Gå til innhold
joakim82

Voks over lakkforsegler?

Recommended Posts

joakim82    1
joakim82

Har det noe for seg å legge voks over lakkforsegler? Har bestilt Gyeon Mohs, og bør jeg legge noe over denne? Bør det legges før den herder eller må jeg vente til etter den er herdet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Egentlig ikke. Kun i varme fuktige strøk har det en hensikt. Det følger med cure i pakka som er en type sprayvoks/forsegler som du legger på topp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub    19
Rub

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
WernerH    86
WernerH

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

blir vel litt smør på flesk, pluss at lakkforseglingen som han tenker på her "MOHS" er en coating, og det står spesifikt at alle paneler må oljes ned /wipedown for å få en ren overflate fri for oljer slik at coatingen får heft i lakken. En voks vil da påvirke dette med å fungere som en "olje" og da forhindre at forseglingen/coatingen binder seg til lakken om jeg har forstått dette riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Alltid forsegling før voks da det vi kaller forsegling eller sealer er et syntetisk produkt som trives best rett på lakken mens voks er i allefall delvis organisk. Om det faktisk er mulig å legge voks i flere lag er noe vi har kranglet om i mange år uten å komme til noen konklusjon. De fleste mener at flere lag handler om dekning framfor at det faktisk blir et tykkere lag på lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub    19
Rub

Har iallefall fått råd her inne at jeg kan legge 2 lag med  AG EGP  (extra Gloss Protection) etter 1 lag med AG SRP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Det skal vanligvis holde med 1 lag EGP. Det er jo og ein lakkforsegler, so ein må jo vente ein del timer før lag nr 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub    19
Rub

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albino    137
Albino

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

Å legge to lag er vel like mye for å være sikker på å dekke alt. Ikke så mye for holdbarheten sin skyld.

Vær nøye med 1 lag, så er det mer enn godt nok!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

 

Det vil jo ikkje legge seg som en "hinne" over lakken, det vil fylla alle små porer og groper, lage en helt slett overflate.

2 lag er som regel for å forsikre seg at det ikkje blir helligdager.

 

Coating kan legges i flere lag, da det blir som en hinne utpå lakken. Coating har også oftes målbar tykkelse, typisk 0,5 - 2 my.

Coating er ofte målt i hardhet på Mohs skala og skal være mer ripebestandig og ha lengre holdbarhet, men også mer jobb enn voks og enkelte forseglinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JonasNordvoll    142
JonasNordvoll

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

 

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Endret av IvarB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JonasNordvoll    142
JonasNordvoll

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Helt enig! Tenkte først tanken om å voks store flate paneler som panser/tak men ser at det holder i massevis med cure :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub    19
Rub

Tok muligens feil der oppe :P Det var  SRP(AG siper resin polish) man kunne legge feks 2 lag med før feks EGP til slutt. trur eg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popeye    3
Popeye

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Endret av Popeye
punktsetting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha
8 timer siden, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popeye    3
Popeye
12 timer siden, trogha skrev:

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha
13 timer siden, Popeye skrev:

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

Tanken er god, men som en slags test blir det dessverre ekstremt upålitelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy
16.11.2016 - 23.48, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

  • DCN Poeng 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popeye    3
Popeye
3 timer siden, Tommy skrev:

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

Jaja, lukter godt i garasja da iallefall :P

 

  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×