Heiti

Arbeidslamper - hvilke bør man velge?

Liker selv 2x500w halogen nå om vinteren, da det varmer godt. :)kan dere utdype litt om forskjellen?

Endret av ØHN
Innlegg i salgstråd hentet til ny tråd for diskusjon
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg ut på noen dyp teoretisk forklaring nå, men tre stikkord kan nok være viktige:

Fargetemperatur

Fargegjengivelse

Lysstyrke

Metallhalogen har langt bedre lysutbyttepr tilført watt sammenlignet med ordinær halogen, temperatur og fargegjengivelse er mye avhengig av pæra, men "alle" er vel bedre enn halogen.

Selv har jeg Philips 150w 942-pærer, dvs minimum 90% korrekt fargegjengivelse og 4200K, og det er uten tvil det beste lyset jeg noen gang har jobbet med!

Det er MYE enklere å se defekter.

Ulempen er at alt kommer frem nesten uansett så en blir jo aldri fornøyd :P når det er nevnt har jeg fått bekreftet bl.a ifm en av de siste bilene jeg polerte der eieren selg er ekstremt nøye og har finsiktet overalt, også i lakkboksen, at det var mye han ikke hadde sett uansett forhold tidligere som kom godt frem med metallhalogen.

Jeg har to lamper nå og det er ikke langt unna at det et tilstrekkelig selv om de står "stasjonært", men jeg skal ha flere og montere de i taket :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får kjøpt disse fra Malmbergs selv.

Er dette noe man må/bør ha på stativ, eller er det like greit å montere noen i taket på garasjen? (To stk?).

Har ikke så god plass til stativet alle steder rundt bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg ut på noen dyp teoretisk forklaring nå, men tre stikkord kan nok være viktige:

Fargetemperatur

Fargegjengivelse

Lysstyrke

Metallhalogen har langt bedre lysutbyttepr tilført watt sammenlignet med ordinær halogen, temperatur og fargegjengivelse er mye avhengig av pæra, men "alle" er vel bedre enn halogen.

Selv har jeg Philips 150w 942-pærer, dvs minimum 90% korrekt fargegjengivelse og 4200K, og det er uten tvil det beste lyset jeg noen gang har jobbet med!

Det er MYE enklere å se defekter.

Ulempen er at alt kommer frem nesten uansett så en blir jo aldri fornøyd :P når det er nevnt har jeg fått bekreftet bl.a ifm en av de siste bilene jeg polerte der eieren selg er ekstremt nøye og har finsiktet overalt, også i lakkboksen, at det var mye han ikke hadde sett uansett forhold tidligere som kom godt frem med metallhalogen.

Jeg har to lamper nå og det er ikke langt unna at det et tilstrekkelig selv om de står "stasjonært", men jeg skal ha flere og montere de i taket :)

 

Hvorfor ikke 4200k-LED? Vil ikke 6000k gi en mer nøyaktig fargegjengiving? 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi led ikke er i nærheten av å gi like god fargegjengivelse, og en får vel også bedre lysutbytte pr/tilført watt på metallhalogen sammenlignet med led.

Jeg har led også, men er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi led ikke er i nærheten av å gi like god fargegjengivelse, og en får vel også bedre lysutbytte pr/tilført watt på metallhalogen sammenlignet med led.

Jeg har led også, men er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Metallhalogen er tingen ja! Vanlig halogen er gammeldags ;) Så det eneste det kan brukes til er enten å varme opp panel eller voks før voksing. Så kan det brukes til å varme opp garasjen om vinteren. En liten garasje da..

Jeg mener at riktig LED lyskaster vil gi ganske så bra lys også. Men kraftig og skikkelig LED lyskaster koster faktisk mer enn metallhalogen lampe. Ellers hvis man sammenligner metallhalogen lampe med 150W kvalitets daylight pære fra Osram (f.eks fra HQI-TS Excellence serien NDL-natural daylight) så er den på 12500 lumen, 4200 kelvin og 12000 timer levetid.

Jeg bruker også 2stk LED lyskastere som disse:

203c2090b81a3dbe.jpg

Disse, i forhold til mange Kina LED faktisk er 100W, 6780 lummen og 4500 kelvin. Mens levetiden er på over 50000timer. Jeg tror ikke jeg kan si at lyset er dårlig i forhold til metallhalogen men det er annerledes. På noen farger vil LED vise mere og lyse bedre mens på andre fargen er metallhalogen helt konge! Jeg har opplevd at LED viser mye bedre mikroriper enn metallhalogen og.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde min egen, sølvfargete, bil var ganske fri for swirls helt til jeg fikk meg en 50w ledlyskaster. ;)

Denne var svært ugunstig for ocd'en. Er ikke like fornøyd med den på mørke fager, så må nok skaffe meg metallhalogen også.

Led-lyskasteren jeg har har fargetemp på 6000k

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å kjøpe meg bedre lys, siden jeg da aldri kommer til å bli ferdig med en gnikkejobb... og når jeg endelig gir meg (dvs når kunden kommer og man-handler meg vekk fra bilen mens jeg skriker "BARE FEM MINUTTER TIL! JEG SER RIPENE HERFRA! BARE FEEEEEM SMÅ MINUTTEEEEEEEEER!") kommer jeg til å ha mareritt om mikroriper i minst en uke før jeg får resept på sterke trallala-piller for å få roet meg igjen...

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å kjøpe meg bedre lys, siden jeg da aldri kommer til å bli ferdig med en gnikkejobb... og når jeg endelig gir meg (dvs når kunden kommer og man-handler meg vekk fra bilen mens jeg skriker "BARE FEM MINUTTER TIL! JEG SER RIPENE HERFRA! BARE FEEEEEM SMÅ MINUTTEEEEEEEEER!") kommer jeg til å ha mareritt om mikroriper i minst en uke før jeg får resept på sterke trallala-piller for å få roet meg igjen...

 

Helt enig med deg og kan bare si at jeg angrer litt på hele dette HQI / metallhalogen opplegget mitt. Og som andre skriver her så viser kraftig LED lyskaster enda mere på noen fargen :( Livet var mye enklere med vanlig halogen da man ikke så ALT man ser med metallhalogen f.eks :P Så jeg anbefaller alle som polerer under f.eks lysrør belysning eller vanlig halogen å ikke gå i den fella med å kjøpe seg MYE bedre lampe :P

Den psykiske tilstanden du beskriver Christer vil anta litt etterhvert og mulig forsvinne helt etter EN LANG stund. Det er bare å forstå en ting. Finnes ikke en ripe/mikroriper fri bil :) Vanlige kunder og mennesker ser kanskje 30% av det vi detailere ser. Livet er ikke verdt alt det tulet og stresset om 100% ripefri bil.

En ting av vi blir kjempe glad for å ha strøkken bil og alt det der. Men pga personlige erfaringer, spesielt med den hvite Audi A4 jeg hadde, er det ikke helt verdt stresset :P Jeg har holdt den hvite A4 som en psykopat, ripefri og sikkert alle verdens vokser var smørt på den.

Og når bilen skulle selges så var DET INGEN som trodde på meg eller tilstand på bilen. Altså at det er mulig å selge en 3år gammel bil som er så strøkken. Det kom jo folk med lakkdybde målere og sjekket om mente at bilen var omlakkert eller noe sånt tull... :)

 

Seriøst: Joda, ripefri bil er kjekt det men det finnes grenser som for alt i livet. Så jeg har ikke ripefri bil lenger for å si det mildt og de som kjenner meg personlig vet at mine biler ser egentlig ikke ut i det siste. Døgn har bare 48timer hos meg og det er ikke nok :P 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive