Jump to content
Sign in to follow this  
alextech

Verksted har fylt for mye olje...

Recommended Posts

alextech

Hei!

 

Hadde bilen min på "verksted" for en tid tilbake. (velger foreløpig og ikke nevne navn)

 

Da jeg skulle betale i kassa taster mekanikeren inn 8.5l olje på min A5 2.7TDI. Jeg syns det var litt mye, men tenkte ikke noe over det der og da ettersom jeg ikke husket hvor mye motoren skulle ha. (spec fra Audi).

 

jeg kjørte bilen hjem og tenkte ikke noe over dette helt til jeg en dag så at olje kapasiteten skulle være 6.5L!  Verkstedet har altså fylt 2L for mye. 

Jeg sender straks en mail hvor de setter igang en sak. Og først idag fikk jeg svar.

 

De beklaget seg så mye, da det i dems systemer stod at bilen skulle ha 8.5L. Jeg måtte bare komme tilbake slik at de fikk tappet ut litt olje. Og selvsagt noen kroner refundert for olja.

 

Men jeg tenker som følger. Her har dem jo faktisk påført motoren unødvendig belastning for motoren.. Den har gått fint i ett par uker nå uten at jeg var klar over feilen. Men hvis nå for eks toppakningen skulle ryke? Har jeg noen garantier fra verksted? 

 

Syns ærlig talt det var uproft og ikke nevne dette. Og skal jeg være ærlig syns jeg hele beløpet skulle vært refundert da hele jobben var slurv. Motorrommet var tilgriset i olje. Det er også nevnt i mailen.

 

Så. Hva syns dere jeg skal gjøre nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonlo

Her bør du få dette sjekket. Det skal ikke mye olje for mye over tid før det blir problemer med pakninger, og som du også også nevner, toppakningen. 2 liter for mye olje, er mye..

 

Det at det i deres systemer står at det skal være 8,5 liter har jeg ingen tro på. Høres ut som en billig forklaring på personlig feil, eller forsøk på å belaste kunde for ekstra olje. Ingen av mine systemer indikerer at din bil skal ha noe i nærheten av 8,5 liter olje, og jeg sitter med Mekonomenkatalogen, norsk bildelekatalog og Castrol sin egen, så denne hadde jeg tatt videre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Iallefall krev servicen gratis da du kunne gjort det bedre selv. Si også at du er nøye med bilen, og liker at ting er som det skal være.

Share this post


Link to post
Share on other sites
StianMH

Det er ikke fysisk mulig å fylle på for mye olje i en tiptronic kasse. Det er ganske så spesiell prosedyre for å fylle opp ATF olje. 

 

Men, er det snakk om et vanlig oljeskift, eller ut med converter osv osv osv?

 

På bilen min så går det rundt 9L ATF olje, men når vi skiftet sist så fikk vi ikke inn noe mer enn rundt 7. Ettersom converteren alene tar rundt 2 liter. 

 

Edit:  her har jeg misforstått skikkelig :P

Edited by StianMH

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Det er ikke fysisk mulig å fylle på for mye olje i en tiptronic kasse. Det er ganske så spesiell prosedyre for å fylle opp ATF olje.

Men, er det snakk om et vanlig oljeskift, eller ut med converter osv osv osv?

På bilen min så går det rundt 9L ATF olje, men når vi skiftet sist så fikk vi ikke inn noe mer enn rundt 7. Ettersom converteren alene tar rundt 2 liter.

Motor, ikke girkasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Som tidligere nevnt i tråden er det her tale om menneskelig svikt på verkstedet. Hvis systemet har vist 8,5 ltr så har de slått opp feil bil eller lest feil. Det er mulig at de bare er ute etter å få betalt for 2 ltr ekstra olje med god avanse. Men siden de nå prøver å unnskylde seg med at systemet er feil så må de bære 100% ansvar for feilen. De har ansvar for å bruke systemet sitt riktig. I tillegg til det som er nevnt ovenfor må du være klar over at katalysatoren din og DPF antakeligvis er skadet/ødelagt av denne overfyllingen. Jeg hadde krevd:

 

1. Full tilbakebetaling av alle kostnader knyttet til servicen.

2. At de bærer kostnadene for skifte av katalysator og DPF. (Her kan du få en uttalelse fra et Audi verksted om hvilke følger overfylling av motorolje får for katalysator og DPF. Du kan også Google dette og finne masse dokumentasjon på nett.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bilmagikeren

Mange gode forslag og jeg er enig med resten at dette er jo menneskelig svikt uansett, og de har jo innrømmet feil. Så en sjekk og uttalelse fra merkeversted er vel på sin plass i det minste?

 

Tror heller ikke noe på at det sto feil, isåfall er dette ett stort problem om det skulle være feilaktige opplysninger i systemet til muligens landsdekkende versted. Slike data er vel dobbeltsjekket noen ganger :)?

 

Jeg vet at ett verksted jeg kjenner godt ikke bruker noe annet enn "dataen" for å sjekke hvor mye olje som skal i systemet. De bruker altså ikke bilens "hefte" i bilen. Om dette gjelder andre/alle vet jeg ikke, men det virker som om de mekanikerene stoler ganske blindt på "dataen"..

 

Lykke til, håper det ordner seg til det beste for deg!

Share this post


Link to post
Share on other sites
alextech

Hei og takk for svar alle.

 

Som vanlig får man god hjelp her inne.

 

Ettersom svarene er som de er ønsker jeg og nevne at "verkstedet" er NAF...

Så hvis jeg har forstått dere riktig burde jeg få en uttalelse fra Audi/Møller om hva som burde sjekkes ved en slik overfylling. Deretter be NAF dekke samtlige kostnader dette medfører. 

 

Som jeg skrev er jeg virkelig bekymret for "senskader" relatert til dette.. Motoren har fått seg ett rykk nå, og det kan skade seg om noen mnd for alt jeg vet. Da vil jeg være 100% sikker på at jeg er dekket opp, og at NAF skal ta denne kostnaden...

 

Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
alextech

...du og oljefylling ass....

:P

 

Haha, er jo ikke min skyld!  :mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

For det aller første, uavhengig av personlig feil eller lignende;

Etter hvert oljeskift SKAL motor startes, sjekkes etter potensielle lekkasjer fra oljefilter feks. Og peile/kontrollere oljenivå! Mangel på det siste er utelukkende slurv i mine øyne.

Senskader etc hadde derimot ikke gjort at jeg hadde mistet nattesøvnen, men dersom dette er såpass sannsynlig på VW/Audi, så skal jeg verne om nye volkevogna med argusøyne for å si det slik..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Juffen

Har du sjekket fysisk med peilepinn at det er for mye olje, eller er det kun på fakturaen det viser at du har betalt for mer olje enn bilen skal ha?

Tenker at det er jo ikke "mekanikeren" som lager faktura.

Han rabler vel bare ned ett tall på en lapp som han leverer i kundemottaket, og da er det vel ikke akkurat skjønnskrift....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Provenzan0

De har ikke bare skrivd 2l for mye for litt ekstra kroner da? Høres helt usansynlig ut at ett naf verksted klarer å fylle 2l for mye... eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Har aldri stolt på naf så det forundrer meg ikkje.

Husker me fyllte for masse på en golf 2, da sto de kvit røyk etter bilen i 10 minutt, så var det passeligt etterpå.

Har du sjekket fysisk med peilepinn at det er for mye olje, eller er det kun på fakturaen det viser at du har betalt for mer olje enn bilen skal ha?

Tenker at det er jo ikke "mekanikeren" som lager faktura.

Han rabler vel bare ned ett tall på en lapp som han leverer i kundemottaket, og da er det vel ikke akkurat skjønnskrift....

Det er ikkje peilepinne på aktuell bil. Kun elektronisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spiffster

Det kan være at mekanikeren har slått opp 2.7 TDI på en annen Audi og tenkt at alle 2.7 TDI er like. Jeg hadde en 2008 A6 2.7 tdi som trengte 9.2 liter motorolje dersom oljefilteret ble skiftet sammen med oljen. Alternativt 8 komma et eller annet uten filterskifte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RonnyD

Hadde også min bil på merkeverksted (vw) i februar, og da hadde de fylt alt for lite. Greit og kjøre bilen på merkeverksted, men hvis du har en gammel dritt bil som meg, så er ikke det dermed sagt at mekanikeren kan noenting om gamle biler. Kjedelig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Hadde også min bil på merkeverksted (vw) i februar, og da hadde de fylt alt for lite. Greit og kjøre bilen på merkeverksted, men hvis du har en gammel dritt bil som meg, så er ikke det dermed sagt at mekanikeren kan noenting om gamle biler. Kjedelig!

Hvis man kan noe om nye biler, så er det hvertfall ikke mer komplisert med en gammel..

Men man har på merkeverksted sannsynligvis også de som ikke er like interessert/kunnskapsrik der også..

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Er det merkeverksted? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde trua gjennom full test og sjekk av motor. DU har kjørt en stund og jeg vil ikke se bort ifra at det kan bli trøbbel siden.

 

Hadde lignende sak i Drammen for noen år siden. Vi er rett ved et ganske så stort lakkeringsverksted som tilhører en kjede. De hadde det visstnok ganske så gøy med å grisekjøre bilene som var innom. På vinteren så var det en rimelig sprek golf innom. I 20 blå var det full gass og en runde rundt kvartalet. Så jo omtrent slipestøvet stå ut av pottene på den. Vi ringte eier og han var den rolige typen men siterer han:"Det var trist og utrolig kjipt for de, for jeg er ikke typen du kødder med og forventer at gir seg". Han fikk vel full overhaling av motor for det var det han krevde for å ikke bli høylytt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ODDATLE

Vær også klar over at ved for høyt oljenivå på en turbomotor, kan det hindre retur av olje fra turbo. Da ryker lageret, det tåler ikke trykk og turbohavari er resultatet. Verd å sjekke hvor høyt oljeretur er på din motor....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...