Jump to content
Sign in to follow this  
Gitaristian

Korrigering av STEINHARD lakk.

Recommended Posts

Gitaristian

Har en VW Passat 03 modell inne nå.. Og det er tonnevis med swirls og rds. TONNEVIS..

Prøvde med roterende og en relativt hard pute og FG400.. Syns ikke det tok så mye..

Har ikke utstyr til våtslip, så det er ikke et tema akkurat denne gangen.

 

Må jeg gå over til ull, deretter fjerne holos med en medium pute og sf4000 eller fg400 med svakt press på en DA-maskin evt? hørt at DA omtrent ikke lager holos, spesiellt på en lakk som jeg kunne hatt småstein i padden og ikke laget riper..  :)

 

 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Noen biler med hard lakk er bare rett og slett mye jobb å korrigere. Sørg for å få skikkelig med varme i lakken med roterende. Det er ofte det mest effektive. Ull lager som du sier mye krøll som det også tar tid å rydde opp. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gitaristian

Veit ikke hva putene heter. kvalitetsputer fra bilxtra. Hvite med kull i midten. Harde og litt oppbygd.

Kjører med noenlunde press... Og kjører ganske sakte for å få opp varme.. Men hvor varmt bør det være? Typ ubehagelig å ta på?

Det burde da være nok for å myke opp lakken? Mellom komfi og vondt å ta på?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gitaristian

En Einhell maskin for roterende. Holder trykket oppe selvom jeg legger en del press på.

En das6pro som DA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skilbrei

Greier den å holde på turtall med litt trykk på maskinen er jo den grei, hvort stort område jobber du med om gangen`? Kan hende du må begrense deg til så lite som 30x30cm område om gangen, og gjerne 4-5 runder før det begynner å komme seg. Dersom lakken ser så fæl ut som du gir uttrykk for blir det ofte mye jobb uten våtslip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gitaristian

Ja, får vel kjøpe noen våtslipepapir.. :)

Får gå ned i størrelse på 30x30 isj og gjøre ferdig denna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skilbrei

Og alle puter kjennes harde ut når de er nye og kalde, så det betyr ikke nødvendigvis at det er en pad som kanskje er egnet til rubbing/grovkorrigering. Står det noe på putene, hva kaller Bilxtra putene? Fant ikke noe ved første sjekk på sidene deres.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gitaristian

Jeg har ikke navnet på de.. Sikkert noe spesialbestilt fra den enkeltbutikken på Gjøvik!

Nei, får vel kjøpe inn noe puter fra bilnerden eller no.. Noen tips til grovkorrigeringsputer? Gjerne link :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Jeg hadde en spot repair midt på et panser på en bil jeg tok, en Volvo som hadde den hardeste lakken jeg noensinne har lagt en maskin på!

Der kjørte jeg ca 20-30 x 20-30 område, ca 2000 rpm MYE press og 5-6 pass. Dette måtte jeg gjenta 4 ganger før det ble brukbart.

tørr ikke tenke på dersom hele bilen hadde vært i generell dårlig stand..

Edit; og dette var etter jeg hadde kjørt noen omganger med Bigfoot 21 på grov kombo før jeg gav opp..

Edited by tr86

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

At lakken er hard er noe du bør tenke på i.fht våtslip, kan fort bli noen runder med grovsteget for å fjerne sliperiper. Er hele bilen jævlig er det ikke akkurat småtterier som skal slipes og poleres opp, da er det mer fornuftig å la det være igjen en rds her og der, både mtp på lakk og tidsbruk. Ville heller skaffet pads som du er sikker på at duger til korrigering, hvis putene du har nå ikke egentlig er cuttingpads vil du merke grei forskjel. Masse press og turtall opp imot 2000rpm får som regel fart på sakene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gitaristian

Da skal jeg bestille uber puter :)

Teknikken er nok ikke langt unna, er bare utstyret som ikke er vant med sånne lakktyper! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Hard lakk kan være et helvete. Polere en veldig repete ML 63 amg. MÅTTE på med ull. Enda gikk det 4 arbeidsdager bare på grovsteget. Og enda et par dager å rydde opp i grove kjørespor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingen_fantast

Simoniz rubbing compound. Selges det ennå?

Brukte det på en Opel Rekord -86 mod. Biter ikke det, da er det ingenting som funker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Simoniz rubbing compound. Selges det ennå?

Brukte det på en Opel Rekord -86 mod. Biter ikke det, da er det ingenting som funker.

 

Simoniz-gutta anbefaler 5 stegs når lakken er slitt, virker det som. Voldsomme greier.  :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=jg5bXkPkrZY

Share this post


Link to post
Share on other sites
AppelsinSkall

Gamle typen grønn 3M er vel noe av det grøvre man får tak i. Se testen til han som målte lakktykkelse etter polering og våtsliping.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Grønn 3M er genial på hard lakk.

Edited by Øyvind G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...