Jump to content
Sign in to follow this  
PerHG

Slitt clutch?

Recommended Posts

PerHG

Hei,

 

Clutchen på bilen jeg har nå tar ikke før clutchen er helt ute samtidig som det er hopper i første gir. Vil dette si at clutchen er slitt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stiandyb

Du kan teste.. Dra på håndbrekket, sett bilen i 3.gir, 2800 omdreininger ca også slepper du ut clutchen. Om bilen kveler seg med en gang er det ikke noe feil med clutchen.. Visst den slurer lenge og ikke kveles så har du en defekt clutch

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Dette er en dårlig måte å sjekke clutch på etter egne erfaring..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stiandyb

Dette er en rask og effektiv måte å få svar på du kan jo selvfølgelig "bare" demontere kassa for å fysisk se på clutchen da.. Du ødelegger ikke clutchen noe om det ikke feiler den noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AppelsinSkall

Ikke noe problem så lenge du ikke føler det er noe problem,

V70'n har gått 300k og cluchen tar langt ut. Bryr meg ikke før det blir et problem.

Men hvis du VIL teste det er dette en mer ømfintelig måte å gjøre det på:

4. gir, lavt turtall -> BÅNN gass..

Slurrer det så er det på tide å bytte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Dette er en rask og effektiv måte å få svar på du kan jo selvfølgelig "bare" demontere kassa for å fysisk se på clutchen da.. Du ødelegger ikke clutchen noe om det ikke feiler den noe.

Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch.

Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte..

Hell og lykke til deg

Share this post


Link to post
Share on other sites
bsa

Dette er en dårlig måte å sjekke clutch på etter egne erfaring..

Hva er en god måte da? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
WernerH

kjøre i en oppoverbakke i 3.gir, trø inn clutchen, rus opp til ca 3k rpm og slipp clutchen fort rett ut...og sjekk etter samme symptomene som nevnt tidligere...var slik vi fant ut at clutchen på gammelbilen var ferdig

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stiandyb

Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch.

Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte..

Hell og lykke til deg

Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente..

Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker..

Edited by Stiandyb

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente..

Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker..

Jeg er bare "spydig tilbake"

Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt.

Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer.

Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra..

Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten.

Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul)

Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på.

Edited by tr86
  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sortehaug

Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60

x2

 

Om du gir full gass i bakker i 4/5 gir og nåla hopper unormalt opp på turtallet eller slurer. Om du har girindikator, kan det også vær at når det står du er i 4.gir at dette forsvinner og kommer tilbake som om du skulle ha tatt inn og ut clutchen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
WernerH

Jeg er bare "spydig tilbake"

Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt.

Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer.

Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra..

Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten.

Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul)

Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på.

Var slik vi testet på gammelbilen da vi var usikre på om det var svinghjulet eller clutchen den sluret på.....den glapp som nevnt her ved pådrag i bratt motbakke, men nesten ingen sluring ved å gjøre den testen med å "poppe" koplinga i fart i motbakke i fart....

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Svinghjul slurer ikke.

Når clutch er slitt og trykkplate ikke klarer å ha nok trykk mot clutch/svinghjul så sliter clutch.

Dersom dobbeltmasse svinghjul ryker så står bilen, enkelt og greit.

Perioden før dette skjer så vil det gjerne være en del vibrasjoner og også ulyden iblant..

Men svinghjul slurer altså ikke..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...