Gå til innhold
Jimmen

Lakkering

Recommended Posts

Jimmen    3
Jimmen

Hei!

 

Nå er jeg lei av lakk som koker hos meg.

 

Jeg har lakkert opp sommerfelgene mine, (gjorde samme metode i fjor også, på samme felgene)

 

Men hver eneste gang så koker lakken.. Hva gjør jeg feil i år, kontra ifjor?

Bruker billig lakk på boks.

 

Grovsliper først, avslutter med våtsliping (800 papir) også en grundig vask.

Felgene får tørke over natten, dagen derpå blir det vasket med silikonfjerner.

 

Venter ca 30min, så lakkerer jeg.  så koker det...

 

Dette har skjedd 2 ganger, første gangen trodde jeg at jeg var litt grådig med å vente enter vaskingen.

Ventet derfor litt ekstra siste gangen..

 

Hva er grunnen til at det koker?

Feil silikonfjerner?

Burde jeg grunne først?

 

Jeg har annen lakk kontra i fjor, men det koker bare på små plasser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Koking er en reaksjon, om lakken du bruker reagerer på silikonfjerner er vel mest sansynligt.

Bør grunne for best heft, og bruke 2K klarlakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Reagerer sannsynilgvis med den gamle lakken, en lakkerer hadde nok lagt en grunning/primer fra sitt lakksystem for å skille gammel lakk fra ny lakk. Hvis du drar til en lakkleverandør og kjøper grunning/primerfiller, 1k baselakk og 2k klarlakk, skal alt gå bra. Silikonfjerner skal fordampe i sin helhet så lenge man sprayer på og tørker av, så tviler på at den har utløst reaksjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jimmen    3
Jimmen

Har tatt en titt på felgene igjen nå, og det jeg kan se er at den reagerer der gammel spakkel er kommet frem.

Kjøper en boks med grunning får jeg gjøre da og prøve en 3 tur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredsjo    4
fredsjo

Jeg hadde kjøpt litt 400-papir i samme slengen. 800 er unødvendig fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Har tatt en titt på felgene igjen nå, og det jeg kan se er at den reagerer der gammel spakkel er kommet frem.

Kjøper en boks med grunning får jeg gjøre da og prøve en 3 tur..

 

Hvis du kjøper en billig grunning fra en plass og en billig lakk fra en annen plass, risikerer du i værste fall at lakk og gunning reagerer med hverandre. Jeg ville kjøpt grunning og lakk fra en lakkleverandør som kan gå god for produktene så du slipper å gjøre alt på nytt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jimmen    3
Jimmen

Gikk greit året før, så prøver på nytt i år med billig lakk også.. :P

Er samme merke begge delene så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonarnes    185
jonarnes

Mye bra tips her! 

Men ikke avslutt sliping med 400 papir som det blir sagt her. Avslutt med 600 eller 800. 

Jeg har selv avsluttet med 400 papir og gjør ikke det en gang til....

Hjelper ikke med mye klarlak når pusseripene er under  :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredsjo    4
fredsjo

Har avsluttet med 400 flere ganger og det blir strøkent.. Sikker på at ikke din 400 var litt grov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vincentya    0
Vincentya

Feathering avsluttes med minimum 600 Evt 800. Dvs siste puss og utjevning av foreks der det er litt lakk og der det er metall. For å få det jevnt samt ikke ha riper bør du ikke gå lavere enn 600. Husk at primer gjemmer litt men 400 ripene kan bli for grovt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jimmen    3
Jimmen

Har brukt og avsluttet med 800 på alt før også, og har vært fornøyd så fortsetter nok med det.

Uansett handlet jeg ny lakk i dag, samt primer av samme leverandør..

 

Førstkommende mandag antar jeg at dette blir lakkert på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

ofte når man får slike reaksjoner så er det som skrevet over reaksjon mot tidligere brukte midler/lakk.

Det løses med epoxy-grunning i 2komponent. Kan være heldig med annet og, men epoxyen er det eneste produktet som lager en tett hinne, så ingen løsemidler går gjennom så det reagerer mot hverandre. 800 til siste sliping er nødvendig, eller enda finere. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jimmen    3
Jimmen

Slipet alt helt ned og begynte på nytt, kjemisk metall som ble brukt fikk selvsagt ligge.

 

La ny grunning og lakk fra samme leverandør, og nå er det lagt 3 lag med lakk som ble kjempebra! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×