Gå til innhold
Chef

Import av bil

Recommended Posts

Chef    13
Chef

Hei godtfolk.

Er det noen som har erfaring med import av bil fra privat person ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr. Bean    9
Mr. Bean

Hva er det du egentlig lurer på da? Nei, du får ikke fratrekk for merverdiavgift i kjøpslandet. Ja, du må betale avgifter til staten når bilen tas inn i Norge. Men det var kanskje ikke der du var?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chef    13
Chef

Hva er det du egentlig lurer på da? Nei, du får ikke fratrekk for merverdiavgift i kjøpslandet. Ja, du må betale avgifter til staten når bilen tas inn i Norge. Men det var kanskje ikke der du var?

Har en kompis som kan kjøpe tax free biler i Belgia. Bilen en Nissan GTR koster 750 000,- Den må da være registrert på han i 6 mnd før han kan selge den videre. 

Spørsmålet er om jeg kan kjøpe den av han, eller må det være via en bilforhandler?

Ifølge toll.no kommer avgiftene på litt over 1 mil. Kan dette stemme?

Takker for hjelp 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr. Bean    9
Mr. Bean

Syntes du skal ta skriftelig kontakt med tollen for å få et forplitende svar du kan forholde deg til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Nå kjenner jeg ikke GTR så godt, men hvis den er ny nok og heftig nok til å koste 750.000 i belgia så er jeg ikke overrasket om norske avgifter har omtrent de dimensjoner du nevner...

Regner med du har prøvd avgiftskalkulatoren på toll.no?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Belgia har også ganske heftige avgifter, mange av bilene i Norge som blir solgt strupet er også det i Belgia grunnet avgiftssystemet der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

For den norske stat så spiller det ingen rolle om bil er kjøpt fra firma eller privatperson i utlandet. Det er jo noen papirer som skal fylles ut i export-landet slik at bilen offisielt føres ut, og det skal betales mva på bilen når den tas inn til Norge.

Skal bilen registreres i Norge så kommer resten av avgiftene (minus ev bruksfradrag++) på toppen. 

Finnes flere firma som spesialiserer seg på å hente/kjøpe biler i utlandet på vegne av norske kunder, og for biler i denne prisklassen hadde nok jeg brukt et slikt firma. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Har en kompis som kan kjøpe tax free biler i Belgia. Bilen en Nissan GTR koster 750 000,- Den må da være registrert på han i 6 mnd før han kan selge den videre. 

Spørsmålet er om jeg kan kjøpe den av han, eller må det være via en bilforhandler?

Ifølge toll.no kommer avgiftene på litt over 1 mil. Kan dette stemme?

Takker for hjelp

Avgiftene på 1 mill kan stemme ja..men hvorfor ikke kjøpe en i Norge? Ligger 2 stk til 1.5 mill på finn idag..2012 mod vel å merke..men knappe 9000 km på ene bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chef    13
Chef

For den norske stat så spiller det ingen rolle om bil er kjøpt fra firma eller privatperson i utlandet. Det er jo noen papirer som skal fylles ut i export-landet slik at bilen offisielt føres ut, og det skal betales mva på bilen når den tas inn til Norge.

Skal bilen registreres i Norge så kommer resten av avgiftene (minus ev bruksfradrag++) på toppen. 

Finnes flere firma som spesialiserer seg på å hente/kjøpe biler i utlandet på vegne av norske kunder, og for biler i denne prisklassen hadde nok jeg brukt et slikt firma. 

Takk for det Hirobofly, du hadde svaret jeg var ute etter  :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig