bas

Sommerhjul - redusert kjørekomfort

32 innlegg i emnet

Hei,

 

Byttet fra vinter til sommerhjul på min 2013 Mercedes c-klasse stv. i dag. Gikk fra 205/55-16 på vinter til 225/45-17 på sommer (begge dimensjoner er anbefalte fra Mercedes, står bl.a i oversikta i tanklokket).

 

Er klar over at det som regel blir litt mer "stumpete" komfort og noen ganger høyere støynivå i forhold til myke vinterdekk, men det er ikke det jeg reagerer på. Bilen blei så fryktelig "masete" å kjøre, føler jeg må sitte og korrigere på rattet hele tiden, og hvis jeg slipper rattet (selvfølgelig under kontrollert forhold) så drar den innimellom i litt egne retninger.

 

Er dette å regne som normal sporing på dårlige (les: vanlige) norske veier med denne dekkbredden, eller kan det være noe annet?

 

Det skal sies at de dekkene som fulgte har litt ymse spordybde, to av de har ca. 4mm, og hver av de to andre har ca. 5mm og ca.6-7mm. Forrige eier har tydeligvis punktert eller på annen måte ødelagt et dekk og byttet til et nytt på ett eller annet tidspunkt. 

 

Anbefaling er vel å sette de "beste" dekkene bak, men jeg valgte å sette de to like (4mm) bak med tanke på å spare drivlinje/automatkasse (hvis denne forskjellen overhodet ville gjort noen "skade").

 

Sitter da derfor ett dekk med ca. 5mm og et annet med ca. 6-7mm foran. Kan dette ha en slik innvirkning på kjøreopplevelsen?

Endret av bas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme oppførselen på vår saab 9-3. Byttet fra vinter til sommerdekk og den ble vinglete og generelt ekkel å kjøre...

Gamle dekk da men så kan hende de er i overkant harde...

Tok også hjulstillingskontroll i fjor med sommerfelgene montert og ble kun litt bedre etter.

 

Håper det er noen dekk guruer her som kan komme med tips ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At dimensjonen er anbefalt eller ei har lite å si. Hvordan dekker er bygd opp, hvordan det er slitt, hvor hardt det er, hvilke veier du kjører på, ET på felg, felgbredde, luftrykk etc etc spiller mer rolle enn selve dimensjonen. Når det er snakk om brukte dekk, så kan det være skevslitasje, eller at dekkene rett og slett ikke fungerer særlig godt til den aktuelle bilen. Sommerdekk som har skarpe skuldre klatrer fort på dårlige og oppkjørte veier, men er som regel veldig retningsstabile der veiene er bedre. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At dimensjonen er anbefalt eller ei har lite å si.

 

Det var mest for å poengtere at det er en "standard dimensjon", ikke noe som strider med bilprodusentens anbefalinger  :)

 

Men takk for innspill  :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var mest for å poengtere at det er en "standard dimensjon", ikke noe som strider med bilprodusentens anbefalinger  :)

 

Men takk for innspill  :thumbup:

Har du noen bilder så kanskje jeg (eller andre) kan komme med et innspill som er litt mer rettet mot dine hjul :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett de beste dekkene foran, det gjør alltid jeg.. Er der det slipper først i rundkjøring f.eks og det regner..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bredere dekk gjør at bilen blir mer følsom for spor i asfalten

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid sånn med meg første dagene, men så blir eg vant med det og legger ikke merke til det lengre :P sommerdekk er som regel bredere og lavere profil en vinterdekk..så forsjell blir det ja! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bredere dekk gjør at bilen blir mer følsom for spor i asfalten

Jo, men for smale dekk gjør bilen vaglete :) her må en finne den størrelsen som passer best, med de dekkene som passer. Og samtidig ta hensyn til rulleomkrets og bredde på felg. Kan i mange tilfeller sette på både 235, 245, 255 dekk uten at det nødvendigvis sporer. Dekkets oppbygning har enormt mye å si, men såklart, jo bredere dekket blir, jo lettere for at det skal spore er det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du punkteringsfrie sommerdekk? Også kalt for run-flat.

Disse ødelegger mye komfort og gjør styringen urolig.

Dekkdimensjonen fra vinter til sommer utgjør liten forskjell.

Har selv en Audi A4 fra 2004 med denne dimensjon der eneste er at den føles litt fastere,

ikke mindre komfortabel.

Se på dekksiden så finner du ut hvilken type dekk du har.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen bilder så kanskje jeg (eller andre) kan komme med et innspill som er litt mer rettet mot dine hjul :)

 

Jeg prøver (sola hadde akkurat gått ned så litt dårlige lysforhold). Dette er det dekket med mest mønster igjen. Dekket er Pirelli P Zero.

 

hjul1_zpsjyy6l6vr.jpg

 

hjul2_zpslmdgb5cv.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver (sola hadde akkurat gått ned så litt dårlige lysforhold). Dette er det dekket med mest mønster igjen. Dekket er Pirelli P Zero.

 

hjul1_zpsjyy6l6vr.jpg

 

hjul2_zpslmdgb5cv.jpg

Det er stor sannsynlighet for at dekket har for skarp kant for at den skal unngå å spore på dårlige veier, det er ganske vanlig med Pirelli i Norge(les norske veier). Til noen biler så går det utrolig bra, men som regel så blir dekket både for hardt og for retningsstabilt for våre veier, ihvertfall her i Trondheim. Har du i tillegg store variasjoner i slitasjen, og skeivslitasje, vil dette slå ekstra godt ut. De fleste mercedeser liker litt brede dekk, hvis ikke blir nervøse eller vinglete å kjøre, så å holde seg til 225 bredde vil jeg fortsatt anbefale, men kanskje vurdere å bytte til et annet merke. Hvis ikke bytte er aktuellt enda, så er det å sette dekkene på samme plass de sto ifjor et forsøk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker så mye for gode innspill. Skal en tur til Asker i morgen så får derfor noen mil på litt bedre (motor)vei enn i dag, får se hvordan det oppfører seg da. Det får eventuelt bli å vurdere dekkskifte, har nemlig ingen anelse om hvor de stod i fjor da jeg kjøpte bilen for bare en måneds tid siden, og de er ikke merket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk lufttrykk også.

Har gode erfaringer med dei dekka på andre biler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket lufttrykket opptil flere ganger i dag, var det første jeg sjekket :)  Men kan jo eksperimentere litt med trykket for å se om det bedrer seg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å øke trykket litt iforhold til anbefalt trykk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Vårhus skriver, typisk "problem" på dekk som Pirelli P-Zero og andre sportslige dekk, dekksidene i disse dekkene er mye mer forsterket enn ett vanlig "hvermansen" dekk, jeg antar dekk med mykere dekkside sporer mindre pga att sidene "svikter" eller former seg bedre etter ujevnhetene i veien mens ett dekk med kraftig forsterkede dekksider holder formen og heller "klatrer" på ujevnhetene/sporene i veien. Dette er dog bare en teori jeg har kokt sammen oppi hode mitt og muligens langt i fra noen fasit. Mye annet spiller selvsakt også inn, sporvidde, bredde på dekk, hardhet på gummi, mønsteret på dekket, lufttrykk etc etc.

 

Faren min hadde samme "problem" i fjor på sin C70 med Continental Contisport(?) forran og Pirelli P-Zero bak. Byttet til Continental bak også nå i år så vi får se om det gjør noen forskjell.

Endret av Oluf
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 245/45-18 sommerdekk, og vil ikke si at det sporer noe mer eller mindre enn vinterens 225/55-17.

Dekket har nok særdeles mye å si, jeg kjører nå med et merke som heter Ovation, og det imponerer meg VELDIG på tørt og fint føre, har enda ikke fått prøvde det ut på vått føre enda.

 

Men ofte så har dekk med "rett" sidevegg lettere for å spore enn andre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter Runflat dekk lang vei....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke runflat :)

 

Mulig det er jeg som overreagerer, men f.eks ved filbytte på motorveien ("god" norsk standard, litt sporete med andre ord) så er det akkurat som om bilen blir "slengt" over i det andre feltet og jeg må virkelig holde godt i rattet da det skikkelig rykker til. Noe av det samme skjer når jeg går fra en asfalt type til en annen (mellom strekninger som er mer slitt en andre), hele bilen rykker til og jeg må holde godt fast for å korrigere. Mulig dette er vanlig med litt brede dekk, men jeg synes det er en helt vanvittig forskjell mellom vinter og sommerhjul, og har aldri opplevd noe lignende. Synes det er såpass ubehagelig at hele den gode opplevelsen med å kjøre "ny" bil er ødelagt.

 

Ble tilbudt firehjulskontroll og å forsøke med et annet hjulsett hos forhandler jeg kjøpte den av, noe som er realt gjort synes jeg. Må vente ei ukes tid, men får se hvordan det går da. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive