StianMH

07 Audi A6 allroad, luftfjæring surr.

22 innlegg i emnet

Ettersom jeg ikke er medlem av VACN, og heller ikke har noe interesse av det så håper jeg kanskje det er noen her inne med litt peiling. 

Har jo en 07 Audi A6 Allroad, som har litt problemer med luftfjæringen, dvs at bilen "synker" på høyre side bak når den finner ut at den vil det. Kan ta 20 minutter, eller 14 dager, vi har funnet ut at den ene føleren på høyre side bak viser feil verdier, så den er nå byttet. delenr: 4F0 616 572 D. (self-lev. sensor with linkage)

Problemet nå, er at den har fortsatt den verdien som var før vi byttet den.

De andre følerne viser mellom 2.00-2.50V når motoren er i gang og 2.00 V med bare tenning på, mens denne viser 5.00V konstant.

Er det noen andre her som har vært borti samme problem som evnt har noen tips?

Kjenner jeg begynner å bli litt varm av dette.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Standard problem på samtlige A6 med luft. Står flere saker om dette på VACN , men siden du ikke har interesse av det har du vel heller ikke så mye bruk for å finne det ut, hva? :P

Holder en knapp på lekkasje i en av belgene dine..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Standard problem på modellen før ja, på denne modellen har det ikke vært så mye tull. Ikke lett å finne så mye info om det på nett heller, som det er på forrige modell :)

Trodde også det er lekkasje i en av belgene, men syns det er merkelig at den kan stå over en uke uten å synke.. Denne sensoren har heller ingenting direkte å gjøre med belgen, den sin jobb er å sørge for at bilen står "rett". :)

Det kan variere alt fra å ta noen timer, til dager.  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak er det akkumulator som har litt trykk å holde den oppe på. Prøv å sett den i jacking mode, da slår du av overvåkingen, og la bilen stå.. Da skal man visstnok se hvilken belg som er ødelagt, spørs på størrelse på lekkasjen. En engelskmann skrev dette til meg, han selger deler til kompressoren. Det er også temperaturavhengig, og blir ofte verre med kulde.

Når det gjelder forskjell i spenning har jeg ikke peiling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den synker bare på høyre side bak, og den har sunket i både jackmode og lift mode etc. Men hvis jeg rygger den inn i garasjen, og får et konstant piip på veggen så pleier den ikke å synke..

Forferdelig merkelig og fryktelig irriterende! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverkstedet kan vel fikse dette, det koster dessverre penger å ha bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverkstedet kan vel fikse dette, det koster dessverre penger å ha bil :)

Noen liker å fikse litt selv...

Den synker bare på høyre side bak, og den har sunket i både jackmode og lift mode etc. Men hvis jeg rygger den inn i garasjen, og får et konstant piip på veggen så pleier den ikke å synke..

Forferdelig merkelig og fryktelig irriterende! :)

Virker til å være ene belgen da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng å levere inn til møller for at de skal spraye på såpevann og ta grådig betalt for det. Har en mekaniker jeg bruker som er veldig flink på VAG, men det har generelt vært lite tull med luftsystemet på A6 4F, så han er ikke helt sikker. Og vi har prøvd det med å spraye på såpevann. Og når man ikke finner noe lekkasje så tviler jeg på at møller hadde funnet det.

Kan være ene belgen, men syns det er merkelig at det skal være en sporadisk luftlekkasje.

Jobben til sensoren vi har skiftet er ganske enkel, det er å justere lufttrykket i forhold til hvordan bilen står. Bilen vil aller helst stå så plant som mulig til enhver tid, og da innebærerer det stort sett å slippe ut lufttrykk i belgene bak, da belgene foran har en mekanisk ventil som blokkerer.

Si at 2.5V betyr at den står helt i vater, da vil mest sannsynlig 5V si at den står mye høyere på høyre side bak, og ergo den vil slippe ut luft for å kompensere dette.

Kan jo prøve å bytte belgen, men veldig kjedelig hvis det er det som er feilen. først vil vi finne ut grunnen til at den sensoren har helt feil verdier i forhold til de andre.

Og spørsmålet her er jo om det er andre som har vært borti tilsvarende.. :)

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er styringen? I og med at den får konstant samme spenningen høres det mer ut som en elektronikk feil i styringen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke enda, skal få sjekket det ut iløpet av uka.

Vil tro at det kanskje er noe galt med delenr: 8P0 907 357 L "control unit for automatic
headlight range control".

Mener det er det som er styreenheten til denne delen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det likt delenummer på begge sider bak? Om du bytter om plassering, forflytter problemet seg til andre siden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke enda, skal få sjekket det ut iløpet av uka.

Vil tro at det kanskje er noe galt med delenr: 8P0 907 357 L "control unit for automatic

headlight range control".

Mener det er det som er styreenheten til denne delen.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_292.pdf

Hjelper denne deg noe? Mener systemet er likt, men ikke 100% sikker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål spenningen på selve sensor. Prøv også å demontere sensor for så å justere på armen manuelt mens du følger med på vagcom. Om det fortsatt står på 5V og du måler 5V med måleinstrument høres det ut som defekt kontrollenhet eller kortslutning mellom lederne. Husker du hvor mange pins den sensoren hadde i pluggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål spenningen på selve sensor. Prøv også å demontere sensor for så å justere på armen manuelt mens du følger med på vagcom. Om det fortsatt står på 5V og du måler 5V med måleinstrument høres det ut som defekt kontrollenhet eller kortslutning mellom lederne. Husker du hvor mange pins den sensoren hadde i pluggen?

Takk for et lurt svar, skal videreformidle det til han mekanikeren jeg bruker..

Mener å huske at det var 2 pinner.

Er det likt delenummer på begge sider bak? Om du bytter om plassering, forflytter problemet seg til andre siden?

Nei, forskjellig delenr. Og den delen som gir feil verdier er helt ny.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for et lurt svar, skal videreformidle det til han mekanikeren jeg bruker..

Mener å huske at det var 2 pinner.

Nei, forskjellig delenr. Og den delen som gir feil verdier er helt ny.

Kan jo hende du har fått en defekt del da :P 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo heller utrolig om den nye delen har samme feil som forrige.. :P Må vel se på styreenheten først :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være mulig å flytte over sensorne. Kan være greit for å gjøre for å utelukke defekt sensor.

Edit: Altså det vil ikke være mulig å montere den på motsatt side, men elektrisk sett skal det fungere.

Endret av Vegard S.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen vil ikkje synke ved feil på ein av nivåsensorene, da vil den være skjev heile tiden. Synker bilen når den er parkert har du ein lekkasje, det er sikkert.

At du måler usansynlige verdier på den sensoren kan godt ligge i ledningsnettet, eg anbefaler mekanikeren din å måle ut alle ledningene mellom styreenhet og sensor. Kryssbytting av sensorer er og ein god ide. 

For å finne lekkasjen i belgen må du enten heve den maks eller ta feilsøkingen på løftebukk. Lekkasjen er som oftes under der belgen legger seg over seg selv hvis du skjønner, altså helt oppe eller helt nede på belgen. Spray på såpevann så finn du heilt sikkert ein lekkasje der. Eg har aldri sett ein lekkasje midt på belgen.

Husk å grunninnstille systemet etter reprasjon, ellers er sjangsen stor for at bilen blir skjev. Utføres med VagCom.

Hilsen tidligere Audi tekniker.

Endret av FrodeAa
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen vil ikkje synke ved feil på ein av nivåsensorene, da vil den være skjev heile tiden. Synker bilen når den er parkert har du ein lekkasje, det er sikkert.

At du måler usansynlige verdier på den sensoren kan godt ligge i ledningsnettet, eg anbefaler mekanikeren din å måle ut alle ledningene mellom styreenhet og sensor. Kryssbytting av sensorer er og ein god ide. 

For å finne lekkasjen i belgen må du enten heve den maks eller ta feilsøkingen på løftebukk. Lekkasjen er som oftes under der belgen legger seg over seg selv hvis du skjønner, altså helt oppe eller helt nede på belgen. Spray på såpevann så finn du heilt sikkert ein lekkasje der. Eg har aldri sett ein lekkasje midt på belgen.

Husk å grunninnstille systemet etter reprasjon, ellers er sjangsen stor for at bilen blir skjev. Utføres med VagCom.

Hilsen tidligere Audi tekniker.

Takk for en bra tilbakemelding, skal ta det med videre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg vet det er 2 år siden denne diskusjonen foregikk, men fikk du løst problemet ?

jeg har samme situasjon bare det er venstre bak som synker sammen (verksted sier ingen lekkasje og det er vilkårlig når den synker sammen). Og det er som du sier til å bli sprø av.....

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive