Splendid

Er dette riper i eller under lakken?

Hallo i natten!
Har fått forespørsel om å polere en bil som tydeligvis har vært omlakkert. For ordens skyld kan jeg nevne at det er en rød/oransje ss-lakk og umiddelbart er det flere ting som tyder på dårlig grunnarbeid. Bl.a. gjennomgående slurvete maskering og slipemerker fra før lakkering.
MEN jo mer jeg inspiserer lakken jo mer usikker blir jeg på hvilke riper som befinner seg i selve lakken og hvilke som stammer fra dårlig grunnarbeid før lakkering. Jeg ønsker å fjerne mest mulig brukslitasje, men er veldig i tvil om hvor grovt til verks jeg tør å gå uten å gå på en smell.
Er det mulig å tyde dette ut ifra vedlagte bilder? Evt. andre tips til hvordan man kan avsløre det?

WP_20150402_19_09_32_Pro_zpsp4gd1phw.jpgWP_20150402_19_10_18_Pro_zpssjwg8rxr.jpg

Endret av Splendid
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha noe fasit, så har jeg opplevd at riper befinner seg under klarlakken. Dette på en bil som hadde vært omlakkert, og jeg polerte, og polerte, før jeg innså at ripene (og de var mange) var under klarlakken. 

Prøv å poler et lite område, blir det bedre, go for it, ingen forskjell, prøv litt mer, og hvis det ikke hjelper så kan du kaste inn flagget. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en del av de ripene er under lakken. Få aksept av kunden om at du må prøve deg frem med uvisst resultat.

Jeg ville prøvd en veldig lett våtslip med 1000 -->2000 og så rubbing --> polering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er det slipt med (oscillerende)maskin før lakk, og sliperipene ser da ut som små kruseduller/grisehaler.

Erfaringsvis må man gå ganske hardt til verks for å komme noen vei på ss lakk med tilstand som på bildene, synes ikke bildene sier så mye om hva som er i eller under lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke så lett å se ut ifra bildene hva som er i og under lakken, men i virkeligheten kan det se ut som om flesteparten av de rette ripene er under lakken og de mer sirkulære er "love marks" fra vasking o.l. Ingen grisehaler å se fra oscillerende maskin og det ser ut som den er pusset for hånd. Bilen er en '69-modell og kan ha vært omlakkert i 1980 for alt jeg vet, så jeg får bare prøve meg fram i samråd med eier.

Tok en testspot med Menzerna FG400 på gul Rupespute og det hevet glansen betraktelig, men tok ingen riper, så det er trolig en hard lakktype.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul rupes er en myk pite på og brukes ofte som finish pute. Gå på med noe grovere for å se

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul pute brukte jeg kun for å sjekke responsen og må helt klart gå grovere til verks for å få et bedre resultat, men det skulle ikke mye til før jeg fikk et glimt av glans.

Skal møte eieren i løpet av et par dager for å diskutere hvilket resultat han ønsker og hvor mye jobb jeg skal legge i det.

WP_20150404_16_55_56_Pro__highres_zps8p9

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive