Gå til innhold

Rengjøring av eldre vinterfelger


FrederikOslo

Recommended Posts

FrederikOslo

Har endelig fått montert nye sommerdekk og det betyr at vinterfelger som har vært montert på bilen i alt for mange år (tidligere eier) skal rengjøres. I helgen begynte jeg på en felg og brukte følgende produkter.

 

Høytrykk så et godt lag med Bilt-Hamber Korrosol,(1:1) Auto Wheel fra Bilt-Hambe,  Surfex HD fra Bilt-Hamber (1:20 ish til dekk vask)W2  Universal Cleaner (utvannet) og prickbort mao alt jeg hadde tilgjengelig av skyts ble brukt. Alt ble godt jobbet inn med div koster og pensler og fått god virketid MEN igjen ligger det flere tykke og mindre store klumpet/flekker med hva jeg tror er tjære eller asfalt. Jeg forsøkte å gnikke dette bort med nanosvamt men det hjalp lite.

Skal bruke wipedown (når alt er rent)  og så legge på C5  slik som jeg gjorde på sommerfelgene men først må alt bli ordentlig rent.  Har planer om å ta bilder når jeg skal prøve igjen .

 

Noen gode ideer blant proffene der ute for å fjerne de siste urenheter ?. Iron X. claye?, eller bare prøve igjen og igjen og være tolmodig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banner nok litt i kirka her men jeg forslår faktisk brake clean, altså sterk rengjøring på sprayboks. Er heftig sterk og kan skade lakken.

 

Gjorde dette selv på et sett med slitne og stygge vinterfelger etter å ha prøvd akkurat det samme som du beskriver over, med bra resultat. Lakken ble ikke styggere ;)

Endret av Sekse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citrusrens tok iallfall slike flekker på mine felger. Forøvrig LR-felger det også. Skulle egentlig bare fjerne limrestene etter noen gamle lodd, og etter litt overspray over tjæren begynte det å løsne :)

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Plastskrape og sitrusrens?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skal jeg prøve dette også, men hvor får jeg kjøpt dette. Heter det bare break clean ? Tusen takk!!

 

Ville kanskje begynt med sitrusrens da det er litt mildere mot lakken.

 

Brake clean (bremserens) er sterke saker. Ikke spray rett på felgen men ta en dæsj på en klut og prøv litt. (Fraskriver meg ansvar fro lakkskader :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrederikOslo

Ja det kan synes at man må gå på med en eller annen skrape. Dette er jo bak på felgen så noen riper skader ikke men fy F%!!!!!% de var ikke rene bak etter mange år på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gjerne prickbort ligge 10-15 minutter eller mer hvis du har tid. Hvis det ser ut som det begynner å tørke fyller du bare på med en liten ny dusj prickbort :)

De svarte klumpene vil etter hvert renne bort men det kan ta tid.

Til spotrens av asfaltflekker er Auto Finesse ObliTARate ganske bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti det samme som deg på et par felger jeg tok for en kamerat av meg. Plastskrape, tålmodighet, Prickbort og Biltemas Label Off gjorde susen.

 

Bruk Prickbort/Label Off + skrape for å få bort så mye "utstikkende" møkk som mulig. Når du har fått bort det meste kan du begynne med PB / Label Off og en hard børste.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...