Steinar33

Mercasol understellsbehandling på 2006 mod, tips?

Hei,

Har en 2006 modell Passat som har mye rust under. Verkstedet anbefalte Mercasol behandling.
Det kostet kr 6500 alt i alt.

Kjenner noen til dette? Hørt at en Tectyl behandling koster ca 4500 kr.

Hva anbefaler folket her? bilen har gått 181.000 km, fikk en film som viser rust på mye understell deler og noe karosseri/chassis.. Var vist bare å hugge bilen om 2 år om jeg ikke behandlet bilen før vinteren :)

Filmen er for stor til å legge ved her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes dramatisk ut med at bilen skal hugges om 2 år. De fleste biler blir jo aldri understellsbehandlet, og holder jo i mange flere år. Dette gjelder også Passat da dette er Norges vanligste stasjonsvogn. Men for all del, det er vel en fordel å understellsbehandle om du har rust i understellet, men sørg for at de fjerner det først med sandblåsing (eller hva de enn gjør). Kjenner flere som har blitt lurt ;) 

Mercasol er gode greier btw. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster mer enn 4500 for tectylbehandlig hos thorsen hvis det er rust på bilen.

Da blir den sanblåst, sinkbehandlet og deretter full tectylbehandling.

Det viktigste er at arbeidet blir utført skikkelig, ikke hvilket merke det er på klisset de bruker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok at behandling av bilen din kommer nok på mer en 4500kr.

På skikkelige behandlinger så demonteres alt av innerskjermer og deksler under bilen og bilen vaskes nøye under og står til tørk en stund. På dinitrol behandling som er ganske lik så lar de bilen stå og tørke over natta. Det er det jeg også pleier og gjøre.

Og alt av hulrom skal også behandles som eks kanaler.

Problemet er at det er mange useriøse firmaer i denne bransjen. 

Måtte ta en bekjents hiace som hadde hvert på dinitrol behandling der de skulle også stoppe rust. Det kostet vist 10.000kr

og etter 6 måneder så var rusta på vei ut ienom tektylen. Så de hadde vist bare lagt tektyl rett uten på rusten etter det jeg kunne se.

Så jeg tok bilen skikkelig og fik stoppet rusta og bilen er like fin enda etter 2år. Så det er fult mulig og stoppe rust.

Jeg har selv behandlet mellom 15 til 20 biler så vet litt va jeg prater om.

Synes det er veldig rart at folk kjøper nye biler og lar de ruste i stykker. Alle biler i Norge burde hvert behandlet fra de var nye

og behandlet ofte ienom helle leve tiden så hadde ingen hatt rust problemer lengre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det bilder av biler med div rust skader. Vis en ser på dato på bildene og årsmodellene på bilene som står skrevet så ser en at

mange av disse var ganske nye når bildene ble tatt.

http://filer.norskantirustforening.com/bildegalleri_1/

2006 Mazda 6 bilde tatt i 2014 altså 8 år gammel bil da og rust som dette kommer ikke over natta.

http://filer.norskantirustforening.com/bildegalleri_1/content/Mazda_6_2006_2014__large.html

Alfa Romeo

http://filer.norskantirustforening.com/bildegalleri_1/content/_lfa_Romeo_04_m._Gulv__large.html

vw touran

http://filer.norskantirustforening.com/bildegalleri_1/content/VW_Touran_03_m_large.html

Synes det er synd at ikke flere understels og hulroms behandler bilene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har en 2006 modell Passat som har mye rust under. Verkstedet anbefalte Mercasol behandling.

Det kostet kr 6500 alt i alt.

Kjenner noen til dette? Hørt at en Tectyl behandling koster ca 4500 kr.

Hva anbefaler folket her? bilen har gått 181.000 km, fikk en film som viser rust på mye understell deler og noe karosseri/chassis.. Var vist bare å hugge bilen om 2 år om jeg ikke behandlet bilen før vinteren :)

Filmen er for stor til å legge ved her.

Sporet litt av her men du burde få stoppet rusta raskt. Før det har gått for langt. Under de gammle eu kotroll reglene så måtte det

hvere veldig store rust skader før en bil ikke gikk ienom eu . Vet ikke hvordan det er med de nye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på understellsbehandling er vel som oftest uten rust. Skal det fjernes rust, so blir det fort dyrere!

Eg har brukt Mercansol på ein bil eg hadde før. Veit ikkje om det er bedre enn andre typer, men grunnarbeidet er viktigt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang nye EU kontroll regler: ved rust på bremserør må det byttes. tidligere slapp en unna med å fjerne rusten hvis det ikke var for ille

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk med en film som viser hele understell på bilen, det er rust på typiske deler rundt jul, på stort sett alt, mye av det er slitedeler, men det var rimelig mye brunt i området mellom bak-dekkene og dieseltank, ikke på tanken men i område rundt som er en del av chassis.
Dem skulle ha 6500 kr for å ta bilen, fjerne alt under, steame understell, la det tørke og behandle neste dag. Det er kanskje en ok pris? det var behandling med Mercasol. Det ble nevt dem ville muligens sandblåse enkelte deler før behandlingen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang nye EU kontroll regler: ved rust på bremserør må det byttes. tidligere slapp en unna med å fjerne rusten hvis det ikke var for ille

Javel?

Det er fremdeles en klar vurdering og svekkelse pga rust som må til på en EU kontroll, selv med de mye reglene.

slil var det på de gamle kontrollveiledningene også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle biler i Norge burde hvert behandlet fra de var nye og behandlet ofte ienom helle leve tiden så hadde ingen hatt rust problemer lengre.

Nja..det er faktisk flere bilmerker som sliter med rust på helt andre plasser enn understellet/under bilen, så bilparken vil strengt tatt fortsette å ruste til tross for jevnlige understellsbehandlinger :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel?

Det er fremdeles en klar vurdering og svekkelse pga rust som må til på en EU kontroll, selv med de mye reglene.

slil var det på de gamle kontrollveiledningene også.

Det er det jeg har blitt fortalt av en bilmekaniker nå nylig. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg har blitt fortalt av en bilmekaniker nå nylig.

Be han vise til det i regelverket. Og hvis han finner det, link det hit, for det fikk jeg ikke tilsendt med den nye kontrollinstruksen, verken på kurs med biltrangsynet selv, eller det de har sendt ut i forbindelse med nye regelverk i ettertid.

Rust bremserør har alltid, og er fremdeles klassifisert ganske enkel, det må være svekkelse pga rustangrep.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry jeg gidder ikke å finne frem ting på internett for deg. Hvis du allerede har peiling på dette ser jeg heller ikke meningen.

Ble fortalt at har du fått mangel på dette så må røret byttes

Endret av jonarnes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk vite at jeg hadde rust på bremserørene mine ved siste service for to uker siden (de tok full inspeksjon over hele bilen). Den er EU-OK i desember. Han sa det bare var på pusse de ned for så å smøre opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en lanolin behandling, saueullsfett. Trenger igjennom gammel tectyl og beskytter bra. Kryper inntil 15cm. Koster drøye 2000kr for en behandling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk vite at jeg hadde rust på bremserørene mine ved siste service for to uker siden (de tok full inspeksjon over hele bilen). Den er EU-OK i desember. Han sa det bare var på pusse de ned for så å smøre opp.

Da hadde du trolig bare overflaterust.

På alvorlig rust som svekker rørets evne til å tåle trykk må det utbedres. De fleste anbefaler da nye rør( de skal gå god for rep i flere år)

Men det er i utgangspunktet mangelen / feilen som skal fikses, så man kan fremdeles kappe røret hvor rusten er, og skjøte inn nytt rør.

Sorry jeg gidder ikke å finne frem ting på internett for deg. Hvis du allerede har peiling på dette ser jeg heller ikke meningen.

Ble fortalt at har du fått mangel på dette så må røret byttes

Mange merker (bl.a de jeg jobber med) gjør kun bytte av komplette rør, andre merker skjøter og utbedrer eksisterende rør. Men tar du bilen din på et verksted som fjerner alt svekkelse pga rust med å kappe rør, og skjøte inn nytt - og dette er utført på forskriftsmessig måte mtp korrekt flensing og innfestning etc, så er det godkjent reparasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive