Gå til innhold

Erfaringer med hvite/beige/lyse skinnseter?


EspenL

Recommended Posts

Heisann godtfolk! Prøver meg på et generelt spørsmål om deres erfaringer med lyse skinnseter. Vurderer nemlig en nyere bruktbil med off-white (og delvis perforerte) skinnseter. Hvordan er det å holde rent? Blir det mye misfarging fra dongeribukser og daglig bruk?

 

Blir endel huffing og puffing når jeg nevner det for folk, men det er jo egentlig bare folk som ser ut som et spørsmålstegn når jeg nevner Swissvax Leather Care Kit :P

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Om man kan ta vare på skinn så er ikke beige noe stort problem.

Problemet for folk flest går ut på at de ALDRI behandler skinnet, jeg får inn kunder hver eneste uke på bilpleiesenteret som skal ha innvendig vask, og når jeg spør om setene skal renses får jeg i 50% av tilfellene til svar at "Nei, det er skinnseter, trengs ikke renses", men når jeg ser på setene er de nærmest inngrodde i møkk.
De som har lyst skinn er litt mer åpne for å rense siden man faktisk ser møkka.

Folk blir forbuset når jeg sier at skinnseter bør renses i alle fall 1 gang i året for å beholde farge og ikke sprekke opp pga sand i sømmer.

Og behandler man med leather milk eller tilsvarende er de greie å rense en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette avhenger av hvor godt de er passet på gjennom årenes løp, kvalitet på skinn, hvor mye overskuddsfarge det er i nytt tøy osv. Mine lyse seter har jeg sett misfarging på etter noen uker med ny bukse. Etter at jeg kjøpte bilen i August i fjor har jeg renset setene med CG leather cleaner og CG leather conditioner en gang. Jeg satser på at setene blir bedre mtp misfarging med jevnlig vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splendid

Kan være verdt å ta en titt på et produkt som heter Colourlock K25. Det er en fargeavviser som egner seg godt til lyst skinn. Enkelte møbelforretninger har denne. Bohus pleier å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyse skinnseter i min Mondeo, og det er forbausende lite misfarging, til tross for 150kkm, og mye bruk av sorte olabukser. De hadde blitt renset når jeg kjøpte bilen for 3 år siden, og jeg vurderer om jeg skal gjøre det igjen nå, men de holder seg overraskende bra. Jeg sammenligner da førersetet med passasjersetet, der sitter det veldig sjelden noen. 

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å ta en titt på et produkt som heter Colourlock K25. Det er en fargeavviser som egner seg godt til lyst skinn. Enkelte møbelforretninger har denne. Bohus pleier å ha.

 

Bra tips, takk! Må sjekkes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, folkens! Virker som det er rimelig greit å holde fint da, så lenge det ikke er herpet av tidligere eiere vel å merke. Og så ser det jo så fint ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...