berg25

Introduksjon til folieringsverden?

Hallo kjære med-detailere,

Har lyst til å komme meg inn i den store foileringsverdenen. Har sett en del videoer, og funnet inspirasjon fra div. forum. Bl.a. Haakon O med sin Yaris Verso.

Saken er den at jeg sliter med å finne ut hvor man faktisk kan få kjøpt dette i Norge. Ser ut til at de fleste forhandlere kun selger til bedrift, og ikke til privatkunder.

Mine spørsmål til dere er som følger:

Hvor får man kjøpt 3m (eller tilsvarende) folie som privat person? (Dyrt med frakt på ebay)

Hva utstyr trenger man?

Er dette en learn-by-doing prosess?

Ha en flott mandagskveld videre.

Endret av berg25
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo!

Jeg har bestilt fra Elzel.no nå. Spent på hvordan den folien oppfører seg. 

De lager folien selv på bestilling fra Kina eller no sånn.

Har prøvd ut noe 3m carbon folie som jeg fikk som vareprøve fra ett reklamebyrå. 

Utrolig kjekk å jobbe med.

Får kjøpt 3m folie på reklamesjapper. De skal ha sitt påslag da. 

Mvh

Sveinung

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Når jeg sjekket ut dette mener jeg å huske at selv om frakten er dyr fra ebay er det billigere enn å kjøpe i Norge. Om ikke kunne Haakon O skaffe til meg, så du kan jo sende han en PM å høre :) Husk bilder om du får tak i og skal prøve på bilen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

Jeg driver et lite enmannsforetak utenom 100% lærerjobb der jeg kutter og leverer folie til kunder der de monterer selv.
http://www.pikselgutten.no

1. Hvor får man kjøpt 3m (eller tilsvarende) folie som privat person? (Dyrt med frakt på ebay)
Når det gjelder 3M som privatkunde så blir min beste gjetning at du går til et firma som bruker 3M og hører om du kan få kjøpe noen løpemeter. Selv bruker jeg bare Oracal/Orafol-produkter, men 3M er bra det også :)

-Jacobsen Reklameagentur har 3M, men tviler på at de selger til private. Man har også Skangraf.no

2.Hva utstyr trenger man?
Først og fremst trenger du en kutter. Jeg vil anbefale en Roland GX-24 som en startermaskin (18.000,- eks.mva). Men husk. Dette er en KUTTER med maksbredde på 69.8cm. Man har også printerkuttere som da printer på hvit vinyl og så har den mulighet til å kutte folien som er MYE bredere i gapet. Disse maskinene ligger på 100.000,- og oppover (finnes en til 50.000,- men den har litt frynsete rytkte) Roland er høyt oppe i industrien. Du må også ha en PC for å kjøre software til denne kutteren.

NB: Du MÅ ha kjennskap til et vectorbasert program som Adobe Illustrator. Grunnen er at kutteren følger linjer og ikke piksler. Jeg jobber som lærer og er i tillegg fagdesigner og dette er hovedprogrammet jeg baserer arbeidet mitt på. Det er et sympatisk program :)

-Vinylkutter Roland GX-24: http://www.rolanddga.com/products/cutters/gx24/

-Du trenger også  verktøy som div håndkniver, lukeverktøy etc. Det finner du her: http://www.skangraf.no/uploads/verktoy_5_3678618004.pdf

-Du kan også kjøpe fra disse kule gutta, men frakt og momsen DREPER: http://www.yellotools.com

3. Er dette en learn-by-doing prosess?
Så absolutt, men det krever litt øvelse og gjerne ikke noe man kaster på nye biler. Jeg kan svare deg på det meste du lurer på. Et tips er å ta det litt rolig med innkjøp av folie og ikke minst RIKTIG folie. Jeg vil IKKE anbefale Kina-folie. Hold deg til kjente merker som Orafol/Oracal og 3M. Grunnen til dette er varighet og motstandsdyktighet mot elementene og generell kvalitet.

Skal ikke mase mer, men om du har noen som helst spørsmål så bare fyr løs. Jeg er ikke utlært og det er sikkert andre med større maskiner som har mer de skulle sagt her inne. Men saken er at skal du ha en printerkutter så må/bør den gå hver dag ellers får du tette dyser og da må disse flushes med dyrt blekk som koster. Det er grunnen til at jeg ikke har gått opp på en printerkutter. Jeg har ikke nok jobb til det da jeg jobber en dag/to i uken i tillegg til lærerjobben.

Bare gi en lyd om det er noe jeg kan hjelpe deg med :)

Endret av Nautilus
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det var helfoliering/wrappingfolie det var snakk om her, eller foliekutting/produksjon av dekaler etc.

Men uansett så forklarer Nautilus foliekuttingsdelen ganske utfyllende her. Roland GX-24 er en knallbra startmaskin som tjener seg selv inn på null komma niks om man har et greit kundegrunnlag ved oppstart. Har selv en sånn og den har gått jevnt og trutt i nesten 5 år. Har nylig "pensjonert" den og oppgradert til en Summa S-class, som enkelt og greit er flaggskipet blant foliekuttere. Så om noen er interesserte i en GX-24 så har jeg en til salgs til en fornuftig pris. 

Når det gjelder wrappingdelen så skal man ikke se seg blind på at frakta er dyr - sålenge folien er tilsvarende billigere. Det er totalprisen som gjelder! Det hender at det faktisk er like lønnsomt å kjøpe som privatperson fra Usa, som forhandler i Norge - spesielt på amerikanske merker som 3M og Avery... Og det er med normal "dyr" flyfrakt - ikke jetcarrier etc som jo er endel billigere igjen om man ikke har bråhast. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det var helfoliering/wrappingfolie det var snakk om her, eller foliekutting/produksjon av dekaler etc.

Men uansett så forklarer Nautilus foliekuttingsdelen ganske utfyllende her. Roland GX-24 er en knallbra startmaskin som tjener seg selv inn på null komma niks om man har et greit kundegrunnlag ved oppstart. Har selv en sånn og den har gått jevnt og trutt i nesten 5 år. Har nylig "pensjonert" den og oppgradert til en Summa S-class, som enkelt og greit er flaggskipet blant foliekuttere. Så om noen er interesserte i en GX-24 så har jeg en til salgs til en fornuftig pris. 

Når det gjelder wrappingdelen så skal man ikke se seg blind på at frakta er dyr - sålenge folien er tilsvarende billigere. Det er totalprisen som gjelder! Det hender at det faktisk er like lønnsomt å kjøpe som privatperson fra Usa, som forhandler i Norge - spesielt på amerikanske merker som 3M og Avery... Og det er med normal "dyr" flyfrakt - ikke jetcarrier etc som jo er endel billigere igjen om man ikke har bråhast. 

Takk for utfylling av svar Haakon! Vil legge til at jeg ikke driver med foliekutting på fulltid og ut heller ikke wrapping :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive