pekaa

redde lister eller alt håp ute?

Hei!

På grunn av mye jobb så har jeg ikke hatt tid til og ta vår rensen enda (shame on me). 

Chrome listene mine på Passaten min har blitt veldig stygge over vinteren, har prøvd og gnukke en del med autosol tidligere uten hell.

Er det noen her som har fått sånne lister fine igjen eller er den eneste veien og gå og kjøpe nye? (koster f*** meg nesten 10k for nye lister :blink: )

alle forslag tas imot med åpne armer, skal også sies at jeg ikke har hatt råd til og invistere i en maskin enda så det har jeg ikke, så hvis det er noen produkter som fungerer for "hånd" så er dette og foretrekke.

Z2IyblM3.jpeg

YUh0czRj.jpeg

er på vei til og sende en bestilling hos scandicshine nå så hadde vært fint og eventuelt få med de produktene jeg trenger til og fikse disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svint / stålull gjør susen her. Tape lakken slik at du ikke kommer borti når du gnikker forsiktig.

Ville gått over med autosol eller en metallpolish etterpå og avsluttet med voks. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på om de er av rent metall, eller om de er overflatebenandlet med lakk eller anodisering.
Er det bart metall kan det pusses og poleres. For å teste ha litt autosol på en hvit klut og poler, blir det helt svart er det bart metall, blir den ikke sort, eller bare litt skitten er det normalt anodisert eller lakkert, da må det utvises noe mer forsiktighet for ikke å ødelegge overflaten ytterligere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svint / stålull gjør susen her. Tape lakken slik at du ikke kommer borti når du gnikker forsiktig.

Ville gått over med autosol eller en metallpolish etterpå og avsluttet med voks. :)

Supert! :) da prøver jeg det.

Kommer an på om de er av rent metall, eller om de er overflatebenandlet med lakk eller anodisering.

Er det bart metall kan det pusses og poleres. For å teste ha litt autosol på en hvit klut og poler, blir det helt svart er det bart metall, blir den ikke sort, eller bare litt skitten er det normalt anodisert eller lakkert, da må det utvises noe mer forsiktighet for ikke å ødelegge overflaten ytterligere.

Er faktisk litt usikker hva det er, vil tro det er chrome med tanke på at hvis det hadde vært lakk så hadde vel dette "flasset"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sjelden det brukes crome på biler i dag.
Stort sett polert rustfritt stål eller aluminium som gjerne er anodisert for å beholde glansen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstandskraften mot korrosjon som rustfritt stål har, kommer av at stålet legeres med krom.

Endret av Provenzan0
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sjelden det brukes crome på biler i dag.

Stort sett polert rustfritt stål eller aluminium som gjerne er anodisert for å beholde glansen.

Okei :) skal bare nevne at det er en 2001 mod. Hvis det gir en litt Støre peke pinne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstandskraften mot korrosjon som rustfritt stål har, kommer av at stålet legeres med krom.

Og så?

Rustfritt stål er ikke krom av den grunn.

Okei :) skal bare nevne at det er en 2001 mod. Hvis det gir en litt Støre peke pinne.

Ganske sikker på det er Aluminium som enten er lakkert eller anodisert.

Noe av det mer skånsomme du kan gjøre er å prøve å polere med litt grov polish, som Menzerna FG400, Scholl S3gold etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så?

Rustfritt stål er ikke krom av den grunn.

Ganske sikker på det er Aluminium som enten er lakkert eller anodisert.

Noe av det mer skånsomme du kan gjøre er å prøve å polere med litt grov polish, som Menzerna FG400, Scholl S3gold etc.

Skal få tatt en ordentlig vask imorgen så skal jeg se hvordan resultatet blir!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble mye bedre med svint, men fortsatt er listene veldig "matte" og det kommer veldig mye sort i mf når jeg har brukt autosol, er det bare gnukke som er tingen her? Ser stor forskjell på listene som er foran på bilen vs, de bak legger med bilde så dere kan se forskjellen jeg snakker om 40579fa83c6c24e37d10a7a668d455a1.jpg

bcbe655e833864a5d9b3a4c73b852c15.jpg

Listene foran ble byttet i fjor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive