bravofox

Ny bil - fjerning av "overflødig" tectyl(?)

Hei, jeg hentet ny bil for noen dager siden. Den renner ut litt stoff nede ved fremste hjørne på døren, synlige "renner" på lakken. Selger mente det var tectyl og ikke noe å bry seg om. Hva er beste fremgangsmåte for å fjerne dette?

Hilsen fersking innen bilpleie.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NY bil, eller ny bruktbil? Så lenge det er spell ny hadde jeg levert den tilbake og fått de til å fikse det! Prickbort tar det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spell ny BMW 4-serie :) Skal visstnok renne ut litt av det som ble behandlet fra fabrikk første tiden...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes jo det høres rart ut at en flettny bil skal besudles av dårlig arbeid fra de som har sprøytet Tectyl her og der... jeg hadde sutret lenge nok til at de fikset det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjappe svar, fint forum dette!

Ja har tenkt på det, samtidig er det ikke store greiene. Og jeg føler ikke for å gi fra meg bilen igjen nå, har blitt litt som Gollum med ringen. Derfor jeg må lære meg bilpleie i forumet her, ikke aktuelt å sette my precious i vaskehall eller hos en mer eller mindre seriøs bilvasker... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort/White spirit/Lampeolje(renset parafin) fjerner dette. Trolig er white spirit mest effektivt. Du kan ha det på lakk, men etter avfetting bør det vokses for å gi lakken næring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt normalt at det renner fra innsiden av dører etc. Jeg fikk med en boks med rensemiddel da jeg behandlet bilen min. Det luktet identisk med white spirit. Det var noen små flekker av stoffet på bilen som forsvant med første vask med PB.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg med WS akkurat rundt stedet. Det er ikke store merkene som ligger på lakken. En annen sak, beklager om det blir rotete tråd, men hvor lenge må jeg vente med å kjøre polish på en bil som er fabrikkny? Den er glacier sølv metalikk. Ikke at den ikker er fin i lakken, men det klør i fingrene etter å starte med bilpleie etter å ha lest meg opp på forumet her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg med WS akkurat rundt stedet. Det er ikke store merkene som ligger på lakken. En annen sak, beklager om det blir rotete tråd, men hvor lenge må jeg vente med å kjøre polish på en bil som er fabrikkny? Den er glacier sølv metalikk. Ikke at den ikker er fin i lakken, men det klør i fingrene etter å starte med bilpleie etter å ha lest meg opp på forumet her :)

Polish kan du kjøre så fort lakken er tørr, altså med en gang. LSP/beskyttelse kan vente til lakken ikke perler vannet lenger. Frem til da bør du unngå avfetting og sterk vaskekjemi.  

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Har kjøpt autoglym shampo, rsp og high gloss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Har kjøpt autoglym shampo, rsp og high gloss.

Autoglym SRP (Super Resin Polish) og EGP (Extra Gloss Protection) bør du vente med. SRP er en kjemisk lakkrens som også inneholder voks. EGP er flytende harpiksbasert voks.

Bruk en ren polish med milde slipemidler hvis du vil fjerne lakkdefekter på helt fersk lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg da bare vaske skikkelig og påføre Extra Gloss Protection?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg da bare vaske skikkelig og påføre Extra Gloss Protection?

Nei. Som jeg skrev over ville jeg ventet med produktene du nevner. Når det er sagt, er antagelig lakken på bilen din gasset ferdig. Det kommer an på når bilen ble produsert og forlot fabrikken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk. Kjørte 35 mil igår og vasket med Autoglym shampoo i skumkanon på Kärcher og spylte godt for å bli kvitt salt og skit fra veien. Skummet ikke så godt, men lakken ble meget fin etterpå. Vannet perler som bare det, tror jeg venter med noe LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive