ahols91

Vask før rubbing og polering

Hei.

Skal til å rubbe litt noen steder med noen riper som irriterer meg, men er litt usikker på vask før da jeg vet dette er det viktigeste før en starter.

Jeg har vært på Chlas Ohlsson og kjøpt vaskeprodukter, da jeg regner med de er greie nok? Kjøpte noen flasker med noe som heter ''Pre-Wash'', en flaske med ''Car Wash'' og en flaske med ''Pre-Polishing-Wash''.

Det jeg da lurer på skal jeg spraye ''Pre-Was'' på tørr overflate eller våt (etter å bare ha spylt bilen)? Må jeg tørke bilen før jeg begynner med ''Car-Wash'', eller er det bare å spraye på rett etter å ha spylt av ''Pre-Wash''? Til slutt var det ''Pre-Polishing-Was'' og da spør jeg samme spørsmålet.... Hehe...

Kan alt dette blandes i en spraybøtte og ta alt i en, eller er det 3 trinn for seg selv der jeg spyler 3 ganger?

Takk for svar, er litt blank på dette med vaskingen...... Det var dårlig med bruksannvisning på flaskene......

Endret av ahols91
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke erfaring med disse produktene, men de gjør sikkert en grei jobb. 

Jeg kan ikke se at du har en skikkelig avfetting som tar asfaltprikker i arsenalet ditt. Clas Ohlson har en asfalttjerner. Eventuelt kan du kjøpe en flaske Prickbort. En del bensinstasjoner har den, pluss Rusta, Mekonomen og Bilxtra. Dette er det første du legger på bilen og lakken skal da være tørr.

Generelt skal produktene brukes hver for seg og spyles av mellom hvert steg. Men mange, inkludert meg selv, legger en vannbasert avfetting/all purpose cleaner (Surfex HD, sikkert tilsvarende din Pre Wash) oppå avfettingen som fjerner asfaltprikker (Prickbort) og spyler dem av sammen. Prickborten får altså først virke noen minutter, så legges Surfex på og får virke noen minutter før gørra spyles av. Deretter gjør du klar bøtta med Car Wash og vasker bilen ovenfra og ned med en god svamp eller vaskehanske.

Før rubbing/polering kan det også være en fordel å benytte seg av en metallpartikkelfjerner, eksempelvis Korossol. Vet ikke om man får tilsvarende produkter over disk på Clas Ohlson, Mekonomen osv.

Tørkingen gjør du helt til slutt. Det er fy-fy å tørke bil uten å ha gjort berøringsvask.

Til slutt et par flotte tråder du sikkert kan finne interesse i å lese:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/24339-oversikt-god-og-billig-handleliste-for-nybegynner/#entry467974

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :-) Men er ikke det bedre å ta ''Pre-Polishing-Wash'' for hånd? Er så redd for å dra rundt på partikler og korn... Tenkte liksom etter avfetting/spyling og car wash/spyling at jeg går over for hånd med pre polishing wash...

Endret av ahols91
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forvaskmidlene brukes før berøringsvasken, og hva som er hva av det du har kjøpt står nok på produktene. Jeg har ikke kjennskap til Clas sine produkter.

Hvis ingen av produktene du har er merket "kaldavfetting" trenger du høyst sannsynlig det også, og som Cheffen over meg sier er Mac124 Prickbort en utmerket kandidat.

Kaldavfetting tas på tørr lakk. Alkaliske kan blandes i vann.

Kan med sikkerhet si at du ikke ikke kan mikse alt i en bøtte og ta alle steg som ett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :-) Men er ikke det bedre å ta ''Pre-Polishing-Wash'' for hånd? Er så redd for å dra rundt på partikler og korn... Tenkte liksom etter avfetting/spyling og car wash/spyling at jeg går over for hånd med pre polishing wash...

Jeg kjenner ikke til pre polishing wash og finner heller ikke noe om produktet på nett, så jeg vet ikke noe om hvordan det skal brukes. Mulig det er en slags lakkrens?

Anbefaler deg som sagt å lese tråden om hvordan komme i gang med bilpleie. Da kan du identifisere hvilke produkter i guiden som tilsvarer dine og eventuelt hva du mangler i arsenalet. Deretter følger du trådens oppskrift for vask :) Les gjerne også noen show & shine her inne for å få ekstra innføring i hvilke steg som inngår i en skånsom vask av bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt her:

Artikkel: 

Her ligger det linker til noen forskjellige guider jeg har laget. Bla. om bilvask.

Når det gjelder polering for hånd så vet jeg det står litt om dette i siste side). De fleste som er innom forumet her ender opp med å kjøpe seg maskin, men vi er likevel åpene for å hjelpe til selv om du vil gjøre dette for hånd med produkter som inneholder fillere. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet Chlas Ohlsson sine produkter, og synest de var dårlige. Brukte først avfettingen på tørr bil, spylte av, så car wash, spylte av. Likevel henger skitten igjen, og da spylte jeg nøye og la på nøye med avfetting/såpe. Likevel ligger det dritt når jeg drar over med fingeren.

Går til innkjøp av prickbort og surfex over helgen.

Endret av ahols91
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at om bilen omtrent ikke har blitt berøringsvasket så kan det være vanskelig å få av skit med bare å spraye på kjemikaler og spyle av...

Ville latt prickbort ligge på en god stund og så sterk surfex hd, spyl av og bland ei bøtte med shampoo for berøringsvask. Får nok mye vaskeriper etterpå om du gnukker og det er godt med inngrodd skit på lakken men skal du polere hele bilen etterpå burde det ikke ha så mye og si.

Er vell kanskje Turtlewax produkter du hadde kjøpt eller har clas olson egne produkter? Sikkert bare ræl uansett om det er turtle eller eget merke.

Ville også kjøpt clay til å bruke etter berøringsvasken. Garantert full av nupper med masse inngrodd spesielt på nederste panel selv etter berøringsvask. Så kan du kose deg med polering etterpå :)

Endret av Provenzan0
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for svar. Det er Chlas Ohlsson sine egne produkter, men det står ikke hva flasken inneholder eller bruksannvisning - så nå gidder jeg ikke det drittet. Kommer sikkert til å bruke det opp når jeg bare skal vaske bilen uten å polere. Men jeg kommer ikke til å bruke de produktene til berøringsvask, siden jeg har sort bil og til og med bare vaskestripene viser godt. Vasker man så ofte som jeg gjør, skal dritten egentlig bare ''renne av'' sålenge bilen er forseglet med en god voks? I dette tilfellet Swisswax. Ihvertfall for en stund.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive