Anaxyd

Lakk i steinsprut blir ikke riktig. Tips?

Heisann!

Fikset noe steinsprut på bilen, og har brukt originallakk fra BMW. Slipte i såret med diamantbor, avfettet med kondensfjerner, og la baselakk(godt ristet). Ventet i 30 min ca, slipte ned litt slik at klarlakken ikke lå over resten av lakken. La klarlakk oppå igjen, og lot dette herde en uke.

Brukte så lakkhøvel på å fjerne bobla, og polert opp. Man kjenner ikke nå skaden med fingeren. Slik ble det:

post-1761-0-34770900-1435413974_thumb.jp

post-1761-0-27713800-1435414023_thumb.jp

Hva gjør jeg feil?

Endret av Anaxyd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte farger er verre enn andre, det er vanskelig å få det noe bedre enn det du har fått her.

Sort er stort sett greit, sølv nesten umulig og alt i mellom får man ganske greit, slik som du har her.
Det er en grunn tl ant man må ha 30cm utflekkingssone når man lakkerer lyse metallic farger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man tenker på hvor ulike mange lag en billakk egentlig består av og hvor idiotisk tynt dette samlet er så er det jo mission impossible å skulle flikke på det med strøkent resultat ;)

Jeg drev å fiklet å testet litt ymse selv for en lang tid tilbake, men ga litt opp da jeg ikke fikk dreisen på det.  <_< 

Men jeg tillater meg å synse litt å komme med litt babling, for det er jeg tross alt god på  :P 

Hvis jeg ikke tar mye feil har du her altså faktisk fylt opp "kantene" på eksisterende klarlakk med farge. I tillegg ligger jo ikke fargen flatt i bunn da du sikkert har slipt ned til stål og dermed gjennom grunning. Såret er derfor i tillegg dypere. Knapt målbart sikkert, men resultatet kaster alikevel skygger på en side og høylys på den andre som gjør at det synes godt allikevel.

Jeg eksperimenterte litt med å bruke ganske stort bor, for å lage kantene på klarlakken "lange å slake", og jeg prøvde ulike remedier for å tørke bort overskuddet istedefor å pusse det ned. Tanken var at jeg da skulle få tatt akkurat "veggene" på klarlakken, men fortsatt ha dekkende baselakk i bunn.
Lettere sagt enn gjort. Bombe. ;) Nøkkelen er seff da å la det tørke akkkurat lenge nok til at det forholdsvis lett lar seg tørke bort, men så skal man da ikke tørke for mye for da blir alt borte.
i tillegg må man tørke med noe som ikke er for mykt og stikker for langt ned. Pluss at metallic-flakene blir definitivt "smurt ut" og legger seg definitivt ikke som originallakken.

Jeg har også lurt på om det på metallic nesten kan være like greit å bare kjøre basefargen, kanskje justert en anelse lysere(?), da metallicken gjør at (hvis man får en grei flekking) det ser bra ut fra en vinkel, for lyst ut fra den andre og for mørkt fra den tredje. Metallikken legger seg jo aldri likt slikt det blei sprayet på originalt.
Men jeg kom aldri så langt selv. Noen andre som har prøvd?

Men som sagt over, marginene er...marginale, og det spørs hvor perfekt det er mulig å få det rett å slett. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hadde vært gull å fått dette strøkent! Så er interessert i å lære mer om dette, og eventuelt få det til om mulig. :)

Testet et nytt sted idag, men tror det blir samme resultat. Ser det i morgen når det har herdet.

Tenkte kanskje å prøve bare baselakk en gang, og bare fylle den opp helt. Da skal det jo flyte utover mot kantene, og kanskje bli bedre. Dog uten beskyttelsen fra klarlakken, men siden det er så lite er det kanskje ikke så farlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies ofte her inne at 2k er det som gjelder, men det er mange som har brukt sett fra forhandler som du og lagt enten hver for seg eller blandet de først. 1k er vel da ikke egentlig vanntett og det sies at det ikke er holdbart i lengden. Men jeg lurer på om ikke dette har mye å si med hva som er bak. Mine er stort sett på panser av alu og på fanger i plast. Har ikke sett noe antydning på at det utarter seg. Hverken de som er fylt eller de som ikke er det. Er det stål bak kan jeg derimot lettere forstå at det kan komme fukt igjennom 1k lakk og plutselig har man en rustboble bak. (?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger blir det sånn som på bildet, andre ganger tilnærmet usynlig, å ikke bruke klarlakk vil til slutt ende med rust...da snakker man om å lide for "skjønnheten" :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

resultat varierer fra gang til gang.

Her ser det ut til i bildene at fargen ligger "dypere" i lakken en resten.

Kunne kanskje fått noe bedre resultat om du hadde fylt base i flere omganger, jeg gjør gjerne det om det er litt dype hakk.

Men ofte som her vil også mettallic / perlemor samle seg rundt kantene i såret og konturene vil syntes.

Jo større steinspranget er jo vanskeligere er det å få det 100%

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, syntes det var litt rart at det ser ut som basen ligger "langt" nedi. Jeg lot jo basen herde osv, og pusset den ned med våtslipepapir for å jevne det ut med resten av lakken. Litt rart at det ble sånn da.

Hvordan klarer man å fylle base i flere omganger, og deretter få plass til klarlakken til slutt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjerne endt opp med en liten boble av klarlakk oppå, av enten å ha fyllt for mye farge og måttet toppe med klarlakk, eller bare kløna litt i siste steget. Langt fra ideellt, men betraktelig greiere enn rust.

Det synes kun i kombinasjon av nyvasket bil i solskinn og at jeg vet hva og hvor det er (ser jo ut som vanndråpe), og jeg tenker at jeg ikke styrer så mye med det før det eventuelt blir en hel haug på samme sted og at jeg da våtsliper med noe litt større og maskin enn 1cm-papir for hånd. Mørk brun gir jo noen fordeler også :)

Har ikke pusset noe på skaden før jeg har lagt farge, kun vask og kondensfjerner. Så lenge jeg ser enten litt farge eller primer, det er en liten skade og det gjøres årlig ser jeg fra mitt amatørståsted ingen grunn til å slipe bort noe mer.

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver også med det samme for øyeblikket etter at jeg var uheldig og lagde en ripe ned til grunningen på den nye bilen. Jeg har en Limestone-farget Golf. Jeg har lakkert litt av frontleppa, med noe som i mine øyne ble perfekt. Men å legge samme lakk i en liten stripe i et sår. Det går helt galt. Fargen er alt for mørk.

Jeg er litt usikker på om jeg tør, men er fristet til å fylle ripen med sparkel og spotlakkere på skikkelig måte. Risikoen er dog stor da området er høyt opp på bilen og veldig synlig. En feil der vil synes for evig og alltid.

Fordi det er en helt ny bil kvier jeg meg. Noen anbefalinger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det er en helt ny bil kvier jeg meg. Noen anbefalinger?

Da dette er en helt ny bil vil jeg anbefale deg å levere den inn til noen som driver med dette til daglig, evt. kan du prøve selv først for så å levere den inn om det ikke blir helt bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne, da jeg ikke gir meg med det første.

Kunne det vært en idè å brukt en airbrush? Tenkte da at metallic-lakken får lagt seg mer riktig da, enn om den pensles på. Er det noen som har noe erfaring med dette? Kunne det vært noe? Biltema har airbrush, så kan jo kjøpe en derfra om det er aktuelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv akkurat fylt i mange steinsprutskader på panser og venter på at lakken skal herde. Lakken er BMW svart metallic, så jeg er veldig spent på resultatet. Jeg valgte litt ulik tilnærming på skadene for å se hva som gir best resultat; noen lag farge og klarlakk over, bare klarlakk (på skader som ikke var dype) og bare farge. 

Jeg har også tenkt på å teste airbrush på noen gamle bilpaneler, så jeg er veldig interessert i å høre om andres erfaringer om dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne, da jeg ikke gir meg med det første.

Kunne det vært en idè å brukt en airbrush? Tenkte da at metallic-lakken får lagt seg mer riktig da, enn om den pensles på. Er det noen som har noe erfaring med dette? Kunne det vært noe? Biltema har airbrush, så kan jo kjøpe en derfra om det er aktuelt.

Airbrush skal være tingen visstnok. Seff vil man aldri oppnå nøyatig samme forhold som da originallakken ble påført, men sjansene for at det blir bedre enn med pensel er visst absolutt i positiv favør.

Jeg tenkte det samme selv, kom så langt som til å kjøpe den aller billigste Biltema har, den som går på egen trykkboks. Men har ikke fått testet på metallic lakk ennå.

Men jeg har testet med en Tamiya maling bare for å se hvordan det ble med størrelser og kontroll etc.

De som er litt dyrere har jo da mindre dyser, men om de da blir så små at metallikken blir et problem vet jeg ikke.

Mindre "derter" enn dette klarte jeg ikke så man må jo enten maskere eller tørke pusse/vekk overskuddet.

https://goo.gl/photos/VkcThiP1AbwS3vyi8

Det er forøvrig et par andre tråder med mye info og erfaringer,hvis man ikke har sett de alt.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12889-guide-hvordan-fjerne-steinsprut-og-smaariper/page-1

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14846-steinsprut-lakk-flekking

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive