chrino

Klisste håndklær

Brukte tørkehåndklærne mine tidligere i år til å buffe/tørke etter at jeg hadde brukt Duragloss Aquawax. Når jeg nå gjorde en "vanlig" bilvask uten QD på slutten, la jeg merke til at håndklærne var litt småklissete og lagde litt skjolder på blant annet ruter. De ble vasket med Milo på 40 grader i mellomtiden.

Tips til å få fjernet QD fra håndklærne? Og hva pleier dere å gjøre? Bruker dere buffekluter til tørking av bilen når den har fått QD? Det vil jo ta flere timer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikrofiberkluter som jeg har kjøpt tåler 90 grader, jeg vil tro dine også tåler høyere temperatur. Bare til å kjøre dem på høyere temp, feks 60 eller 90 grader. Da vil nok varmen ta knekken på det som er igjen på klutene. 

Edit: Jeg har lest et sted at man ikke bør vaske tørkehåndkler med 90grader, og maks tempen bør være på 60 grader. 

Endret av samye83
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

90/95 grader

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de over skriver, ha på minst 60 eller helst 90/95 grader. Ikke mye som blir veldig rent på bare 40 grader :) Surfex hd tar også slikt veldig lett, kan ha litt i maskinen eller legge det i en bøtte utvannet surfex hd noen timer før vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle kluter jeg bruker til voksrelatert arbeid går rett i en bøtte med Surfexblanding, og så skylles de i varmt vann før de havner i vaskemaskinen på 90 grader med mikrofibervaskemiddel. Har funket bra for meg så langt. Unntaksvis vasker jeg med Milo (typisk kun hvis jeg er tom for mikrofibervaskemiddel), og jeg synes ikke klutene blir helt rene omtrent uansett temperaturvalg. Kluter brukt til polish og interiør trenger sjelden mer enn 60 grader for å bli rene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hørte en gang på podcasten til DriveClean (AMMO fyren og noen andre top detailere)

Der snakket de om hvor viktig det var å ikke vaske/tørke mikrofiber på for høy temperatur for å unngå at "smelter" fibrene, husker ikke akkurat hvilke tempereturer de snakket om der, men gjorde en kjapt google søk (microfiber towel high temperature wash) og de alle fleste stedene står det vask/tørk på lav temperatur (typisk 60 grader)

f.eks denne: http://www.autogeek.net/mi101.html

Nå veit jeg ikke hvor varm en tørketrommel blir? Men 90 grader vask er jo ganske varmt..

Jeg har ikke testet spesial microfiber-vaskemiddel, kun Milo. Er det stor forskjell?

Som Christer sier, Surfex er det mange som anbefaler, enten som forvask før maskin, eller rett i maskinen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klutene mine ser aldri innsiden av tørketrommelen, de tørkes konsekvent på stativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både vasker på 90c her og tørker i tromel her, ikke vært noe problem, men viktigste er å følge produsents anbefalinger.

Eneste jeg ikke liker er å vaske mf kluter som er brukt til å buffe sealer/voks eller QD sammen med tørkehåndkler, syntes nemlig noen tørkehåndkler har mistet noe effekt mht å absorbere vann her etterpå, hvorvidt det er sealer som blander seg i vannet og tetter porer vet jeg ikke, men skiller de uansett ved vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive