kermit

Tørke/buffe voks

Når voksen har tørka/herda og den er klar til å buffes av...

...spiller det noen rolle hvor mye krefter du bruker og hvor mye du gnur og gnikker?

Er det best å tørke lett over eller bruke litt krefter? Risikerer du å ta med deg all voksen om du bruker for mye kraft?

Endret av kermit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du risikerer ihvertfall å lage riper hvis du drar til for hardt, spesielt på myk lakk.

Det er ikke nødvendig å ta i. La kluten gjøre mest mulig av jobben, og gni over så mange ganger du trenger til du ser at overskuddet er tørket bort :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde SV autobahn på felgene i dag. Var ikke så lett å se om det lå igjen rester (pga fargen på felgen), så brukte mye krefter når jeg skulle tørke av.

Men uansett, hvor lang tid lar dere bilen stå tørt etter at dere har lagt på voks?

Måtte bruker bilen ca 1 time etter at jeg hadde buffet av + at det regnet. Regner med at dette påvirker resultatet i stor grad...? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvilken lakkbeskyttelse man bruker, enten det er voks, sealer eller coating. De fleste trenger uansett å herde en stund for å maksimere resultatet. Kanskje alt fra et par timer til et par døgn. Dersom lakken blir utsatt for f.eks. regn så vil det nok kunne påvirke resultat til en viss grad, men jeg tror ikke det vil ha de helt store kosekvensene dersom den får stå tørt etterpå.

Du finner det jo ut etterhvert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde SV autobahn på felgene i dag. Var ikke så lett å se om det lå igjen rester (pga fargen på felgen), så brukte mye krefter når jeg skulle tørke av.

Ikke lurt å bruke mye krefter, det gir riper og gir liten mening hvis du ikke ser hva du skal tørke av. Autobahn er noe av det enklere å fjerne. ;)

Hvor lenge voksen skal ligge på avhenger av f. eks produkt, underlag, temperatur og luftfuktighet. Alt fra 10 sekunder til 2 timer kan være nødvendig hvis en vil slippe oljete voks.

Det er dog bedre å tørke av for tidlig, enn for seint. Sjansen for å skade underlaget når en bruker makt for å fjerne hardtsittende voks er absolutt tilstede.

Det eneste som kan gi ekstra arbeid ved å fjerne voksen tidlig, er at den er oljete og og krever gjentatt lett buffing med kluten. Bruk aldri mye press, la mikrofiberene gjøre jobben.

Jeg har et triks. Jeg tørker over med en gang for å fjerne det meste. Det metter lakken skikkelig med produkt og etterlater en syltynn hinne. Deretter bytter jeg til ny ren klut og går over en gang til etter 10-15 minutter.

En siste buffing noen timer senere, med nok en ren klut, gir det lille ekstra når det gjelder glans. ;)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et triks. Jeg tørker over med en gang for å fjerne det meste. Det metter lakken skikkelig med produkt og etterlater en syltynn hinne. Deretter bytter jeg til ny ren klut og går over en gang til etter 10-15 minutter.

En siste buffing noen timer senere, med nok en ren klut, gir det lille ekstra når det gjelder glans. ;)

Du tørker over før voksen begynner å tørke/haze, og lar så den tynne hinnen som er igjen ligge i 10-15 min før den igjen blir fjernet? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tørker over før voksen begynner å tørke/haze, og lar så den tynne hinnen som er igjen ligge i 10-15 min før den igjen blir fjernet? 

Oh yes! ;)

Det skal sies at jeg rolig "maserer" voksen inn i lakkeporene når den påføres så lakken er mettet med LSP. Overskytende produkt blir lettere å fjerne når det tas med en gang. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lurt å bruke mye krefter, det gir riper og gir liten mening hvis du ikke ser hva du skal tørke av. Autobahn er noe av det enklere å fjerne. ;)

Hvor lenge voksen skal ligge på avhenger av f. eks produkt, underlag, temperatur og luftfuktighet. Alt fra 10 sekunder til 2 timer kan være nødvendig hvis en vil slippe oljete voks.

Det er dog bedre å tørke av for tidlig, enn for seint. Sjansen for å skade underlaget når en bruker makt for å fjerne hardtsittende voks er absolutt tilstede.

Det eneste som kan gi ekstra arbeid ved å fjerne voksen tidlig, er at den er oljete og og krever gjentatt lett buffing med kluten. Bruk aldri mye press, la mikrofiberene gjøre jobben.

Jeg har et triks. Jeg tørker over med en gang for å fjerne det meste. Det metter lakken skikkelig med produkt og etterlater en syltynn hinne. Deretter bytter jeg til ny ren klut og går over en gang til etter 10-15 minutter.

En siste buffing noen timer senere, med nok en ren klut, gir det lille ekstra når det gjelder glans. ;)

Kanskje du burde posta dette innlegget i tråden om tips og triks som er aktiv her no! Eg skal i alle fall prøva dette ved neste voksing.

Tar du grovtørken panel for panel medan du legg på voks? :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh yes! ;)

Det skal sies at jeg rolig "maserer" voksen inn i lakkeporene når den påføres så lakken er mettet med LSP. Overskytende produkt blir lettere å fjerne når det tas med en gang.

Skal prøves :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også metoden som ØHN nevner her. Deler opp bilen og buffer nesten med en gang. Lettere å buffe og mindre kjangs for å få skjolder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive