Rub

Polering eller Voks osv

Sitat fra bilpleiekongen 

  • Bilpolish har vanligvis en mild slipende effekt som fjerner, ikke bare noen av de mer vanskelige trafikkskader som kan sprute på bilen din som kjemikalier, salt, tjære og innsekter, men også et veldig, veldig tynt lag med klar-lakk, avhengig av hvordan den brukes og fjernes. I teorien kan polering rense bort klarlakken som ligger for å beskytte selve farven på bilen din. Noen poleringer inneholder Teflon, for å gi en ekstra glans.

Så sies det også at nye biler skal (sikkert derfor) ha kun voks.

Vil jo ikke rense bort klarlakk osv... 2011 NQ har jeg og vil gjerne høre dine tips om hva jeg gjør når det blir litt varmere i været.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra bilpleiekongen 

  • Bilpolish har vanligvis en mild slipende effekt som fjerner, ikke bare noen av de mer vanskelige trafikkskader som kan sprute på bilen din som kjemikalier, salt, tjære og innsekter, men også et veldig, veldig tynt lag med klar-lakk, avhengig av hvordan den brukes og fjernes. I teorien kan polering rense bort klarlakken som ligger for å beskytte selve farven på bilen din. Noen poleringer inneholder Teflon, for å gi en ekstra glans.

Så sies det også at nye biler skal (sikkert derfor) ha kun voks.

Vil jo ikke rense bort klarlakk osv... 2011 NQ har jeg og vil gjerne høre dine tips om hva jeg gjør når det blir litt varmere i været.

 

Det er ikke riktig at nye biler kun skal ha voks. Kun de første ukene etter lakkering bør man være forsiktig med vaskekjemi og voks/forsegling. Det som i innlegget ditt kalles "rense", vil jeg heller kalle "slipe", så blir det litt mer forståelig. Man må fjerne litt klarlakk skal riper fjernes permanent. De må de slipes vekk. Det må også gjøres på 2 dager gammel bil hvis man vasker den med sand i svampen.

 

Det finnes mye informasjon, guider og Show&Shine-tråder som viser fremgangsmåte her på DCN. Et annet godt tips er å se filmene Bilpleiekongen har lagt ut der Rune Sørensen fra Rupes forklarer og viser hva maskinpolering er :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=WrXCnfdnAD4

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra bilpleiekongen 

  • Bilpolish har vanligvis en mild slipende effekt som fjerner, ikke bare noen av de mer vanskelige trafikkskader som kan sprute på bilen din som kjemikalier, salt, tjære og innsekter, men også et veldig, veldig tynt lag med klar-lakk, avhengig av hvordan den brukes og fjernes. I teorien kan polering rense bort klarlakken som ligger for å beskytte selve farven på bilen din. Noen poleringer inneholder Teflon, for å gi en ekstra glans.

Der syns jeg bilpleiekongen har bæsjet kraftig på leggen.

 

Polish har ingenting med å rense en skitten bil å gjøre. Å fjerne kjemikalier, salt, tjære osv er jobb for avfettingsprodukter.

 

En polish sin jobb er å fungere som flytende sandpapir på ren lakk, verken mer eller mindre.

Og det er ikke så skummelt som det høres ut før man begynner på de svært grove kombinasjonene av pad og polish. Det er forsvinnende små mengder klarlakk som slipes bort ;)

Endret av Simenhbe
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En polish sin jobb er å fungere som flytende sandpapir på ren lakk, verken mer eller mindre.

 

 

Nå er det vel slik at 90% av de som polerer bil i dette landet bruker forbrukerprodukter, i dette segmentet er polish en kjemisk rens som trekker møkk ut av porene i lakken for å hente frem glans, og ikke et slipemiddel.

På samme måte som du mener bilpleiekongen har "bæsja kraftig på leggen", kan jeg mene det samme om deg. Men det skal jeg faktisk holde meg for god til for å unngå å fremstå som en fanatisk bedreviter ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel slik at 90% av de som polerer bil i dette landet bruker forbrukerprodukter, i dette segmentet er polish en kjemisk rens som trekker møkk ut av porene i lakken for å hente frem glans, og ikke et slipemiddel.

På samme måte som du mener bilpleiekongen har "bæsja kraftig på leggen", kan jeg mene det samme om deg. Men det skal jeg faktisk holde meg for god til for å unngå å fremstå som en fanatisk bedreviter ;)

 

Du har selvfølgelig helt rett i at kjemiske renser og fyllere kalles polish, og det burde jeg tatt med. Men jeg syns fremdeles ikke det er en god forklaring at de skal være til å fjerne insekter og tjære fra lakken. Det er en vesentlig forskjell mellom insekter og skitt i mikroskopiske porer i lakken ;)

 

90% av de som polerer bil her i landet frekventerer ikke dette forumet, og jeg vil påstå at 90% av gangene jeg har lest ordet polish på DCN har det vært et middel med slipemidler det har vært snakk om. Kjemisk rens går etter det jeg har erfart under ordet lakkrens her på forumet :)

Må bare tilføye at jeg aldri mente inlegget mitt som drittslenging eller hadde som hensikt at det skulle være nedlatende, så sånn sett formulerte jeg meg kanskje litt sterkt. Beklager det :)

Endret av Simenhbe
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett i at kjemiske renser og fyllere kalles polish, og det burde jeg tatt med. Men jeg syns fremdeles ikke det er en god forklaring at de skal være til å fjerne insekter og tjære fra lakken. Det er en vesentlig forskjell mellom insekter og skitt i mikroskopiske porer i lakken ;)

 

 

Nja, etter all verdens avfettinger og vaskemidler er det fortsatt skitt i porene til lakken, derfor ser den bedre ut etter både håndpolish og maskinpolish. Så bilpleiekongen er nok ikke helt på bærtur når han sier at man fjerner kjemikalier, salt, tjære og innsekter fra lakken med polish, det er jo stort sett det lakken utsettes for. Hvis ikke hadde jo lakken vært strøken (med unntak av riper) etter kun vaskekjemi. Pad/applicator blir jo svart etter kjemisk lakkrens/polish om det gjøres for hånd, hvorfor det? Fordi den drar ut møkk du ikke blir kvitt etter kun vask.

 

Prøver bare å være litt reflektert her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, etter all verdens avfettinger og vaskemidler er det fortsatt skitt i porene til lakken, derfor ser den bedre ut etter både håndpolish og maskinpolish. Så bilpleiekongen er nok ikke helt på bærtur når han sier at man fjerner kjemikalier, salt, tjære og innsekter fra lakken med polish, det er jo stort sett det lakken utsettes for. Hvis ikke hadde jo lakken vært strøken (med unntak av riper) etter kun vaskekjemi. Pad/applicator blir jo svart etter kjemisk lakkrens/polish om det gjøres for hånd, hvorfor det? Fordi den drar ut møkk du ikke blir kvitt etter kun vask.

 

Prøver bare å være litt reflektert her :)

 

Helt enig i det du sier. Men da er det allikevel snakk om små partikler fra disse tingene som setter seg.

Det var bare måten originalsitatet var formulert på som fikk meg til å se for meg fluer og asfaltflekker som sitter fast etter vask bli dratt utover lakken med en polish.. Kan noen si frysninger? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat Simen:Nå er det vel slik at 90% av de som polerer bil i dette landet bruker forbrukerprodukter, i dette segmentet er polish en kjemisk rens som trekker møkk ut av porene i lakken for å hente frem glans, og ikke et slipemiddel.

 

 Skjønner / eller ikke skjønner/ mer og mer at dette er et lerret å bleke for å si det mildt.. Trodde det var Clay som fjerna møkk, asfalt nupper etc - og at Polish legges på når bilen er klar som en barnerumpe :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat Simen:Nå er det vel slik at 90% av de som polerer bil i dette landet bruker forbrukerprodukter, i dette segmentet er polish en kjemisk rens som trekker møkk ut av porene i lakken for å hente frem glans, og ikke et slipemiddel.

 

 Skjønner / eller ikke skjønner/ mer og mer at dette er et lerret å bleke for å si det mildt.. Trodde det var Clay som fjerna møkk, asfalt nupper etc - og at Polish legges på når bilen er klar som en barnerumpe :P

 

Det er mye å sette seg inn i, helt klart. Alle her inne har startet på scratch en eller annen gang. Det kjekke med et slikt forum er at man kan spørre. Med god respons på spørsmål, som det ofte er, blir læringskurven bratt.

 

Begrepet "Polish" kan deles inn i to hovedkategorier:

 

1) HåndPolish/Kjemisk lakkrens: Forbrukerprodukt som ikke fjerner riper men renser lakkporene. Finnes som rens og kombinert rens/voks. Brukes ofte for hånd. Gjør lite/ingenting med riper og overflaten på selve lakken.

 

2) MaskinPolish/Slipende lakkrens: Inneholder ulike grader av slipemidler som brytes ned. Grov/medium/fin-slipeevne. Disse polishene kombineres med poleringsputer av ulike strukturer Grov/medium/fin-slipeevne. Brukes ofte med poleringsmaskin. Brukes til å slipe vekk det aller øverste laget klarlakk slik at overflaten blir helt jevn og riper forsvinner permanent. Finnes som rens og kombinert rens/voks.

 

Så kommer det som kan forvirre:

Voks/lakkforsegling/coating/lakkonservering/LSP-Last Step Product er ulike navn på den siste varige beskyttelsen som legges for å forsegle arbeidet man har gjort med lakken. Folk flest/Mannen i gata/forbrukeren kaller ofte dette for å polere. Og de bruker da oftest polish kategori 1) f. eks Autoglym Super Resin Polish.

 

Her inne regnes dette ofte kun som den siste lille "kosejobben" og man bruker produkter med lite ren og mye langvarig beskyttelse.

 

Hvis du synes du har brukt mye tid tidligere på å stelle bilen, vil du trolig se litt annerledes på akkurat det etter en tid her inne. Folk flest anser en 3-timers økt med vask, polering og sommerdekkskift som ganske voldsom innsats. En detailer setter gjerne av 15-30 timer på å klargjøre bilen etter vinteren. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen ord og begreper som brukes med litt annen mening her på forumet og blant entusiaster, enn vanlige folk som handler på bensinstasjonen.

 

du har rett i at clay fjerner forurensing som sitter på lakken som hverken kald eller vanlig avfetting, samt metallpartikkelfjernere klarer å ta. Dette kan være asfaltprikker, kvae, overspray fra lakk eller understellsbehandling. Risikoen her er å lage noen flere riper og clayen legger igjen et lite lag som vi kaller "marring" på norsk-engelsk, den kladder litt.

 

Polish brukes som fellesbenevnelse på de produktene man bruker sammen med poleringsputer og maskin/hånd for å korrigere eller gi mer glans til lakken. Disse inneholder slipemidler av forskjellige karateristikker og går på en skala eller kurve som går fra meget grov til ultrafin. Denne skalaen ser ikke lik hos de forskjellige produsentene da det ofte er ulike filosofier, samt mange ulike typer lakk og kombinasjoner som gjør at det stadig skjer utvikling i markedet.

 

Det vi bruker på barnerumper her inne, er voks (organisk), sealant (syntetisk beskyttelse) eller noe som har kommet de siste årene, glassforseglinger. (meget harde og beskytter lengre enn de to første alternativene, men er mer krevende og kostbart å legge)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat Simen:Nå er det vel slik at 90% av de som polerer bil i dette landet bruker forbrukerprodukter, i dette segmentet er polish en kjemisk rens som trekker møkk ut av porene i lakken for å hente frem glans, og ikke et slipemiddel.

 

 Skjønner / eller ikke skjønner/ mer og mer at dette er et lerret å bleke for å si det mildt.. Trodde det var Clay som fjerna møkk, asfalt nupper etc - og at Polish legges på når bilen er klar som en barnerumpe :P

 

Nå er det forsåvidt meg du siterer :P  Men ja, clay og vaskekjemi fjerner det som ligger oppå/utpå lakken, og forbrukerpolish renser "inni" lakken slik at den blir klarere og får farge og glans tilbake.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger det :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive