Jump to content
Sign in to follow this  
joakim82

Voks over lakkforsegler?

Recommended Posts

joakim82

Har det noe for seg å legge voks over lakkforsegler? Har bestilt Gyeon Mohs, og bør jeg legge noe over denne? Bør det legges før den herder eller må jeg vente til etter den er herdet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Egentlig ikke. Kun i varme fuktige strøk har det en hensikt. Det følger med cure i pakka som er en type sprayvoks/forsegler som du legger på topp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
WernerH

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

blir vel litt smør på flesk, pluss at lakkforseglingen som han tenker på her "MOHS" er en coating, og det står spesifikt at alle paneler må oljes ned /wipedown for å få en ren overflate fri for oljer slik at coatingen får heft i lakken. En voks vil da påvirke dette med å fungere som en "olje" og da forhindre at forseglingen/coatingen binder seg til lakken om jeg har forstått dette riktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Alltid forsegling før voks da det vi kaller forsegling eller sealer er et syntetisk produkt som trives best rett på lakken mens voks er i allefall delvis organisk. Om det faktisk er mulig å legge voks i flere lag er noe vi har kranglet om i mange år uten å komme til noen konklusjon. De fleste mener at flere lag handler om dekning framfor at det faktisk blir et tykkere lag på lakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

Har iallefall fått råd her inne at jeg kan legge 2 lag med  AG EGP  (extra Gloss Protection) etter 1 lag med AG SRP

Share this post


Link to post
Share on other sites
todleif

Det skal vanligvis holde med 1 lag EGP. Det er jo og ein lakkforsegler, so ein må jo vente ein del timer før lag nr 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albino

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

Å legge to lag er vel like mye for å være sikker på å dekke alt. Ikke så mye for holdbarheten sin skyld.

Vær nøye med 1 lag, så er det mer enn godt nok!

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

 

Det vil jo ikkje legge seg som en "hinne" over lakken, det vil fylla alle små porer og groper, lage en helt slett overflate.

2 lag er som regel for å forsikre seg at det ikkje blir helligdager.

 

Coating kan legges i flere lag, da det blir som en hinne utpå lakken. Coating har også oftes målbar tykkelse, typisk 0,5 - 2 my.

Coating er ofte målt i hardhet på Mohs skala og skal være mer ripebestandig og ha lengre holdbarhet, men også mer jobb enn voks og enkelte forseglinger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JonasNordvoll

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

 

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Edited by IvarB

Share this post


Link to post
Share on other sites
JonasNordvoll

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Helt enig! Tenkte først tanken om å voks store flate paneler som panser/tak men ser at det holder i massevis med cure :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

Tok muligens feil der oppe :P Det var  SRP(AG siper resin polish) man kunne legge feks 2 lag med før feks EGP til slutt. trur eg. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popeye

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Edited by Popeye
punktsetting

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
8 timer siden, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popeye
12 timer siden, trogha skrev:

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
13 timer siden, Popeye skrev:

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

Tanken er god, men som en slags test blir det dessverre ekstremt upålitelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy
16.11.2016 - 23.48, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

  • DCN Point 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popeye
3 timer siden, Tommy skrev:

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

Jaja, lukter godt i garasja da iallefall :P

 

  • DCN Point 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...