kaw

Bilpleie uten maskin

Heisann.

Er helt nybegynner på forumet, men veldig opptatt av blank bil.

Har ingen erfaring med maskin polering og finner ingen tråder om det å bedrive bilpleie uten maskin. Det må da være mulig det også?

Så hva bruker en?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn ca det eneste som fungerer for hånd er vokslegging. Å prøve å polere en bil for hånd er virkelig ikke verdt det, slitsomt med minimale resultater. Jeg tenkte det samme som deg da jeg var ny her på forumet, at jeg skulle klare meg uten maskin men så bestemte jeg meg for å kjøpe allikevel og det kan beskrives som dag og natt, går bare ikke an uten. Mange her bruker flere titalls timer med maskin og det er en god grunn til det :-) 

Det finnes sånn All In One poleringer/vokser hvor de skal ha en slipende effekt hvis du absolutt skal ta det for hånd 
Blir noe slikt da 
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=232
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_77&products_id=327

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde forhåpninger om å håndpolere jeg også og kjøpte GTechniq P1 settet for å prøve meg på noen riper nede på kanalen. Var nok litt for optimistisk for forsøket var fullstendig dødfødt med verkende skuldre og armer som eneste resultat :) Kommer til å kjøpe meg maskin etter hvert, gidder i hvertfall ikke polere for hånd flere ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiars sin Scratch X er vel en av få som fungerer ok for hånd som jeg har testet, men å ta en hel bil med den tror jeg ikke at jeg vurdert, det blir MYE jobb, og det er nok ikke like lett å få det 100. På spott jobber av moderate riper/swirls går det greit..

En god kombo jeg har vært glad i om en skal jobbe for hånd er Duragloss 101 og 111, der er 101 en lett rens som fungerer bra på biler som er bra pene i lakken (type nybil) 111 er en sealer som ser bra ut.

Har brukt en Polishi`n pal her sammen med overnevnte, og det er en supert verktøy når en jobber for hånd. Fant den ikke hos noen forhandlere her, men kan være de har også, så slipper du en bøtte dollars i frakt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også GTechniq-settet og synes det har fungert greit til det jeg har brukt det til, jeg har fått frem en del bedre glans i de originale aluminiums-felgene fra 2003 og har også fått dempet noen merker på bilen, f.eks. under dørhåndtak og kanten ved bagasjeromslokket. Det fungerer også greit til å fjerne litt clay-marring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ta en hel bil for hånd så er autoglym greit produkt..fjerner ikke riper, men skjuler de :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å shine en bil uten maskin går fint. Man oppnår ikke like god korrektur av de verste ripene og merkene, men man får en helt ok oppfriskning. 

Hvis man ikke har noe ønske etter å investere i hue og ræva (sånn som de fleste her har gjort) og i all hovedsak tenker på en rimelig løsning for enkelt vedlikehold, så er det en ok løsning. 

Man vil få veldig greie resultater, men man må jobbe for det. Blir fort nødt til å legge ned flere timer, i tillegg til at man blir ødelagt i kroppen og har tendenser til å bli drittlei. 

Uansett, er det kun eget bilhold på en bil en sjelden gang vil jeg si det er greit uten maskin. 
Syntes du det er morsomt å vaske/rengjøre og styre med vogna ville jeg satset på en das-6 pro og menzerna produkter + uber pads. Det har du lenge, i tillegg til at du vil ha det mye mer moro de gangene du tar shine på bilen.

Men alt i alt, det er mulig uten maskin og. 

Her er en 50/50 på en volvo v50 gjort for hånd.
2014-08-12143300_zps9e86b1cc.jpg

Ps... Ble maskin på meg etter denne. Var helt ødelagt i kroppen når jeg var ferdig... 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Jeg har polert en del før, alltid brukt Meguiars tre steg serien og Sratch x. Det har blitt bra med det, men sikkert fortsatt mye å hente.

Tingen er at jeg om ca 14 dager får levert nye bilen min, en 2011 modell Mondeo med hvit perlemor lakk (ice white/electric hwite) og denne skal dulles skikkelig med. Den blir polert fra forhandler, men erfaringsmessig er ikke det noen super jobb de gjør.

Har hatt sølv bil tidligere, og alltid irritert meg over at lakken ikke skinner skikkelig, så vil ha wet look på denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i verden holder du til henn ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjøvik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikkert noen på Gjøvik som kan vise deg hvordan en DA maskin funker.. så får du nok litt blod på tann å kjøper deg en "billig" og kurrant maskin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hånd syns jeg både Autoglym SRP ( https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-super-resin-polish/) og Blankbil's Easyshine ( http://www.blankbil.no/products/blankbilno-easy-shine-355ml ) gjør jobben bra.

Lett å påføre, la tørke litt og buff deretter av overskytende.

Skjuler litt lette riper, tilfører oljer som gjør lakken blankere og en viss beskyttelse.

Kan med fordel gå over med voks til slutt for mer langvarig beskyttelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som mange sikkert skranter på uansett når de legger for hånd er gjerne forvasken og de andre stegene før håndpolering og voksing. 

Produkter som brukes for hånd er nevnt tidligere i tråden, men jeg vil bare si at man burde ha fokus på å gjøre en grundig forvask med riktige kjemikalier, selv om man benytter for hånd produkter. 

Dvs. riktig avfetting, metallpartikkelfjerner, skikkelig håndvask, clay og tørking. 

For rundt tusenlappen får du kurant med utstyr som vil holde i en lengre periode. 

Som oftest er det innsteget inn i hobbyen som er dyr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Jeg har jo selvsagt egentlig lyst til å holde på med maskin, men er redd for å ødelegge lakken min.

Har sett alt for mange finere biler med kjøre spor etter maskiner som er så ille at jeg ikke kan forstå det kan korrigeres igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se litt mer på forumet her, så finner du masse eksempler på at maskinene brukes nettopp til å redde skamkjørt lakk fra sjappa på hjørnet med "OTROLI BILLI VASK Å POLLERING"

Det er ikke farlig å bruke maskin, du finner tester på youtube, hvor en skal holde maskinen stasjonær på full spinn i 45+ sekunder før du  brenner lakk. selvfølgelig finnes det kanter og profiler som er mer ømfintlig, men frykten er noe overdrevet. Du kan lett finne ut hvordan man skal polere riktig her på forumet og ellers på nettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Er helt nybegynner selv, tenkte det samme som deg, men etter å ha lest rundt på forumet her så gikk jeg til innkjøp av maskin jeg og! Og så har det egentlig bare balla på seg med div:)

Her er et 50/50 bilde av bil min, kjøpte den av merkeforhandler for 2 uker siden(brukt) . Den var ikke altfor ille men...;)be99e6006d8213e54602060005da9fd5.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive