cheffen

Punktering - beste løsning?

Kom hjem til punktert dekk i dag. Pappspiker i dekket foran på førersiden. Ford Mondeo 2011. Litt korttenkt dro jeg ut spikeren.. Skjønte etterpå at det var litt dumt med tanke på å bruke skum.

Vurderer å bare sette på et vinterdekk i stedet for å bruke skum. Vinterdekkene er mindre enn sommerskoa (215/55R16 mot 225/50R17). Går det greit? Eventuelt flytte et av sommerdekkene fram og sette vinterdekket bak. Tenker på slitasje på drivlinje og sånt (dette kan jeg lite om).

Setter stor pris på alle innspill :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klask på et vinterhjul, og kjør til nærmeste dekksjappe, Vianor og Dekkmann feks plugger et dekk på 5 min for 150-200kr.

Evt. Reservehjul om du har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reservehjul er det dårlig med, bare skum. Setter på et vinterdekk i kveld da, så tar jeg en tur til nærmeste dekkforhandler i morgen tidlig. Planen var hele tiden å få fikset det så raskt som mulig, men ser at først post kan gi inntrykk av at jeg hadde tenkt å kjøre mye med vinterdekket på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klask på et vinterhjul, og kjør til nærmeste dekksjappe, Vianor og Dekkmann feks plugger et dekk på 5 min for 150-200kr.

Evt. Reservehjul om du har det.

450kr på dekk1. De er sluttet å plugge dekk fra utsiden, derfor blir det så dyrt nå.

Biltema/jula selger pluggsett for ca 200kr, jeg tror det er 5-10 plugger i settene. Du kan også supplere med løse plugger hvis du går tom. Kan gjøres uten å ta av hjulet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt ville jeg ha satt på vinterdekk, for så å plugge det f.eks hos vianor e.l Skum ville jeg ikke brukt! Lykke til:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

450kr på dekk1. De er sluttet å plugge dekk fra utsiden, derfor blir det så dyrt nå.

Biltema/jula selger pluggsett for ca 200kr, jeg tror det er 5-10 plugger i settene. Du kan også supplere med løse plugger hvis du går tom. Kan gjøres uten å ta av hjulet.

Pluggsett som du nevner fra Biltema/Jula er kun en nødløsning og langt ifra like holdbar som å plugge dekket innenfra.

Om jeg ikke husker helt feil så har ikke dekkverkstedene lov til å plugge dekk utenfra lengre.

Men settet du nevner er absolutt verdt å ha i bilen sammen med en liten kompressor :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggsett som du nevner fra Biltema/Jula er kun en nødløsning og langt ifra like holdbar som å plugge dekket innenfra.

Om jeg ikke husker helt feil så har ikke dekkverkstedene lov til å plugge dekk utenfra lengre.

Men settet du nevner er absolutt verdt å ha i bilen sammen med en liten kompressor :-)

Uten å dra nytt regelverk inn i bildet, så har jeg aldri opplevd at holdbarhet har vært problem med å plugge fra utsiden, og jeg har plugget en hel del dekk siste 10 årene.

De dekkskader som er mulig å plugge har jeg aldri opplevd noe trøbbel med i etterkant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det å hente frem jekken etterpå. Hadde vært gull om Vianor lokalt kunne tatt det på rappen i morgen tidlig, så slipper samboeren å busse til jobb.

Vurderer å kjøpe meg et reservehjul nå.. Tror ikke det er rare skaden som skal til før skum ikke funker.

Takk for innspill - og fortsett gjerne diskusjonen om plugger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man har tatt dekket av felgen og sjekket for skader på innsiden, tror jeg det er lov. Har en stor Vianor-forhandler nede i veien og de plugget dekket til fatter på 5 min og til 200kr for 3 uker siden. Aldri verden at de tok av dekket på den korte tiden, så her var det god gammeldags plugging.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt ville jeg ha satt på vinterdekk, for så å plugge det f.eks hos vianor e.l Skum ville jeg ikke brukt! Lykke til:)

Hvorfor ikke skum fortesten? Jeg brukte det på min gamle firmabil, det holdt tett i to år før bilen ble byttet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum og nye regler for dekktrykksensorer er heller ikke alltid bestevenner, og prisen pr sensor er i tilfelle heller ikke ubetydelig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å vimse for langt off-topic, men disse kravene om dekktrykksensor, gjelder det kun nye biler, eller gjelder det f.eks. meg når jeg skal ha nye dekk igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun nye biler (foreløpig)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt problem er løst, så for min del er det bare å gå off topic. Men trådtittel vil selvsagt ikke være helt dekkende for diskusjon om dekktrykksensorer :)

Det punkterte dekket ligger for øvrig nå i bagasjerommet og venstre forhjul er et bevis på at bilen savner vinteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum og nye regler for dekktrykksensorer er heller ikke alltid bestevenner, og prisen pr sensor er i tilfelle heller ikke ubetydelig..

Såklart, det hadde jeg ikke tenkt på.

Men jeg har en Leaf 2014, denne er uten dekktrykksensorer. Er det da noe som helst i veien for å bruke skum? Det er jo veldig enkelt og greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverte dekket på Vianor i dag morges. Ferdig plugget til 250. Usikker på hvordan det ble gjort. Hører med dem når jeg henter det i morgen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket ble plugget fra innsiden. Da hullet var veldig nærme veggen ble det også lagt inn et innlegg. Potte tett nå, men må følge ekstra nøye med på tilstanden fremover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca halv pris ifht. dekk1.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et krav at dekkverkstedet skal ta dekket av felgen for å se at ikke dekket er skadet på innsiden.
Mange oppdager punkteringen etter å ha kjørt med alt for lite luft slik at innerliner på dekket har gått i oppløsning fordi gummien har blitt most mellom asfalt og felg. Da må man bytte dekket.

Når man har tatt dekket av er det ingen grunn til å bruke "larve", mye bedre å plugge det fra innsiden, mye mer holdbart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive