Gå til innhold

Fjerne riper, matt lakk, få tilbake fargen i lakkn


Ragnarok

Recommended Posts

Hei,

Kjøpt ein bil med litt matt lakk, og som har overflate riper her og der, og noen fingeravtrykk og slikt.
Fingeravtrykkene går ikkje vekk av vask (selv om eg har brukt avfeting og hele pakka).

Så eg trenger nokon produkter som eg kan fjerne riper med, som får fargen tilbake i lakken og får den til å skinne.

Har ein poleringsmaskin, ikkje oksiderene, men roterende. 
Kom gjerne med tips til korleis eg skal gjera da, produktene eg treng og hastighet eg bør bruke på maskinen.

Takker for svar :)!

 

PS: Lurer også på om korleis eg kan skille forskjell mellom eit sted som mangler klarlakk og eit sted som er veldig matt?
Kan se tydelig forskjell mellom laga (og kjenne ein forskjell) der det er klarlakk og til der det blir veldig matt. Korleis veit eg om eg mangler klarlakk eller om det er bare enormt matt?

Endret av Ragnarok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Du kan prøve å bruke clay på fingermerkene 

En grei pute og polish pakke kan feks være: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=201 

Bestill minst en av hver pute ekstra slik at man har i tilfelle det skjer noe med en eller man trenger å bytte.

Mangler man klarlakk så vil fargen på bilen smitte over på puten 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fingermerker er type solkrem eller lignende så må det polerest vekk.

Poleringmiddel,pute,hastighet og videre går også på type lakk, da du ikkje nevnte bil modell.

BMW E36 1998

alexanderst                                                                                                                                                     har helt har helt rett, beklager formulæring som gjerne var litt misledende, bilen var ikkje matt, men har blitt det på grunn av dårlig stell og null polering over flere år (sikkert 10 år) siden sist polering.

Endret av Ragnarok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E36 1998

alexanderst                                                                                                                                                     har helt har helt rett, beklager formulæring som gjerne var litt misledende, bilen var ikkje matt, men har blitt det på grunn av dårlig stell og null polering over flere år (sikkert 10 år) siden sist polering.

Jeg forstår  :)  Lykketil med polering av bilen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen mangler klarlakk så vil du ofte se skille der det har flasset av.

 

Men du sier du har maskin, da trenger du et par poleringsputer(?) og polish, personligt bruker eg mest scholl, men mangen liker menzerna også, eller 3m eller rupes.

 

Begynn med fin\medium polish, test et område, tar det nok fortsetter du med denne komboen, er det fortsatt riper\swirls\matt, da går en med grovere og fortsetter med det.

 

Men vil du ha konkrete forslag:

En slik pakke

og 2 ekstra gule puter, 1 ekstra orange, og 1 ekstra blå, samt en del microfiber håndkle til og tørke over med etterpå.

 

Det er en fordel med enda flere puter så du kan bytte oftere og slippe og vaske de.

En fordel og bytte pute for hvert panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen mangler klarlakk så vil du ofte se skille der det har flasset av.

 

Men du sier du har maskin, da trenger du et par poleringsputer(?) og polish, personligt bruker eg mest scholl, men mangen liker menzerna også, eller 3m eller rupes.

 

Begynn med fin\medium polish, test et område, tar det nok fortsetter du med denne komboen, er det fortsatt riper\swirls\matt, da går en med grovere og fortsetter med det.

 

Men vil du ha konkrete forslag:

En slik pakke

og 2 ekstra gule puter, 1 ekstra orange, og 1 ekstra blå, samt en del microfiber håndkle til og tørke over med etterpå.

 

Det er en fordel med enda flere puter så du kan bytte oftere og slippe og vaske de.

En fordel og bytte pute for hvert panel.

Hvordan vil man se forskjell?

Trur problemet er at klarlakken aldri var lakkert på, at dette er ein lakkering som er gjort av ein privatperson hvor han ikkje har brukt klarlakk. 

Forskjellen mellom matt lakk og null klarlakk =?

med matt mener eg da "falmet lakk" og ikkje lakk som var falmet i utgangspungtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Matt (sliten/slitt) lakk = klarlakken er (stort sett) intakt og det har ikke kommet fuktighet gjennom klarlakken og inn i baselakken. Fix: Polering.

 

Flasset lakk = klarlakken er skadet og det har kommet fuktighet inn under klarlakken, og dette fører til at klarlakken mister taket i baselakken og flasser av i større eller mindre flak. Fix: sliping og omlakkering.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matt (sliten/slitt) lakk = klarlakken er (stort sett) intakt og det har ikke kommet fuktighet gjennom klarlakken og inn i baselakken. Fix: Polering.

 

Flasset lakk = klarlakken er skadet og det har kommet fuktighet inn under klarlakken, og dette fører til at klarlakken mister taket i baselakken og flasser av i større eller mindre flak. Fix: sliping og omlakkering.

Null flassing = har klarlakk?

Eller : Ble aldri lagt klarlakk, null flassing, da kan man vel ikkje være sikker. Ser noen skriver at man kan polere å se at fargen vil vises på padden. Så får prøve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det ikke er flassing men den er misfarget (hvit(ere) enn originalt, er det sannsynligvis single stage-lakk uten klarlakk, og lakken er tungt oksidert. Da får du farge i paden når du polerer, ja. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...