rbhelle

S&S Audi A6 1,9Tdi burgunder metallic

Eier ville ha en detailing av ytre lakk, motorrom og plastdetaljer. Innvendig ikke utført og ikke ruteforsegling heller. 

 

Bilen hadde vært gjennom en jobb utført av et profesjonelt firma tidligere, men ikke mer proft enn at eier var misfornøyd og vaskesvirls, RDS kom frem allerede etter første vask. Så han ville at jeg gjorde mitt beste med lakken.

Vi var enige om en 2-stegs, evt 3-stegs på vanskelige plasser med mange riper.

 

Bilen så allerede i uvasket tilstand temmelig dårlig med særlig mange riper og svirls på førersiden. Ellers virket den være sånn nogenlunde ok, men grundig DCN style vask ville vise om det stemte.

 

fd7442417274274.jpg 8681e1417274350.jpg a41aae417274416.jpg 90e25a417274493.jpg 5830da417274548.jpg 2e259f417274627.jpg efeea4417274701.jpg

 

Først ut var altså DCN vask hvor jeg brukte Prickbort på tørr bil. Det var svært mye asfalt og tjære på bilen så jeg måtte gjøre dette i 2 runder og enda var det ikke bra. Fikk ligge i 15 minutter før avspyling.

 

ff75e6417274875.jpg d763f7417275009.jpg

 

 

Deretter var det på med surfex HD som ble jobbet inn med pensel på vanskelige steder. Den tok overraskende mye møkk.

 

 

Skummet bilen i flere omganger før påføring av korrosol. Liggetid ca 10-15 minutter i 2 omganger. Det var utrolig mye metallpartikler og dritt på lakken, noe bildene viser.

 

0f7b63417275176.jpg 4193b3417275331.jpg 116e1e417275370.jpg 8e28d4417275433.jpg

 

Mens ting fikk ligge og virke tok jeg motorrommet og felger i samme slengen. Det var lenge siden motorrommet hadde sett såpe og vann virket det som. Veldig mye dritt her som måtte jobbes hardt med. Brukte prickbort og Surfex HD her også.

 

d17f85417275095.jpg 48722d417275275.jpg 91f6a1417276129.jpg

 

Etter avrenning var det tid for håndvask og microfibermitt. Bilen ble så tørket og endelig kunne jeg inspisere lakkens tilstand. Det var mange flere skader, swirls, og RDS enn jeg trodde. De kom virkelig fram etter skikkelig vask. 

 

54fdb7417275490.jpg 5dbbd5417275558.jpg da7ff5417275609.jpg 1e75d9417275643.jpg

 

Følte med hånden over lakken og konstaterte at her var det bare å dra frem claybar og starte claying av bilen. Det som ble tatt lå på fremsidene og på panseret. Ellers var bilen overraskende ren. Takker korrosol og god avfettingsresultat for det.

 

5a0c2e417275739.jpg 8a3959417275779.jpg

 

Lakkmålinger ble utført på hvert panel og den viste jevnt over gode verdier fra 130-200. Kun på et sted var det svært tynt, ned mot 60 og det var selvsagt akkurat der den verste ripensamlingen var. Konkluderte med at jeg nok ikke kunne våtslipe der, men kamuflere ripene så godt jeg kunne.

 

d5d6b1417275830.jpg 25ff86417275845.jpg 4d3248417275927.jpg

 

Maskering utført og klar for kombotester. Lakken var hard, så jeg endte opp med Gul Uber og Scholl S3 Gold på de paneler hvor det var verst RDS, mens jeg klarte meg med Orange Uber og Scholl S17+ på paneler hvor lakken var bedre.

Kjørte ca 4-5 pass gul uber og S3 før jeg gikk over til orange uber og S17+ og avsluttet på de stedene det var aller verst med S17+ og blå uber for å bli kvitt holos. Men skal sies at jeg ikke fikk mye holos med gul uber og S3. På paneler med S17+ og orange uber fikk jeg ikke holos i det hele tatt.

 

cb4693417275972.jpg 04e776417276025.jpg

 

Speilene var ille så der ble det en 3-stegs og må si meg fornøyd med resultatet.

 

9d5d4d417276080.jpg

 

De verste ripene ble våtslipt før jeg ga de en 3-stegs gul uber/S3, orange uber/S17+ og avsluttet med blå uber/S30.

 

acebda417276175.jpg 044163417276228.jpg d6f4e9417276291.jpg 644c1a417276319.jpg

 

Over hjulbuene var det virkelig ille og de ble ikke så verst når jeg var sånn halvveis ferdig.

 

9e9a9a417276360.jpg

 

Dekksidene fikk smake Swisswax Pneu med kost. Fornøyd med Swisswax, så får man se om holdbarheten er like bra. Men har også brukt Autoglym sin plast/gummifornyer tidligere og den er jeg veldig fornøyd med. Holder et par uker også (men nå bruker jeg ikke bilen så mye i dårlig vær da...)

 

bfe09e417276403.jpg

 

Ble dessverre ikke tid til å ta så mange bilder underveis da jeg ville bli ferdig og ikke bruke hele helgen, men ha litt igjen av søndagen. Så hele fredagen gikk med og hele lørdagen.

 

Totalt brukte jeg 10 timer fredag og 6 timer lørdag, totalt 16 timers jobb på kun utvendig shining og motorvask samt plast og crom.

 

Ja forresten så brukte jeg Owatrol Polytrol på all plast og må si jeg er imponert over produktet. Noe grisete påføring, men det fungerer meget bra. Eneste ulempen er vel tørketiden som jo gjør at skal jeg bruke dette så må eier gjøres oppmerksom på ligge/tørketid før han spinner hardt avgårde i drittvær.

 

Avslutning med Collinite 845 voks og må si meg fornøyd med resultatet. Det ble også eier, siden jeg fikk en flaske god italiensk Amarone for jobben :-)

 

Takk for at du kikket innom.

 

db1a4c417276540.jpg c4a37a417276594.jpg 30d2ba417276662.jpg 14d10c417276723.jpg 4d8f4f417276778.jpg

7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg et realt løft! Veldig fin glans i lakken og jeg synes du fikk gjort mye på "kun" 16 timer. Cred!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg et realt løft! Veldig fin glans i lakken og jeg synes du fikk gjort mye på "kun" 16 timer. Cred!

 

Tusen takk. Skulle jeg gjort mer enn det vi avtalte så hadde det nok blitt mye mer våtsliping, men da hadde også tiden gått unna. Men det får vi ta til neste gang, bilen har iallefall nå en grundig detailing utvendig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive