Gitaristian

Korrigering av STEINHARD lakk.

23 innlegg i emnet

Har en VW Passat 03 modell inne nå.. Og det er tonnevis med swirls og rds. TONNEVIS..

Prøvde med roterende og en relativt hard pute og FG400.. Syns ikke det tok så mye..

Har ikke utstyr til våtslip, så det er ikke et tema akkurat denne gangen.

 

Må jeg gå over til ull, deretter fjerne holos med en medium pute og sf4000 eller fg400 med svakt press på en DA-maskin evt? hørt at DA omtrent ikke lager holos, spesiellt på en lakk som jeg kunne hatt småstein i padden og ikke laget riper..  :)

 

 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken pute bruker du? Hastighet på maskinen? Press?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen biler med hard lakk er bare rett og slett mye jobb å korrigere. Sørg for å få skikkelig med varme i lakken med roterende. Det er ofte det mest effektive. Ull lager som du sier mye krøll som det også tar tid å rydde opp. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke hva putene heter. kvalitetsputer fra bilxtra. Hvite med kull i midten. Harde og litt oppbygd.

Kjører med noenlunde press... Og kjører ganske sakte for å få opp varme.. Men hvor varmt bør det være? Typ ubehagelig å ta på?

Det burde da være nok for å myke opp lakken? Mellom komfi og vondt å ta på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags maskin`?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Einhell maskin for roterende. Holder trykket oppe selvom jeg legger en del press på.

En das6pro som DA.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greier den å holde på turtall med litt trykk på maskinen er jo den grei, hvort stort område jobber du med om gangen`? Kan hende du må begrense deg til så lite som 30x30cm område om gangen, og gjerne 4-5 runder før det begynner å komme seg. Dersom lakken ser så fæl ut som du gir uttrykk for blir det ofte mye jobb uten våtslip.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, får vel kjøpe noen våtslipepapir.. :)

Får gå ned i størrelse på 30x30 isj og gjøre ferdig denna :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og alle puter kjennes harde ut når de er nye og kalde, så det betyr ikke nødvendigvis at det er en pad som kanskje er egnet til rubbing/grovkorrigering. Står det noe på putene, hva kaller Bilxtra putene? Fant ikke noe ved første sjekk på sidene deres.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke navnet på de.. Sikkert noe spesialbestilt fra den enkeltbutikken på Gjøvik!

Nei, får vel kjøpe inn noe puter fra bilnerden eller no.. Noen tips til grovkorrigeringsputer? Gjerne link :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en spot repair midt på et panser på en bil jeg tok, en Volvo som hadde den hardeste lakken jeg noensinne har lagt en maskin på!

Der kjørte jeg ca 20-30 x 20-30 område, ca 2000 rpm MYE press og 5-6 pass. Dette måtte jeg gjenta 4 ganger før det ble brukbart.

tørr ikke tenke på dersom hele bilen hadde vært i generell dårlig stand..

Edit; og dette var etter jeg hadde kjørt noen omganger med Bigfoot 21 på grov kombo før jeg gav opp..

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At lakken er hard er noe du bør tenke på i.fht våtslip, kan fort bli noen runder med grovsteget for å fjerne sliperiper. Er hele bilen jævlig er det ikke akkurat småtterier som skal slipes og poleres opp, da er det mer fornuftig å la det være igjen en rds her og der, både mtp på lakk og tidsbruk. Ville heller skaffet pads som du er sikker på at duger til korrigering, hvis putene du har nå ikke egentlig er cuttingpads vil du merke grei forskjel. Masse press og turtall opp imot 2000rpm får som regel fart på sakene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknikk, teknikk og teknikk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg bestille uber puter :)

Teknikken er nok ikke langt unna, er bare utstyret som ikke er vant med sånne lakktyper! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard lakk kan være et helvete. Polere en veldig repete ML 63 amg. MÅTTE på med ull. Enda gikk det 4 arbeidsdager bare på grovsteget. Og enda et par dager å rydde opp i grove kjørespor.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simoniz rubbing compound. Selges det ennå?

Brukte det på en Opel Rekord -86 mod. Biter ikke det, da er det ingenting som funker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simoniz rubbing compound. Selges det ennå?

Brukte det på en Opel Rekord -86 mod. Biter ikke det, da er det ingenting som funker.

 

Simoniz-gutta anbefaler 5 stegs når lakken er slitt, virker det som. Voldsomme greier.  :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=jg5bXkPkrZY

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle typen grønn 3M er vel noe av det grøvre man får tak i. Se testen til han som målte lakktykkelse etter polering og våtsliping.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grønn 3M er genial på hard lakk.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive