kermit

Hvilken DA poleringsmasking?

Dette blir første gangen jeg tar i en poleringsmaskin.

Er det veldig stor forskjell på CarWise DA og Rupes LHR 21ES - bortsett fra prisen? :lol:

Kan jeg sette på en 15 bakplate på Rupes 21? Mener jeg har lest dette et sted.

Har en Audi A5, så ønsker kun det beste til denne bilen!

Evt. andre gode maskiner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke maskinen du linker til (CarWise). Rupes er dyrt, men det er meget gode maskiner med høy kvalitet. De selges også i kit med produkter, puter, MF osv dette trekker opp prisen litt og gjør det urettferdig å sammen ligne med kun maskin fra et annet merke. 

I det siste kommer det fler og fler kopier av Rupes som også er et godt alternativ. Kan anbefale North Detailing maskinene til Bilnerden. Gode maskiner som er efetive og mye for pengene. Disse ligner de store maskinene til Rupes. 

Vil du ha en enda billigere maskin som også er god så kan jeg anbefale DAS6-p. Litt mindre utkast enn de større maskinene, men den har stor motor så den er likevel effektiv. SDA-8 er ganske lik DAS6-p.

Jeg har kun testet 1 maskin fra Rupes og det er Duetto. Godt stikkord for denne maskinen er komfort. Den er utrulig stabil å kjøre og vibrerer tilnærmet ingenting iforhold til mange andre DA maskiner.

Legger ved en link til en test jeg har laget der jeg tester Duetto, PDA-15 og DAS6-p side om side. 

Hvis du ser på de aller billigste maskinene på markedet så må du huske på det at i mange tilfeller får du det du betaler for. Tenker da på de maskinene som du får for under 1000 lappen. DAS6-p er den billigste maskinen jeg har testet som også er en god maskin. Vær obs på at denne maskinen kan være litt "røff" med putene dine hvis du kjører hardt og lenge på en pute. Dette gjelder DA maskiner generelt, men de fleste som opplever dette har brukt denne maskinen. 

Endret av Øyvind G
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har North Detailing PDA-21, denne kan buke bakplaten fra North Detailing PDA-15 også. I tillegg har jeg en som tilsvarer Das6-pro/North Detailing SDA-8.

PDA 21 korrigerer effektivt og får kjapt opp varmen i panelene. Den er litt brutal på de trange stedene, så der kommer DAS6-pro kopien til sin rett, sammen med mindre pads på en 75mm bakplate. Du klarer det fint med DAS6-pro også, men der tar litt lengre tid. Er det bare vaskeriper det er snakk om holder vanligvis Das6-pro rikelig.

I disse to maskinene får man alt man trenger, uten å bla opp for mye penger. Jeg har ikke prøvd rupes sine, men jeg tror det er ca. samme maskinen med annet navn og pris.

Skal du bare ha èn maskin ville jeg kjøpt SDA-8/DAS6-pro, og senere supplert med en større/kraftigere maskin hvis du føler du trenger det. Denne maskinen er uansett grei/nødvendig å ha i tillegg om du har en større maskin :)

En mellomting er vel PDA-15, men den kan ikke bruke spotpads til trange steder, og er fortsatt litt brutal langs kanter vil jeg tro..

Endret av Marius Engel
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg går for èn allround DA maskin i førsteomgang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veeeldig fornøyd med Rupes Duetto'n min :-) Bruker bare den nå. Har en roterende, Flex DA, Krauss DA, men Duetto med riktig teknikk og deres polisher fungerer på alt fra myk lakk til keramisk Mercedes-lakk. Blir ikke sliten med Duetto heller da den gjør jobben uten press kontra de andre jeg har.

Skal kjøpe en Mini av Concours også, greit å ha til dørkarmer og smådetaljer. Veldig fornøyd med servicen deres, anbefales på det sterkeste!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veeeldig fornøyd med Rupes Duetto'n min :-) Bruker bare den nå. Har en roterende, Flex DA, Krauss DA, men Duetto med riktig teknikk og deres polisher fungerer på alt fra myk lakk til keramisk Mercedes-lakk. Blir ikke sliten med Duetto heller da den gjør jobben uten press kontra de andre jeg har.

Skal kjøpe en Mini av Concours også, greit å ha til dørkarmer og smådetaljer. Veldig fornøyd med servicen deres, anbefales på det sterkeste!

Er veldig fornøyd med Duetto selv som sagt pga. den er så god å stabil å kjøre. 

Det skal sies at du kommer ikke til overalt med Duetto da den ikke takler kurver så godt. Når jeg tok 240 brukte jeg Duetto mye, men f.eks på bagasjelokket mitt opp mot bakrute måtte jeg bruke roterende og spotpad da Duetto "stoppet" når jeg kantet med den. 

Det er sikkert mulig å komme i mål på slike steder med bare Duetto, men jeg synes det er verdt å nevne for en som er ute etter 1 maskin. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en carwise og en flex DA. Begynte med carwise og bar forsåvidt fornøyd, men den har litt stor bakplate og den er vanskelig å skifte. Det betyr at du må helst ha 18cm pads for å ikke risikere at bakplaten slår i bilen. Det igjen gjør at trange plasser blir veldig vanskelig.

Ja, carwise er rimeligere, men flex'en (som forsåvidt kan sammenliknes litt med rupes) er mer effektiv.

Jeg ville gått for en bedre maskina enn carwise med en gang, så kjøper du deg ikke frustrasjon med bakplaten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er masse variabler her!

Men 2 grove, 2 medium og 2 fine puter til å begynne med kanskje for å teste ut polering?

Brukes uber pads, blir det da 2 gule, 2 oransje og 2 grønne.

Det selges og ofte 3 pack med småe poleringsflasker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle putene passer til de forskjellige maskinene?

Samme "pantet" på alle maskinene? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle puter passer til alt, det kommer an på dimensjonen på bakplata.

Jeg har carwise DA og pda-15.

Kjøpte mindre bakplate til carwisen en måned før jeg fikk pda-15, men på vårpoleringa ble det kun brukt pda-15.

Pda-15 kom også med en mindre bakplate, så jeg byttet rett over til denne pga putene jeg bruker ikke er så store (før jeg skjønte at puter skulle ha større dimensjon enn bakplate)

Har ikke så mange trange steder på superben og maskina var stabil å kjøre uten så mye vibrasjon som på carwise.

Beholder carwise pga standardfeste for bakplate, så interiørbørste og evnt fremtidig enda mindre bakplate passer.

Pda-21 hadde ikke kommet når jeg kjøpte så jeg slapp å ta stilling til det, og jeg har ikke mye å korrigere på egen bil.

Skulle jeg i dag vært uten maskin burde jeg kanskje gått for sda-8 og pda-21, eller kun rupes duetto. Har ingen erfaringer med duetto, men folk virker å være svært fornøyde og man gjøre det enkelt med 1 produsent av polish pads og maskin.

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper denne http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=675

Hvilke puter og div. utstyr trenger jeg da?

Den maskinen er i alle fall en meget god allrounder til den prisen. Kjøper du puter i 150mm passer disse fint, Evt 130-150. Hos samme butikk får du pakke med menzerna polish og uber puter. Så kan du kjøpe med en ekstra av hver av de putene(kanskje 2 ekstra på de grovere gul og oransje).

Så trenger du strengt tatt bare en del mikrofiber, like greit å kjøpe en 10 pack med en gang. Denne er god http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=646

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 microfiber synes jeg er litt lite til polering. Jeg ville sagt minimum 20-30 for å buffe vekk polish på en liten bil og legge voks.

Evt. kan man vaske undervis på hurtigprogram, og tørke skånsomt i tørketrommel om det blir krise.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20-30 kluter på én bil?

Bretter du kluten så får du minst 4 sider.

hmmm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20-30 kluter på én bil?

Bretter du kluten så får du minst 4 sider.

hmmm

Steg1, steg2, evt. strafferunde hvis hologrammer, wipedown, LSP, felger, metallpolish, utvendig plast, ruteforsegling, en klut mister man i bakken. Her er det veldig fort gjort å bruke opp 10 kluter...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker lett 30 kluter på en bil innvendig og utvendig.

2-3 til motorrom og eksos (går ofte i bosset avhengig hvor jævlige de blir), 2-3 kluter for polering pr panel, 2-3 kluter til buffing av voks, 3-4 kluter til interiør, 3-4 kluter for glass, 1-2 for bagasjerom og enda flere hvis jeg begynner å løfte på interiørdeksler og seter...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden litt her. Hvilken bakplate med mindre størrelse passer til Carwise-maskinen?

Har denne maskinen og har brukt den på to biler. Forøvrig helt ok til en nybegynner som meg, men irriterer meg at hastighetsjusteringen befinner seg på bakre ende av maskinen og at ledningen er altfor kort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden litt her. Hvilken bakplate med mindre størrelse passer til Carwise-maskinen?

Har denne maskinen og har brukt den på to biler. Forøvrig helt ok til en nybegynner som meg, men irriterer meg at hastighetsjusteringen befinner seg på bakre ende av maskinen og at ledningen er altfor kort.

I utgangspunktet alt av DA-bakplater som bruker standardgjenger 5/16, f.eks

https://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=934&search=bakplate

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_14&products_id=272

Førstnevnte har jeg montert på og snurra litt rundt, men ikke polert med. Den fra nerden har jeg fortsatt i plastposen, den bare ramlet med i en handlekurv en gang jeg ville ha litt stash :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet alt av DA-bakplater som bruker standardgjenger 5/16, f.eks

https://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=934&search=bakplate

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_14&products_id=272

Førstnevnte har jeg montert på og snurra litt rundt, men ikke polert med. Den fra nerden har jeg fortsatt i plastposen, den bare ramlet med i en handlekurv en gang jeg ville ha litt stash :P

Ok. Synes å huske jeg leste en plass at det er andre gjenger på denne maskinen. Får slenge med en sann plate og noen puter på neste bestilling  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Synes å huske jeg leste en plass at det er andre gjenger på denne maskinen. Får slenge med en sann plate og noen puter på neste bestilling  :)

Står vel at det er 6/16 gjenger eller noe sånt tøys i manualen, men jeg opplevde ikke at det lugget noe når jeg skrudde i. Mulig det er en håpløst dårlig referanse til at det er 6" bakplate.

Har ikke filla peil på hvilket nettsted jeg gravde frem, men etter sånn 5 timers søk fant jeg noen svenske forum som ga meg tipset om at det var standardgjenger. Carwise selges vist på mekonomen i sverige, og en del andre steder.

Grunnen til at jeg søkte så lenge var at jeg fant det usannsynlig at de hadde laget egne gjenger om de ikke satset på et ettermarked med egne bakplater, og bilxtra hadde ingenting.

At jeg kan bytte bakplate på maskina er vel eneste grunnen til at maskina fortsatt befinner seg i garasjen.

Måtte bare ta et nytt søk nå, og voila! se nederst her:

https://bilpleiekongen.no/produkt/carwise-da-poleringsmaskin-150-mm/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive