? Eller lakkeres hele området når det er ferdig? I såfall må jo hele bilen lakkeres. Jeg har både på panser, dør og skjerm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir hullet mye større når det pusses og renses? Og vil ny lakk vises godt når arbeidet er ferdig?

Hvis du tenker å gjøre dette selv, burde du skaffe en karosseridel fra huggeren som du kan øve på. Hvor vellykket det blir, avhenger mest av hvordan det blir gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker å gjøre dette selv, burde du skaffe en karosseridel fra huggeren som du kan øve på. Hvor vellykket det blir, avhenger mest av hvordan det blir gjort.

Jeg tenkte å gjøre det selv, men mulig jeg setter den vekk til folk som kan det. Hvis profesjonelle gjør dette, vil dette kreve full lakkering av et stort område eller er det så lite at det kun holder å lakkere de små hullene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis profesjonelle gjør dette, vil dette kreve full lakkering av et stort område eller er det så lite at det kun holder å lakkere de små hullene?

Du bør i så fall fremvise bilen med skadene og få forslag til utbedring, gjerne med en prisantydning. Sjekk gjerne 2-3 steder, så du har noen alternativer å velge mellom.

Hva som er fornuftig avhenger selvsagt av om det er en halvrusten 1997 Accent, eller en ellers strøken 2013 Terracan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør i så fall fremvise bilen med skadene og få forslag til utbedring, gjerne med en prisantydning. Sjekk gjerne 2-3 steder, så du har noen alternativer å velge mellom.

Hva som er fornuftig avhenger selvsagt av om det er en halvrusten 1997 Accent, eller en ellers strøken 2013 Terracan.

Blir vise bilen fram, ja. 

Jeg overlever prikkene. De er ikke spesielt synlige, men dersom rusten begynner å smitte områder rundt, så dør bilen fort. Det vil jeg ikke. 

Det er en Jaguar S-type 2003. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vise bilen fram, ja. 

Jeg overlever prikkene. De er ikke spesielt synlige, men dersom rusten begynner å smitte områder rundt, så dør bilen fort. Det vil jeg ikke. 

Det er en Jaguar S-type 2003. 

Vanskelig å svare deg uten bilder og på tynt grunnlag. Nå vet vi i hvert fall hva slags bil det er snakk om. Du vet jo best selv hva du synes er ok tilstand med hensyn til prikkene/steinspruten.

Når det gjelder fare for rust, tror jeg faktisk at karosseriplatene kan være aluminium. XJ fra den tiden er i hvert fall aluminium... 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å svare deg uten bilder og på tynt grunnlag. Nå vet vi i hvert fall hva slags bil det er snakk om. Du vet jo best selv hva du synes er ok tilstand med hensyn til prikkene/steinspruten.

Når det gjelder fare for rust, tror jeg faktisk at karosseriplatene kan være aluminium. XJ fra den tiden er i hvert fall aluminium... 

Kan ta noen bilder etter jeg har vasket den. 

Jeg vil jo helst fjerne flekkene, men dersom det etter fjerning blir større hull som må lakkeres, og den nye lakken vises, så vil jeg ikke det. Men dersom det MÅ gjøres for å unngå videre skader, så må jeg nesten bare gjøre det.

XJ har aluminiumkarroseri, men om S-type har er jeg ikke sikker på. Tror ikke det. Men jeg kjører innom Ditech i morgen og hører. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom lakkeringsverksteder i dag.

Panser: Begynnende rustdannelse i kanten. Steinsprangskader.

Begge forskjermer: Begynnende rust under en ripe, samt steinsprangskader

Arbeid: Fjerning av rust, oppretting av bulk, arbeid med skjermer og lakkering.

Verksted 1: 15-20.000

Han gadd ikke regne ut noe tilbud, og ga meg muntlig for han visste det ville blir så mye. Han mente også at bilen var så fin og flott at han ville gjøre en ekstra god jobb. Men jeg vet ikke hvor seriøs jeg skal ta firmaet.

Verksted 2: 16000,-

Verksted 3: Sommerstengt?!

Verksted 4: Rakk ikke kjøre innom før jobb.

Hva tenker dere? Er 16.000,- mye for en slik jobb? 

Og er det verdt å bruke 16.000 på en 12 år gammel relativt strøken bil som er gått 176000km? Bare jeg kan svare på det, ja. Men hva er deres mening?

Begynnende rust på panseret må taes før eller siden uansett. Og da må den lakkeres for at det skal bli bra. Jeg kan leve med det og rusten, men det blir ikke fint - og det vil jeg ikke. 

Det er bare en bil. Men likevel en bil jeg vil ha og ha mulighet til å selge videre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og er det verdt å bruke 16.000 på en 12 år gammel relativt strøken bil som er gått 176000km? Bare jeg kan svare på det, ja. Men hva er deres mening?

Hvis du kjøpte bilen ny, skjønner jeg at det er sure penger. Den har tross alt hatt et formidabelt verditap på de årene.

Hvis du derimot kjøpte bilen brukt for småpenger sammenlignet med nypris, er 16.000,- er ubetydelig sum i forhold til hvilken bruktbil du har valgt deg, og hvilke tekniske kostnader som kanskje vil løpe på.

Noe av poenget med å ha en slik bil er vel at den skal se bra ut. Hvis man synes det er verdt å eie en slik bil, er det sannsynligvis verdt å reparere karosseriet også, akkurat som man åpner lommeboka for å reparere tekniske feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjøpte bilen ny, skjønner jeg at det er sure penger. Den har tross alt hatt et formidabelt verditap på de årene.

Hvis du derimot kjøpte bilen brukt for småpenger sammenlignet med nypris, er 16.000,- er ubetydelig sum i forhold til hvilken bruktbil du har valgt deg, og hvilke tekniske kostnader som kanskje vil løpe på.

Noe av poenget med å ha en slik bil er vel at den skal se bra ut. Hvis man synes det er verdt å eie en slik bil, er det sannsynligvis verdt å reparere karosseriet også, akkurat som man åpner lommeboka for å reparere tekniske feil.

Kjøpte bilen brukt, for en brøkdel av nypris. Så sånn sett har jeg fått en god bil, mye bil for lite i forhold til hva den kostet. 

Du sier det bra. Jeg kjøpte ikke Jaguar for å kun ha et framkomstmiddel. Jeg kjøpte Jaguaren fordi jeg ville ha en bil som ikke alle kjører rundt med. Jeg liker Jaguar og den falt absolutt i smak. Derfor ble det den - blant annet. 

Før eller siden må jeg ta panseret på grunn av rusten.

Har blitt tipset om foliering for rundt 20.000. Da legges det et beskyttende lag (alt er relativt) over hele bilen. Men panseret må uansett taes. Matt S-Type hadde kanskje vært stilig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive