Simen

Oljesvetting/lekkasje?

God kveld folkens!

Kikket under den nye Sigmaen min igår, og oppdaget litt olje under motor/girkasse. Syntes det var litt vel mye?

IMG_2699.JPG?m=1435691075

IMG_1886.JPG?m=1435691881

IMG_1884.JPG?m=1435691864

Noen som kan svare meg på om dette kan bli dyrt? Har en del jeg vil gjøre med bilen; men om dette kan bli svindyrt, kan det virkelig sette noen skjær i min sjø, for å si det slik..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du jo innebygd antirust-system ;) Bilen oljer understellet selv.

Ser endel ut som 240en min i grunn. Har vært sånn i mange år uten at det har gitt mer problemer enn møkkethet. Men skal få gjort noe med det en gang... En gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha godt poeng ;) Skulle bare fått lagd en slags spreder som spredte det utover understellet.

Men dette var betryggende å høre. Takk for svar! Får peile olja iblant da, men det gjør jeg jo uansett ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fulgt med på oljenivåer en stund fremover. Hvis de er normale, kan du trolig kjøre i mange år uten problemer. Enkelte ting som dette er neppe fornuftig å fikse, hvis du ikke tenker å la den bli veteran da.

Artig bil!  :thumbup:  Jeg prøvde en slik hos merkeforhandler da den var ny. Ga fin Premium-følelse på japanske premisser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra det du sa til meg på telefonen, Simen, så trodde jeg det var langt verre enn dette her. Det der er jo nesten tørt i forhold til V6-Galantene jeg har her. Hos meg drypper det faktisk - såpass at jeg som jeg nevnte etterfyller ca en liter i måneden.

Det der hadde jeg ikke hatt noen problemer å leve med. Som de andre nevner over her, følg med på peilepinnen og peil en gang i uken nå de neste par månedene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste gamle biler svetter som regel litt her og der, jeg har dog hatt litt trøbbel med å leve med slikt så jeg har brukt å gjøre rent under der for å finne ut hvor det kommer fra, for så å sette det på må gjøres lista. Men du kan som nevnt sikkert kjøre mange år til før noe blir kritisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og vask det rent, og følg med. Kan være noe som har gått over maaaange år. Og da er ikke dette noe problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fulgt med på oljenivåer en stund fremover. Hvis de er normale, kan du trolig kjøre i mange år uten problemer. Enkelte ting som dette er neppe fornuftig å fikse, hvis du ikke tenker å la den bli veteran da.

Artig bil!  :thumbup:  Jeg prøvde en slik hos merkeforhandler da den var ny. Ga fin Premium-følelse på japanske premisser.

Det skal jeg gjøre vettu. Ja jeg ser for meg at det kan bli dyrt hvis motoren må åpnes opp osv.

Takk for det! :) Stilig. Ja det er en slags "direktørbil" dette. :)

Ut fra det du sa til meg på telefonen, Simen, så trodde jeg det var langt verre enn dette her. Det der er jo nesten tørt i forhold til V6-Galantene jeg har her. Hos meg drypper det faktisk - såpass at jeg som jeg nevnte etterfyller ca en liter i måneden.

Det der hadde jeg ikke hatt noen problemer å leve med. Som de andre nevner over her, følg med på peilepinnen og peil en gang i uken nå de neste par månedene.

Okei, beklager at jeg beskrev det litt misvisende via tlf. Såpass ja, høres ut som det er en del verre med dine Galant'er.

De fleste gamle biler svetter som regel litt her og der, jeg har dog hatt litt trøbbel med å leve med slikt så jeg har brukt å gjøre rent under der for å finne ut hvor det kommer fra, for så å sette det på må gjøres lista. Men du kan som nevnt sikkert kjøre mange år til før noe blir kritisk.

Oki. Mulig jeg rengjør etterhvert og sjekker litt. :)

I mange tilfeller kan Omega tettingstoff hjelpe til å stoppe lekkasje.

Brukte det selv på min forrige Subaru legacy som hadde lekkasje på simmeringene på kammene.

Fungerte knall bra! 

Selger produktet på Mekonomen

http://www.billigebildeler.no/products/omega-917-lekkasjestopper

Det skal jeg huske. Takk for tips!

Prøv og vask det rent, og følg med. Kan være noe som har gått over maaaange år. Og da er ikke dette noe problem.

Gjør nok dette etterhvert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster vel uansett ikke all verden for noen nye pakninger.

Kjenner overhode ikke verken bil eller motor, men ser for meg at du må av med deler av eksosanlegget samt bunnpanna - ofte en nokså enkel jobb (dog noe tidkrevende på enkelte biler).

Ta det ifm oljeskift så blir det sikkert ikke mer enn 500kr ekstra.

Toyota har et pakningsstoff som skal være veldig veldig bra, klem på litt av det om det ikke er selvvulkende pakning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster vel uansett ikke all verden for noen nye pakninger.

Kjenner overhode ikke verken bil eller motor, men ser for meg at du må av med deler av eksosanlegget samt bunnpanna - ofte en nokså enkel jobb (dog noe tidkrevende på enkelte biler).

Ta det ifm oljeskift så blir det sikkert ikke mer enn 500kr ekstra.

Sikkert ikke mer enn 500.- ekstra...? Pakninger/tettringer er som regel ikke dyrt, skifte tettringer på f.eks kam er ofte fort gjort, skifte tettering mellom motor og girkasse er derimot ikke gjort i en fei. Skifte toppdekselpakning er også fort gjort, å skifte toppakning tar derimot enormt med tid til sammenligning.

Ser ikke helt poenget med å demontere hverken eksosanlegg eller bunnpanne før han vet hvor svetting/lekkasje kommer fra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive