Provenzan0

Rupes pute og polish valg

Sånn da har jeg gått over en 00´ Astra mørk grønn metallic som første polering med ny innkjøpte Rupes LHR 75E og 21, og kan ikke si annet en FYYYYY å herlig det var å bruke ordentlig utstyr til polering, milde himmel å strøkent det blir, null hollogrammer bare klin strøkent hadde nesten orgasme når jeg la meg etter polering i går  :lol:

Men så er det noen spørsmål, for hva er det som tilsier riktig valg av pute og middel?

Jeg brukte blå pute og blå polish rundt på hele bilen, forstått det som jo mer/grovere riper jo grovere trenger man, lakken så jo helt ok ut på avstand men når man går inn i dybden var det så mye vaske riper og grovere "krusseduller" med riper som ved forkant på panser, rundt dørhåndtak og helt jævlig på områder på baklluka spess rundt åpner og dørk.

Samt når jeg starter med blå pute er det da sånn at jeg kan hoppe rett på hvit etterpå for å få det finest eller må jeg kjøre blå blå grønn grønn gul gul hvit hvit i stigende rekkefølge?

Om det finnes en rupes guide noe sted så trenger jeg det :P

Er det foresten sånn at andre puter bare det er riktig størrelse til maskinen så passer merkene omhverandre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunsten å polere er å fjerne mest mulig riper men minst mulig av lakken.

Dersom en durer på med grovsteg hver vår så kan en anta at en tar 2-5 my av lakken og da går det ikke lenge igjen før det ikke er mer lakk igjen og eneste løsning er en lakkeringsjobb. Faren er også at du lettere brenner gjennom på profiler og kanter.

Det beste tipset er å ta en testområde først og starte med den mildeste kombinasjonen og deretter gå grovere pute/polish til en får det resultatet en ønsker seg.

Det finnes flere inngangsvinkler til dette, men 1 stegs løsninger og 2 stegs er det mest vanlige, noen ganger på kranglete lakker ender en opp med 3 steg eller eventuell våtsliping i tillegg. Her ligger det masse informasjon som det er mulig å søke opp på dette og andre forum på nettet.

Kort forklart gir grov kombo som blå/blå god korrigeringsevne til å fjerne mye om ikke alle ripene, men de mangler egenskapene som henter frem dyp glans i lakken. Dette, sammen med mikroriper og hologrammer fikser du med en runde med gul eller hvit rupes kombinasjoner. Det har også kommet produkter nå som skal gi en god blanding av cut og glans slik at en kun trenger å gå over lakken 1 gang. Rupes sitt UHS system for keramiske lakker, scholl s20 black er noen av alternativene.

Du kan bruke de fleste kombinasjoner av bakplater og puter så lenge de er tilpasset hverandre på størrelsen. for liten pute gir risiko for å komme borti lakken med bakplata, for stor pute gir ujevnt press og dårlig korrigeringsevne.

Fargekombinasjonene er også lov å mikse, det kan bli et bedre resultat å bruke gul pute på grønn eller blå polish, eller blå pute med gul polish, det er bare å prøve seg frem. Dette er det testpanelet skal gi svaret på og spare deg for masse ekstraarbeid om den første runden ikke ga godt nok resultat.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bra svar  :)

Bilen jeg har nå er en test bil så jeg kan prøve å feile litt, og sannelig fint å lære det på den måten og.

Har ikke brent bort klarlakk på noen av karrosseri delene, selv på de stedene jeg sto leeeenge og kjørte nye runder i flere timer på mindre områder med grove riper på blå blå. Derimot skal det sies at blå virkelig kan drepe selvom, for har man steinsprutskader eller pitte små klarlakk flass eller rust åpninger spretter lakken av tvert har jeg fått erfare, til og med stedet hvor steinsprut merker omtrent ikke har vært synelig har det liksom eskalert til en del ganger mer synlig etter paden har tatt tak ... huff.

Brant også gjennom helt til plasten på en 90 graders detalj på bakfangeren, å der var det faktisk så vidt jeg bare blåste over med paden så er sannelig at man skal ha tunga i rett munn når man holder på ja  :lol:  :lol:

En annen ting jeg lurer på er disse mikrofiber padene, hva er disse godt for? Kontra skum. Ser du får kjøpt blå rupes MF pad, ser liksom ikke hvordan den kan være grovere enn blå skum  :wacko:

Endret av Provenzan0
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlog kjører jeg mye mer blå MF kontra blå skum.

De blå MF er grove og fine, korrigerer veldig bra ilag med zephir.

I tillegg synes jeg de er bedre å kjøre, siden blå skum er veldig stiv og er litt verre på karosseri med mye kurver.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive