H3nning

Alternativ til claying og maskinpolering

Er helt ny med dette og tenkte begynne med utvending vask med P21S/Prickbort/Korrosol/Surfex og håndvask. Deretter gå over innvendig. Ser for meg at dette er mer en nok jobb i første omgang. Finnes det en enkel utvendig etterbehandling jeg kan gjøre nå i starten som alternativ til claying og maskinpolering? Har sett litt på noen produkter: Carpro HydrO2, Auto Finesse Tripple, Chemical Guys Black light med V7, Autoglym Simple Resin Polish med Extra Gloss Protection og Sonax hurtigvoks. Er noen av disse egnet til mitt bruk? Evt. andre produkter? Dette vil jo i beste fall bare skjule småriper, men det er godt nok for nå.

Har lest/søkt en del på forumet, men fant ikke helt svar på dette.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kommer det veldig an på hvordan lakken er, er det mye bøss og nupper i lakken, så bør/skal en over med clay før en polerer, og da kreves det ofte en lett korrigerende polish for å fjerne eventuelle merker etter caly. 

Kjører du flere runder med feks Prickbort og Korrosol, samt inkluderer de i siste steg (vask) får en fjernet det meste ganske så greit uansett hvor ille lakken er. Bare husk å ta skikkelig prewash først, så du får fjernet så mye som mulig før selve håndvasken. Her hender det jeg legger på feks prickbort under vask og så lar jeg den virke noen minutter før jeg vasker over med vaskehansken.

Om du kjenner på lakken og den er veldig bra og glatt etter prewash/vask, så fungerer Autoglym Super Resin Polish med Extra Gloss Protection over veldig bra.

Alternativt Duragloss 101 + 111 (min favoritt) De er enkle å legge og å fjerne, men begge (AG OG DG) vil ha herdetid etter at den er buffet, dvs opptil 24 timer i garasje :) (gjelder DG 111 samt AG Extra gloss protection) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for tips, truhaa  :)

Må innrømme at lakken (og bilen) kunne vært behandlet bedre frem til nå. Gjør slik du foreslår med flere runder forvask og så over på håndvask når forvasken ikke får bort mer.

Noen spesielle grunner til at du foretrekker Duragloss?

Er Carpro HydrO2 e.l. et greit alternativ dersom jeg ikke får glatt og nuppefri lakk i starten?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carpro HydrO2 Er en lakkbeskyttelse, den rengjør ingenting, men lakken kan kjennes glatt ut når du har behandlet med den. Sprayes på våt bil og høytrykkspyles av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss 101 har noe rens i seg, så den renser lakken bra, Duragloss 111 har en god holdbarhet, samt at begge to er veldig lette å jobbe med. :)

Husk å sjekke lakken for bøss da før du polerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått bestilt det jeg trenger inkl. Duragloss og CG clayblock sett. Allerede tjent inn VIP medlemskapet to ganger  :)

Hvordan vet jeg at bilen er klar for polering? Godt nok å bare se over lakken etter urenheter og stryke over med fingrene for kjenne etter om det er ujevnheter/nupper?

Høres ut som Carpro HydrO2 kan fungere greit på bilen til foreldrene mine dersom jeg går over den. Siden den kjøres i automatvask innimellom er det vel ikke noe poeng i polering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi korrigerte biler manuelt i gamle dager for hånd. Fungerer jo det og men det tar jo inne gamperæva mye lenger tid.

Lakken var også annerledes før, spesielt non-metallic.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive