Gå til innhold
kermit

Prickbort og Surfex HD

Recommended Posts

kermit    125
kermit

Ser at dere bruker begge produktene i en og samme vask? (etterhverandre)

Hvorfor er det nødvendig med Surfex etter prickbort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Det løser forskjellig møkk. Prickbort kan heller ikke spyles helt av med vann, så en såpe som SurfexHD løser opp Prickborthinnen.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
steff95    0
steff95

Tærer ikke dette endel på voksen om man gjør det hver vask?

Jeg hadde tenkt å gå til innkjøp av Surfex HD, pga. det virker som en billig og grei prewash for skånsom håndvask. Men så fikk jeg høre at denne var hardere mot voksen?

Prickbort bruker man vel bare av og til, for å få bort annen type møkk? Asfaltrester osv. før polering?

Endret av steff95

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Surfex kan blandes fra veldig aggressiv til veldig snill, så det er egentlig ikke noe problem.

Prickbort brukes hos meg ved hver vask vinterstid. Resten av året blir det en vurderingssak hvorvidt det er nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Prickbort løsner asfalt og tjære. Surfex løsner trafikkfilm og generell møkk. Totalt forskjellige produkter, selv om begge faller inn i kategorien avfetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Tærer ikke dette endel på voksen om man gjør det hver vask?

Jo, men alternativet, ved å forvaske for mildt av hensyn til LSP/voks, er å maskinpolere lakkriper oftere fordi man ikke får vekk mest mulig møkk før berøringsvask.

Å legge et lag voks tar ikke all verdens tid. Å korrigere vekk vaskeriper er mer omfattende, og fjerner lakk.

Selv om det ikke er mye lakk som fjernes pr korrigering av milde vaskeriper, ønsker man jo å beholde mest mulig lakk for beskyttelse. Å beskytte metallet er tross alt lakkens hovedoppgave.  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
steff95    0
steff95

Så surfex HD er sånn sett den mest optimale prewashen bare for vanlig vask? Og dere bruker den gjerne hver eneste vask, med mindre det bare er støv som sitter på bilen? Prickbort har jeg fra før av, men har kun brukt den for asfaltflekker.

Synes det er litt tungvindt å gå over hele bilen hver gang med liten sprøyteflaske. Har nettopp fått meg høytrykksspyler, så likte heller ideèn om å bruke surfex HD blandet med vann og dusje/sprute på før hver vask. Går vel endel fortere også? I tillegg til at man slipper å tenke på at bilen må være tørr. Men jeg vet at surfex HD ikke tar alt, men tar vel det mest vanlige, så får jeg heller bruke prickbort når bilen er ordentlig skitten/vinterstid/asfaltflekker osv.(?)

Endret av steff95

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Så surfex HD er sånn sett den mest optimale prewashen bare for vanlig vask? Og dere bruker den gjerne hver eneste vask, med mindre det bare er støv som sitter på bilen? Prickbort har jeg fra før av, men har kun brukt den for asfaltflekker.

Synes det er litt tungvindt å gå over hele bilen hver gang med liten sprøyteflaske. Har nettopp fått meg høytrykksspyler, så likte heller ideèn om å bruke surfex HD blandet med vann og dusje/sprute på før hver vask. Går vel endel fortere også? I tillegg til at man slipper å tenke på at bilen må være tørr. Men jeg vet at surfex HD ikke tar alt, men tar vel det mest vanlige, så får jeg heller bruke prickbort når bilen er ordentlig skitten/vinterstid/asfaltflekker osv.(?)

Du kan bruke SurfexHD i skumkanon. Det gjør livet litt enklere... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Edvard    9
Edvard

Om du ikke er sugen på å gå over med en dusjeflaske kan du skaffe deg en skumkanon (foamlance) og feks BiltHamber Autofoam. Til hverdagsvasken på sommeren bruker jeg bare den før håndvask. Prickbort først om det ligger på asfalt.

evt en 6L trykkkanne gjør også susen for kjapp påføring av Surfex.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg har alltid brukt en vanlig trykk kanne på 6 liter med surfex blanding. Skum har jeg aldri sett drt store med. Kan ha den med overalt og legger på kjapt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tiller    127
Tiller

Så surfex HD er det som er å anbefale ved vask i perioden etter polish og voks?

Er det noen andre alternativer også på forvask som ikke fjerner voksen? (Som feks kan kjøpes i butikk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Den forvasken som fjerner møkk, og ikke sliter noe på LSP, er ikke oppfunnet enda dessverre. Surfex i svak blanding fjerner møkk, og sliter ikke voldsomt på LSP. Skjønner ikke hvorfor folk på død å liv skal spare voksen, fokuset burde heller være å vaske mest mulig skånsomt, da er avfetting et must. Å vokse en bil tar kanskje 30 min når bilen er vasket og tørket fra før. Å maskinpolere pga. feil vaskemetoder tar ofte titalls timer.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig