Jump to content
Sign in to follow this  
mmosberg

Bremselufting med påsatt trykk - Kommer luftbobler

Recommended Posts

mmosberg

Etter at jeg hadde av caliperne på Audien for lakkering opplever jeg litt problemer med lufting av bremsene. Problemet består i at det kommer luft hele tiden. Har bygget om en trykksprøyte fra Jula som etterfyller reservoiret slik at jeg slipper å etterfylle bremsevæske hele tiden. Har satt et manometer på denne. Se bilde:

 

post-8062-0-27552400-1432913390_thumb.jp

 

Problemet jeg har er at det kommer luft ut av nippelen på caliperen hele tiden. Kan kjøre litervis med bremsevæske igjennom ,men luften vil ingen ende ta. Men er dette reell luft fra bremsesystemet, eller kan det være at det suges luft inn gjennom gjengepartiet på nippelen? Har prøvd alle forskjellige grader av åpning av nippelen, men det kommer luft med 1/4, 1/2, 3/4 og 1 hel omdreining åpning. Se bilde av slange med luft under:

 

post-8062-0-24832800-1432913437_thumb.jp

Det er relativt store luftbobler som kommer ut og ikke mikrobobler som det kan se ut som på bildet.

 

Den eneste måten jeg klarer å få luftboblene til å forsvinne er ved å lufte med trykk lavere enn 0,5 bar i beholderen. Men da siger det bare såvidt bremsevæske igjennom og det tar ca 1/2 time å blø igjennom 4 dl bremsevæske. Ved trykk over 0,5 bar og opp til ca 1,5 bar kommer det luftbobler hele tiden. Så spørsmålene jeg gjerne vil ha svar på er:

1. Er det falsk luft som jeg antyder kan suges inn i gjengepartiet til nippelen (ejektor effekt) som jeg opplever, eller er det reell luft fra bremsesystemet?
2. Opplever andre at det kommer luft uavbrutt med denne typen lufting?
3. Kan jeg få svar fra en mekaniker om hvor mye trykk som egentlig skal brukes? I ELSAWIN står det ingeting bortsett fra "still inn riktig trykk....". Og Googler man dette spørsmålet får man alt fra 0,5 til 2,0 bar som fasit.

På forhånd takk for hjelpen :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sekse

Brukte en proffversjon av noe lignende du har laget for å lufte bremsene på R`n min for noen uker siden.

 

Har du bilde av lokket du bruker på bremsevæskebeholderen som slangen fra trykkannen går inn på?

 

3: Husker ikke hvor mye trykk den proffversjonen hadde men det var overraskende mye.

 

1: Null problemer med luft som kom ut da.

 

2: Bruker samme patent som deg med slange på nippelen og da kommer det ikke inn nevneverdig med "falskluft".

 

 

Få med deg en venn til å lufte på den tradisjonelle medtoden, en som pumper på pedalen og en som lufter. Se om det løser seg da.

Share this post


Link to post
Share on other sites
EspenL

Hadde nøyaktig samme problemet når jeg brukte en håndpumpe til å lufte mine bremser. Endeløse bobler. Kom aldri til bunns i det, men jeg hadde en sterk mistanke om at luften ble sugd inn mellom nippelen og slangen. Med en gang jeg gikk over til gamlemåten (åpne, trykk inn bremsepedal, lukke, slippe bremsepedal, repeat) kom det en fri flyt av bremsevæske uten bobler.

 

EDIT: Så nå at du hadde trykket på beholderen, ikke på nippelen. Men uansett; prøv gamlemåten uten trykk :)

Edited by EspenL

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Har du bilde av lokket du bruker på bremsevæskebeholderen som slangen fra trykkannen går inn på?

 

 

Har ikke bilde av lokket. Kjøpt i sin tid på Bilxtra. Den typen som man kobler på et dekk for å trykksette. Jeg har satt en nippel/dryppnese på innvendig i lokket slik at ny bremsevæske ikke renner ut innvendig i lokket, men drypper ned i reservoiret sin sil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Hadde nøyaktig samme problemet når jeg brukte en håndpumpe til å lufte mine bremser. Endeløse bobler. Kom aldri til bunns i det, men jeg hadde en sterk mistanke om at luften ble sugd inn mellom nippelen og slangen. Med en gang jeg gikk over til gamlemåten (åpne, trykk inn bremsepedal, lukke, slippe bremsepedal, repeat) kom det en fri flyt av bremsevæske uten bobler.

 

EDIT: Så nå at du hadde trykket på beholderen, ikke på nippelen. Men uansett; prøv gamlemåten uten trykk :)

 

Får få med meg en kamerat å prøve gamlemetoden. Merkelig allikevel dette med den luften :-)  Dette er jo den metoden som "alle" verksted bruker nå for tiden.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nattis

Har du en enveis ventil på slangen som går til beholderen? Eneste jeg kan komme på, men det virker jo ikke som det er dette som er problemet, men man vet jo aldri. På de du får kjøpt hos biltema så er det ihvertfall en slik ventil på, men er godt mulig det er en slik du har. Vanskelig å se. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jonarnes

Når jeg har opplevd dette er det hovedsylinderen som har tatt kvelden. Men da har jeg benyttet meg av pumpe på pedallen metoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nordlands

Jeg fant dette, som skal være for nyere VAG med ESP:

 

 

Altså nærmeste kaliper først og over 2 bar trykk. Dette i motsetning til eldre VAG som etter det jeg kan finne skulle luftes i vanlig rekkefølge, lengst unna først, og med under 1 bar trykk. Til sammenligning er prosedyren for min BMW E60 lengst unna først og under 2 bar.

Edited by Nordlands
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paoletti Racing

Har gjordt dette xxxxx antall ganger da jeg har jobbet som bilmekaniker.

Det som ALLTID har fungert er ganske enkelt!

 

Sørg for at det er nok væske i beholderen, ta av lokket.

Begynn med hjulet som er lengst fra beholderen, løsne nippelen på calipperen og sett på en gjennomsiktig slange som går nedi en tom flaske.

Vent...

 

Det SKAL begynne og renne av seg selv, og ved hjelp av slangen skal du kunne se når det er stopp på luft.

 

Måtte noen ganger bruke lufter som suger væsken ut av nippelen, men det er stort sett på eldre biler der smuss fra caliperstempel o.l tetter utløpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Jeg fant dette, som skal være for nyere VAG med ESP:

 

 

 

Altså nærmeste kaliper først og over 2 bar trykk. Dette i motsetning til eldre VAG som etter det jeg kan finne skulle luftes i vanlig rekkefølge, lengst unna først, og med under 1 bar trykk. Til sammenligning er prosedyren for min BMW E60 lengst unna først og under 2 bar.

 

På det nest øverste punktet står det: "Only place brake pedal load device on brake system during assembly, then bleed."

 

Betyr dette at pedalen skal være nedtrykket når systemet blødes? Eller kun ved montering?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Vi bruker lignende verktøy på jobb, og selv om der ikke er luft i systemet vil det komme luftbobler i sugeslangen med trykkluft. Bremsepedal skal ikke trykkes ned når du lufter med trykkluft og suger fra kalippere.

Edited by tr86
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Vi bruker lignende verktøy på jobb, og selv om der ikke er luft i systemet vil det komme luftbobler i sugeslangen med trykkluft. Bremsepedal skal ikke trykkes ned når du lufter med trykkluft og suger fra kalippere.

Hvor mye trykk bruker dere på jobben din?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

For å være fryktelig ærlig; aner ikke.

Kompressor er tilkoblet hele anlegget oppe på verkstedet, og vi har ikke manometer på luftere, så noe trykk kan jeg ikke svare på.

De du får kjøpt på biltema funker forsåvidt også veldig bra til formålet, og har bruk slik i årevis uten problem:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

I ELSAWIN står det følgende om trykk:

 

post-8062-0-57508000-1432932431_thumb.pn

 

Har funnet ut at denne VAS 5234 bremselufteren kan settes på enten 1 eller 2 bar av operatøren. Er vi så heldige å ha en VW/Audi mekaniker på forumet som kan fortelle hvilket trykk som skal brukes? Jeg er ikke så veldig interessert i å ha på så mye trykk at reservoiret hopper av hovedsylinderen med påfølgende bremsevæskeutblåsning i motorrommet på bilen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Caladan

Problemet er at det kommer luft inn mellom gjengene på luftenippelen. Teflontape på gjengene løser dette enkelt og medfører ingen problemer. Det er tuppen av nippelen som tetter for bremsevæsken, og ikke gjengene, når du skrur til nippelen - så det er ingen fare å bruke teflontape på gjengene. Noen smører fett på gjengene med samme effekt. Har selvbrukt teflontape etter å ha opplevd samme problem som deg. Det ble tett som en potte. Du finner forresten flere klipp på YouTube som tar for seg dette problemet. Her er link til en som bruker teflontape: 

 

Edited by Caladan

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Jeg løser dette problemet med luftbobler ved å ta det ganske sakte. Da kommer det ikke luft. Men uansett tror jeg ikke de boblene som kommer representerer noe problem. At det trekkes noe luft ned mellom gjengene og går rett ut igjen gir ikke noe luft i systemet. 

 

Jeg ville vært forsiktig med petroleumsbasert fett. Det kan ødelegge for bremsevæsken og tetningene dersom det blander seg med bremsevæske. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...