pejourdan

Støp rett på asfalt

Har en garasje med asfaltert dekke.

Denne har nok satt seg godt og er ferdig innkjørt for mange år siden, derav kjørespor fra dekkene.

IMG_0035_zps3rudpzxp.jpg

I og med at denne ikke er 100% plan så er ønske å støpe et "tynt" dekke for å få den plan.

Er det mulig å støpe direkte på asfalt eller må asfalten fjernes?

Asfalten er sammenhengende gjennom 3 garasjer så ønsker ikke å stake ut asfalten om jeg ikke må.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan støpe direkte på asfalten og vil anbefale deg å klosse opp armeringsnett som skal ligge midt i tykkelsen av hvor høyt lag betong du skal støype på. Er det lite avvik på høyeste og laveste nivå på gulvet ditt i dag, så bruker du bare avrettingsmasse. :)

Endret av XSHINE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I garasje så anbefales det å støpe minimum 6 cm,og siden det bør være fall ut mot porten så blir det en del mer en 6 cm innerst i garasjen. Så viss du skal ha et bra resultat uten at det sprekker opp må du nok til med en minigraver og grave ut litt.

Avretting på asfalt for å kjøre bil på er ingen god ide,da avrettingsmasse ikke er så sterk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke kverulere på det du sier Christer R for det er helt rett og et godt tips :-)

Dog går det fint an å støype rett på asfalt (forstår poenget ditt var i forhold til høyden på dekke), i dette tilfelle må det jo lages skrått innhogg ved portåpning og dørstokken til boden må forhøyes ved støping med betong. Avrettingsmasse kan fint brukes, men da selvsagt ikke i flere cm, vanskelig å se ut fra bilde men kan nok komme langt med inntil 1cm. Epoxy eller annet sterk bindende overflatebehandlig er å foretrekke i tillegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok litt høyere innnerst i garasjen.

Veggen som viser i bakgrunnen er revet og boden innenfor har et "betongdekke".

Spørsmålet er hvor tykk avretningsmassen eller betongdekke må være for å tåle vekten av en bil?

Så lenge de er heft nok i asfalten så hadde jeg håpet å slippe minigraver, fjerning av asfalt osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen til Christer R er klart det smarteste og dyreste valget. Det jeg prestenterte er også en fullverdig løsning, men mer jobb med støpingen. Personlig ville jeg ikke spart på noe og gravd ut, men nå skulle jeg besvare det du ville ha svar på. Støper du 6cm+ med 5mm jern og armeringsnett blir det bra nok. Du må muligens lage skrått innhogg ved port og gjerne legge dreneringsrenne forran. Regner med takhøyden din kan tape 6cm+ uten at du lider. :)

Avrettingsmasse vil jeg ikke anbefale over 1cm med vekt av bil uten at jeg er noen ekspert på avrettingsmasse. Ville ha hørt med en fagkyndig på proff avdeling på et byggevarehus eller leitet på nett etter spesifikasjoner rundt høyde og belastning. Ville som tidligere nevnt brukt epoxy eller lignende overflatebehandlig. Avrettingsmassen oppnår ikke lik styrke som betong grunnet setting, blanding og jern som ikke binder.

Endret av XSHINE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dette tilfelle så er jeg ikke interessert i å bruke for mye på denne garasjen.

Forhåpentligvis så blir det hus etterhvert og da kan heller pengene fly avgårde :P

Her er et par andre bilder som viser hvordan garasjen er:

IMG_0125_zpshmbgaa0y.jpg

IMG_0033_zpsosg1qeaf.jpg

Sluk ligger allerede ute for de tre garasjene så vil ikke behøv rist/sluk rett utfor garasjen.

Dersom jeg ikke behøver å miste mer enn 6-8cm høyde ved støp så er dette meget aktuelt.

Takk for gode svar! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har samme problemstiling i min garasje, hvilken løsning gikk du for?

Er det kanskje mulig å lime fliser direkte på asfalten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å legge fliser på ujevnt underlag, som man har tenkt å kjøre bil på, er nok ikke det smarteste.

Du må isåfall bruke et eller annet for å fylle opp, sånn at flisene har underlag over alt. Da er jo viktig at det "et eller annet" som brukes for å fylle opp, er sterkt nok til at det kan kjøres på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt både her og hos diverse gulvleggere.
Anbefalingen er å fjerne asfalten og deretter støpe med armeringsnett.

Takk for alle svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Det er jo svært kjedelig og måtte kvitte seg med asfalten, men det må kanskje bli løsningen som jeg også må gå for da.

Takk for lånet av tråd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive