Tiller

Bakplater og pads, hva passer sammen?

Skal kjøpe min første DA maskin med bakplater i størrelse 74mm, 120mm og 150mm.

Hva er reglen for hvilke padsstørrelse som passer på de forskjellige bakplatene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pads skal være litt større enn bakplatene. Eg veit ikkje kva slags pads du har tenkt å kjøpe.

Eg har vel 75mm og 125mm bakplater. Er vel 100mm og 150mm pads eg bruker. (Trur eg)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Har sett en del på Uber pads. 

En annen ting,

hvor ofte skifter en pads mens en holder på med rubbing/polering? Eller holder en pad til hele bilen ved jevnlig rens med padbørste eller trykkluft?

Bare så en vet hvor mye en skal kjøpe inn  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Har sett en del på Uber pads. 

En annen ting,

hvor ofte skifter en pads mens en holder på med rubbing/polering? Eller holder en pad til hele bilen ved jevnlig rens med padbørste eller trykkluft?

Bare så en vet hvor mye en skal kjøpe inn  :)

går ofte fler på grovsteg enn på finsteg. Selv om du renser mettes de ofte til slutt. Hos meg går det oftest fra 4 og oppover store pads og 2-4 pads på mini maskinen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blir nok slitt "før eller siden", så det er greit å ha reserve i tilfelle man mister noen på bakken eller whatever skjer.

Kjøpte inn 4 av hver til siste polering, og noe i litt mindre størrelser i tilfelle jeg ikke kom til (prøvde med ny maskin)

Endre med å bruke 2 av hver type.

Brukte padcleaner spray, så når den begynte å bli mettet etter 3-4 områder så fikk den noen sprut, venta 15-30 sek, og klemte løs oppi vaskebøtta fylt med litt surfex og varmtvann. Klemte og klemte til det ikke kom ut mer, gned litt på gritguarden,  koble på maskina og ga full guffe opp i vaskebøtta til det stoppa å sprute. Satte på lav hastighet og holdt en microfiber inntil mens jeg kjørte litt til. Resultatet ble relativt tørr og ren pute, men var jeg i tvil så brukte jeg en til og lot den tørke på en ledig gritguard

Hadde ikke mye å korrigere jeg da, så grovt ble kun kjørt der jeg hadde våtslipt steinsprut.

Har hatt 2 uhell med polish som fyker veggimellom pga for mye på puta, og det skjer ALDRI igjen hos meg...

Brukte padbørste også faktisk, når jeg holdt den oppi bøtta og kjørte på.

1 pad blir altfor stor risiko, om noe skjer med den så passer det neppe å vente 1-3 dager på ny.

Jeg hadde kompressor stående klar, men kan ikke huske at jeg brukte den. Det ble bra nok etter ovennevnte rens.

Ser for meg at kompressor er en stor fordel på microfiberpads, eller for å gjøre det mer skånsomt enn med børste, men når jeg kun polerer egen bil og vet at kona allerede er sur fordi jeg skulle vært inne for to timer siden så blir slitasje på en pad mindre viktig

Har forøvrig også forsøkt å polere med pads med samme størrelse som bakplata, og det er VELDIG spennende når den plutselig spinner borti lakken. Skjedd tre ganger, og jeg slapp unna med skrekken, men du bør IKKE gamble med å ha noe annet enn at pad > bakplate

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

85mm pads på 74mm plate

145mm pads på 125mm plate

Jeg bruker rundt 4 pads så tar jeg en liten pause og vasker pads :)

Om du kjører for lenge med samme pad på DA maskin så blir pad'n ødelagt pga varme fra maskinen.

Det er min erfaring fra Krauss sin 900 watter ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel egentlig ikke peiling her, men har sett mye tråder om at bakplatene ofte er dårlige og dermed forårsaker mer varme enn nødvendig. Bakplate med litt huller i for ventilasjon og f.eks uber-pads som tåler litt så tipper jeg det kan hjelpe mye.

Ny bakplate vs ekstra pads - koster jo uansett ekstra, så det blir vel opp til hva man foretrekker selv

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rupes pads, 130mm er mot bakplata som er 125 om jeg ikke husker feil. Og arbeidsflaten er 150mm. Rupes sine pads er skråkuttet serru :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rupes pads, 130mm er mot bakplata som er 125 om jeg ikke husker feil. Og arbeidsflaten er 150mm. Rupes sine pads er skråkuttet serru :)

Ok, da gir det mening!

Tegninga derimot!!!???? :blink:

Endret av kermit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tegninga viser bare det polishduden sier. Ø130 mot bakplate, Ø150 arbeidsflate.

Så selges Rupes-pads i topakninger, altså 2 pcs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare eit lite spørsmål, beklager om jeg misbruker tråden.

Vil andre pads enn Rupes sine gå på Rupes maskiner? Uber f.eks.? Eller må en holde seg til Rupes pads? Hvordan er grovhetsklassen ifb med fargene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da gir det mening!

Tegninga derimot!!!???? :blink:

rupes-150mm-foam-pads.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte av Bernhard at det enkleste for å rense pad er å bruke trykkluft og tynn blåsespiss

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rupes-150mm-foam-pads.jpg

Ja, når du ser det i sammenheng med padsa.

Men ikke når tegninga står alene på et hvitt ark... 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når du ser det i sammenheng med padsa.

Men ikke når tegninga står alene på et hvitt ark... 

Er en del saker innenfor detailing som går fra at man overhodet ikke skjønner det, til at det er veldig så åpenbart  :D

Jeg venter fortsatt spent på neste "jammen det var da som faen da"-opplevelse :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

85mm pads på 74mm plate

Om du kjører for lenge med samme pad på DA maskin så blir pad'n ødelagt pga varme fra maskinen.

Du bare vasker pads og klemmer ut produkt, tørker og så klar for ny omgang?

Sørge for at padsa er helt tørre regner jeg med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

85mm pads på 74mm plate

Hvor får du kjøpt 80 eller 85mm pads? Det hadde vært kjekt til vanskelige områder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive