Salcin

Swissvax Cleaner fluid

Hei, har gått over mine egne biler bare, brukt diverse scholl produkter, og sist jeg tok bilen så avsluttet jeg med scholl s30+, tok wipedown med cf02... Deretter la jeg Swissvax shield! MEN synes ikke holdbarheten var spesielt til å skryte av! Og har snakket litt med folk og lest litt her, og ser at Cleaner fluid bør has på først! Hvordan blir da fremgangsmåten? Korrigere/polere bilen til jeg er fornøyd med resultatet, f.eks. Avslutte med scholl s30+ (Med maskin selvsagt) ingen ipa, deretter SV cleaner fluid regular for hånd? Og deretter rett på voks?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel en testet med og uten CF uten å se forskjell på holdbarheten, hvor lenge holdt den? Hva såpe bruker du? Anbefaler gyeon bath+.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La Shield på Mondeon for snart 2,5 mnd siden. Tok kun DCN vask, tørket og la på shield.(for å teste såklart) Den beeder og holder koken som bare det. Og det i møkkaværet vi har hatt i trøndelag. Sommeren har vært her i 3-4 dager, ellers er det "høst"

Og den kommer glatt til å holde frem til den ekte høsten, hellig overbevist om.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det varierer veldig. På bmwn min skuffet shield stort mens aghd imponerte. Se bare på Øyvind G sine tester av vokser. Det varierer nok mye fra lakk til lakk. Og jeg sier ikke at shield er dårlig av den grunn

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner fluid for hånd brukes berre når eg ikkje bruker maskin.

Når eg bruker maskin, tar eg ikkje wipedown før voks. Er i unødvendigt ekstraarbeid synes eg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for så mange innspill

Jeg bruker stort sett autofoam til forvask hver gang og litt varierende såper, CG mr pink, Duragloss 901 og gtechniq g-wash! Hender innimellom den får prickbort, dersom det er kjørt mye på nyasfaltert vei, denne er vel ganske hard mot voks tenker jeg..

Vasker kun dcn style...

Så du mener jeg bare kan legge voksen rett på bilen etter f.eks. Scholl s17+ eller scholl s30+ uten noe behandling i mellom todleif? Bare ta en vanlig vask med såpe og tørk først da eller? Flere som er enig i denne påstanden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for så mange innspill

Jeg bruker stort sett autofoam til forvask hver gang og litt varierende såper, CG mr pink, Duragloss 901 og gtechniq g-wash! Hender innimellom den får prickbort, dersom det er kjørt mye på nyasfaltert vei, denne er vel ganske hard mot voks tenker jeg..

Vasker kun dcn style...

Så du mener jeg bare kan legge voksen rett på bilen etter f.eks. Scholl s17+ eller scholl s30+ uten noe behandling i mellom todleif? Bare ta en vanlig vask med såpe og tørk først da eller? Flere som er enig i denne påstanden?

 

Kommer an på om lakken trenger rens. Er det lenge siden, inneholder nok lakkporene en del smuss. Ellers er det bare å vaske og vokse. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på om lakken trenger rens. Er det lenge siden, inneholder nok lakkporene en del smuss. Ellers er det bare å vaske og vokse. :)

 

Ikke ment negativt men kun for nyskjerrighet... men hva er spesielt med cleaner fluid eller andre prewax produkter som renser "lizzom" lakken så sinnsykt mye bedre enn finsteg polering?

 

Etter min egen teori kan jeg ikke se for meg forskjellen, vell selfølgelig bortsett fra at produktene heter prewax og da tror jo alle at det er noe man må ha så da kjøper de det.... eller finnes det motbevis som gir meg en god facepalm her? :P

 

(riktignok i forbindelse med polering, ikke når man kun skal legge ett nytt lag voks utenom selfølgelig da kan jeg skjønne det).

Endret av Provenzan0
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN har nok misforstått litt.

Har vært ein del diskusjon om ein skal ta voks direkte etter maskinpolering eller om ein skal ta vekk oljene etter poleringen.

Har og vært diskutert ein del del om f. eks. Cleaner fluid hjelper på holdbarheiten til Swissvax voks.

Eg synes at det er unødvendigt å gjera for masse, iallefall om ein ikkje er sikker på at holdbarheiten øker.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser nok ikke mye forskjell på en bil før og etter Cleaner fluid om den er korrigert fra før.

 

Meg bekjent så skal vel gloss over 70GU være bra vrient å skille, derfor finnes det instrumenter som måler gloss (GU = Gloss Units)

 

Mht holdbarhet med og uten Cleaner Fluid, så så jeg minimal forskjell her mht test. Det som er viktig før en voks eller sealer er ren fettfri flate, så en runde med feks Scholl sin CF02 eller lignende gjør flaten ren (etter polering)  Cleaner Fluid er nok ment i rekkefølgen, avfett, vask, tørk, cleaner fluid, voks for de som ikke skal korrigere bilen, men bare legge på et lag voks, så den har nok noe for seg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ment negativt men kun for nyskjerrighet... men hva er spesielt med cleaner fluid eller andre prewax produkter som renser "lizzom" lakken så sinnsykt mye bedre enn finsteg polering?

 

 

Som truhaa er inne på er de veldig fin å bruke for folk som ikke polerer med maskin for å få renset lakken før voks.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ment negativt men kun for nyskjerrighet... men hva er spesielt med cleaner fluid eller andre prewax produkter som renser "lizzom" lakken så sinnsykt mye bedre enn finsteg polering?

 

Etter min egen teori kan jeg ikke se for meg forskjellen, vell selfølgelig bortsett fra at produktene heter prewax og da tror jo alle at det er noe man må ha så da kjøper de det.... eller finnes det motbevis som gir meg en god facepalm her? :P

 

(riktignok i forbindelse med polering, ikke når man kun skal legge ett nytt lag voks utenom selfølgelig da kan jeg skjønne det).

 

Ingenting spesielt med Cleaner Fluid eller andre rent kjemiske lakkenser i forhold til lakkrens med slipemidler. De gjør mye av det samme, men de med slipemidler fjerner riper i tillegg. Jeg ser ikke behovet for kjemisk lakkrens etter maskinpolering. 

 

ØHN har nok misforstått litt.

Har vært ein del diskusjon om ein skal ta voks direkte etter maskinpolering eller om ein skal ta vekk oljene etter poleringen.

Har og vært diskutert ein del del om f. eks. Cleaner fluid hjelper på holdbarheiten til Swissvax voks.

Eg synes at det er unødvendigt å gjera for masse, iallefall om ein ikkje er sikker på at holdbarheiten øker.

 

Jeg hadde ikke pusset brillene... ;)

 

Ren lakk uten oljer gir best hefte for voksen slik jeg har erfart. En Wipe Down, eller vask med voksfri såpe, danner et utmerket grunnlag for voksen til å legge seg i porene.

 

Men det er i praksis større forskjell på ulike typer lakk vs.holdbarhet enn om lakken er helt ren eller fortsatt inneholder oljer fra polish.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg maskinpolerte hvit BMW med Scholl s30+ og la Swissvax Shield, men ble litt skuffa over holdbarheten. Veldig fornøyd forøvrig!

Det ble sprayvoks (Carpro Hydro2) på ettervinteren som er veldig holdbar!

En mulighet er selvsagt at man ser prikker og ureinheter lettere på hvit bil og derfor vasker oftere med prickbort osv.

 

Virker som om samme kombinasjon holdt bedre på "bronze" Volvo lakk.

 

PS! Jeg sendte mail til swissvax.no om tips til bedre holdbarhet med Shield på hvit BMW, men fikk aldri noe svar...

Endret av kjetile
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet jeg banner i kirken nå, men tror ærlig talt ikke at de fleste "naturlige" vokser kan konkurrere med syntetiske på holdbarhet. Prismessig er det jo også stor forskjell.

Skal sies at den eneste voksen fra Swissvax jeg har prøvd er Onyx, men har ikke inntrykk av at de øvrige holder spesielt mye lengre.

Prismessig kan Onyx sidestilles med Auto Glym HD-wax og her er det ikke tvil hvem som har best egenskaper. Ja, Onyx lukter fantastisk, men for meg betyr dette svært lite. Beskyttelse er førstepri (derfor går det stort sett i coating her;) )

Hvis man har tid til det og elsker å vokse og kose med bilen er det helt topp, men på kundebiler og min egen er det langvarig beskyttelse som gjelder.

Dette er bare mine tanker så hvis noen kan fortelle meg hvorfor jeg skal kjøpe voks til mange tusen (ja jeg vet coating blir dyrere) så er de hjertelig velkommen til det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive